کد خبر: ۱۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۴۸

توماس فریدمن: مگر آمریکا وکیل اعراب و اسرائیل است که به خواست آنها مذاکره کند

توماس فریدمن در یادداشت تازه خود به سیاست امریکا مبنی بر توجه به خواسته و نظر اسرائیل و کشورهای عربی در خصوص رسیدن توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرانلاین این ستون نویس مشهور آمریکایی درروزنامه نیویورک تایمز نوشت: ما آمریکایی ها وکلای استخدام شده ای نیستیم که برای منافع اسرائیل یا کشورهای سنی عربی مذاکره کنند که به تنهایی حرف آخر را درباره آن بزنند.

این روزنامه نگار آمریکایی در ادامه تصریح کرده است : ما، آمریکا، منافع خودمان را پیش رو داریم هم ازین جهت که از توانایی اتمی ایران را کنترل کنیم و هم از این لحاظ که به یک جنگ سرد 34 ساله با این کشور که هم به ما و هم به منافع دوستان عربی و اسرائیلی ما لطمه زده است پایان دهیم.

این ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز نوشته است : ما باید با صراحت رو در روی اعراب و اسرائیل منافع خودمان و آنها را در رسیدن به توافق با ایران تکرار کرده و به آنها گوشزد کنیم.

او در ادامه می افزاد: امروز منافع آمریکا در رسیدن به یک توافق موقت هسته ای جدی با ایران نهفته است که همچنین می تواند راه را برای توجه به کلیه موضوعات دیگر میان واشنگتن و تهران باز کند.
فریدمن بدون آنکه نامی از اسرائیل بیاورد می نویسد: برخی از متحدان ما اهمیتی به منافع دیگران نمی دهند و باور دارند که تنها راه مورد قبول، بمباران تاسیسات اتمی ایران و ضعیف و منزوی و تبدیل کردن این کشور به یک هیولا است.

توماس فریدمن در ادامه تشریح کرده است که بسیاری از منافع ایران و آمریکا خصوصا در کشورهای عراق و افغانستان به یکدیگر گرده خورده است و ایران می تواند در خروج موفق آمریکا از افغانستان بدون باقی گذاشتن این نگرانی که دوباره طالبان به قدرت برسد این کشور را کمک کند.
این روزنامه نگار آمریکایی اینگونه اقامه دلیل کرده است که قطعا ایران از امنیت و ثبات در عراق و افغانستان نفع می برد و در ایجاد آن تلاش خواهد کرد و این همان چیزی است که آمریکا نیز به دنبال آن است.