کد خبر: ۱۶۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷۸

حجت‌الاسلام محسن غرویان: روحانی در قم رای اول است

قم در سال ۹۲ بالاترین رأی خود را به حسن روحانی داد. امسال نیز نامزدهای مختلف تلاش کردند آرای مردم و نیز علمای این شهر را به سمت خود جلب کنند. زیرا رأی قم، با توجه به جایگاه سیاسی و مذهبی که در ایران دارد، پیام خاصی در سپهر سیاسی ایران دارد.
قم در سال ۹۲ بالاترین رأی خود را به حسن روحانی داد. امسال نیز نامزدهای مختلف تلاش کردند آرای مردم و نیز علمای این شهر را به سمت خود جلب کنند. زیرا رأی قم، با توجه به جایگاه سیاسی و مذهبی که در ایران دارد، پیام خاصی در سپهر سیاسی ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، فضای انتخاباتی این شهر بررسی شد. وی معتقد است که قاطبه قمی‌ها صلح و آرامش را می‌پسندند و خشونت را نکوهش می‌کنند. وی تأکید می‌کند که علما و مراجع نه تنها بداخلاقی‌های صورت گرفته در مناظره‌ها را تأیید نکردند، بلکه از آنها ناراحت هم شدند. این گفت‌وگوی کوتاه را بخوانید.

ارزیابی شما از فضای انتخاباتی قم چیست؟
نمی‌توان به طور قطع و یقین در  این باره اظهار نظر کرد. اما در نگاه اول، متأسفانه این طور دیده می‌شود که گویا عده‌ای در قم هستند که عکس‌ها و بنرهای برخی نامزدها، از جمله آقای روحانی را پاره می‌کنند. هرچند این کار از لحاظ اخلاقی مذموم است، اما عاملان این حرکت نمی‌دانند که این امر به نفع آقای روحانی است. زیرا پاره کردن بنرها نشانه مظلومیت تلقی می‌شود و مردم ایران و قم همواره ثابت کرده‌اند که به یاری مظلوم می‌شتابند. این نکته‌ای است که در روزهای اخیر در قم قابل مشاهده است.

شور انتخاباتی و تمایل مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی را چطور می‌بینید؟
شور انتخاباتی در قم مانند سایر شهرها بسیار بالاست. از این رو به نظر می‌رسد حضور مردم پای صندوق‌های رأی پررنگ خواهد بود. البته قم نیز مانند سایر شهرها، زیر پوست و روی پوست شهر دارد. روی پوست شهر و در نگاه عادی، به نظر می‌رسد عده‌ای تلاش می‌کنند وضعیت انتخاباتی را به نحو دیگری نمایش بدهند. اما در زیر پوست شهر به نظر می‌رسد که آقای دکتر روحانی فرد اول باشد همانند اتفاقی که در سال ۹۲ افتاد هستند و انتخاب مردم، ایشان بودند. اینها مسائلی است که در فضای انتخاباتی قم دیده می‌شود.

علما و فضلای قم چه رویکردی به انتخابات دارند؟
مراجع و علما و بزرگان مردم را به انتخابات دعوت می‌کنند و بیانیه‌های مختلف صادر می‌شود. البته بعد از مناظره‌ها مردم به نوبه خود به یک ارزیابی شخصیتی رسیده‌اند و می‌گویند که ما به شخص رأی نمی‌دهیم، بلکه به شخصیت رأی می‌دهیم. زیرا امروز دو طرز تفکر در معرض انتخاب مردم قرار دارد؛ یکی تفکر صلح، آرامش و توسعه و پیشرفت علمی کشور را دنبال می‌کند که نماینده این تفکر اکنون دکتر روحانی است. تفکر دیگر هم هست که خشونت‌آمیز و تند و تیز و افراطی است. مردم در حال ارزیابی این دو تفکر هستند که البته، بیشتر به تفکر صلح، دوستی، آرامش و برقراری صفا و صمیمت و اتحاد ملی گرایش دارند. تقریباً می‌توان اوضاع و احوال قم را به این صورت ترسیم کرد.

بدنه حوزه چه گرایشی دارد؟
بدنه حوزه هم دیدگاه‌های مختلفی دارند و تنوع سلیقه در آنان مانند سایر مردم است. نمی‌توان به طور دقیق اظهارنظر کرد. اساتید و طلاب دو دسته هستند و همان تقسیم‌بندی که در عموم مردم هست، در حوزه هم دیده می‌شود. نتیجه در صندوق‌های رأی مشخص می‌شود. هرچند برخی نیتی در باطن دارند که در زبان اظهار نمی‌کنند.

در مناظره‌ها بداخلاقی‌هایی صورت گرفت. این بداخلاقی‌ها در میان حوزویان و طلاب چه واکنشی برانگیخت؟
هیچ کس از بداخلاقی استقبال نمی‌کند و به آن رضایت نمی‌دهد. بداخلاقی چیزی نیست که مورد تأیید و امضای کسی باشد، بویژه بزرگان و علما و مراجع که همیشه به اخلاق توصیه کرده‌اند، واقعاً از این بداخلاقی‌ها ناراحت شدند. توقع این بود که این بداخلاقی‌ها، آن هم در سطح نخبگان منتخب برای ریاست جمهوری و تأیید صلاحیت شده اتفاق نیفتد. اما کسانی فضای مناظرات را به این بداخلاقی‌ها کشاندند و علما و مراجع نمره خوبی به بداخلاق‌ها نداده‌اند و نمی‌دهند. شاید طبیعت مناظره‌ها و انتخابات این را با خود داشت، اما می‌شد فضای مناظره‌ها به دور از این بداخلاقی‌ها باشد.