کد خبر: ۱۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۹۲

CNN: به این 6 دلیل توافق هسته‌ای با ایران به نفع آمریکا بود


دیپلماسی هرگز آسان نیست. دیپلمات‌های ارشد ایران، آمریکا و دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان به مدت 3 روز درباره نخستین توافق داخلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو نشستند و توافقی میان طرفین پدید آمد: ایران و آمریکا پس از 34 سال بیگانگی، نهایتا در یک صفحه قرار گرفتند.

به گزارش تیک به نقل از سی.ان.ان، هنوز اما، توافق نهایی کسب نشده است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در روز پایانی مذاکرات ژنو سوئیس حضور یافت و با قرار گرفتن در موضع قدرت، شکست مذاکرات را رقم زد.

فابیوس توافق نهایی این مذاکرات را به شکست کشاند و جزئیات مذاکرات طرفین و عدم حصول توافق را پیش از آنکه جان کری فرصتی برای گفت‌وگو با رسانه‌ها پیدا کند، اعلام کرد.

فابیوس، مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیل که گفته بود بر اساس این توافق ایران چیزهایی زیادی دریافت خواهد کرد را مطرح کرد. در حقیقت اما ایران خواستار تعلیق تحریم ها در قبال تعلیق فعالیت های مهم برخی از جنبه های برنامه هسته ای خود شده بود.

در اینجا به دلایلی که چرا توافقی که آمریکا بر سر آن گفت وگو کرد و فابیوس آن را بر هم زد می توانست برای آمریکا خوب باشد، اشاره می کنیم.

1. ایران به سلاح اتمی دست پیدا نمی کرد

مهمترین جنبه توافق با ایران که باراک اوباما خواستار آن شده بود این بود که ایران توانایی ساخت بمب اتمی را پیدا نخواهد کرد. اگر تهران برای گول زدن تلاش کند، به آسانی در این روند دستش رو خواهد شد و با اقدامات بعدی غرب مواجه می‌شود. با محدود کردن فعالیت غنی سازی برنامه هسته ای ایران به پنج درصد که با بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای ایران درستی آن محقق می شود، توافق به این معنا خواهد بود که ایران نمی تواند مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی را در اختیار داشته باشد. در مدت زمان کوتاهی، اوباما می تواند هدف اصلی امنیت ملی آمریکا را کسب کند.

2. این می تواند توافق خوبی برای اسرائیل باشد

حتی اگر نتانیاهو هیچ گاه به طور عمومی اعلام نکند، وی به خوبی می داند که این توافق می تواند برای اسرائیل خوب باشد نه فقط برای اینکه از ساخت سلاح اتمی از سوی ایران جلوگیری می شود بلکه بهبود روابط ایران و آمریکا به ناچار به نرم تر شدن مواضع ایران در قبال اسرائیل می انجامد. این رخداد از زمانی پدیدار شد.

3. این توافق می تواند برای حقوق بشر و دموکراسی در ایران خوب باشد

مدافعان حقوق بشر و فعالان دموکراسی خواه در ایران طی سال های اخیر بر این باورند که تنش میان ایران و آمریکا به همراه خطر جنگ و تحریم های اقتصادی ویرانگر فعالیت و کار آنها را مختل کرده است. آزادی سیاسی و حقوق بشر زمانی که نگرانی های اولیه مردم ایران برطرف کردن مشکلات اقتصادی و جلوگیری از به راه افتادن جنگ باشد از اولویت مردم این کشور کنار گذاشته می شود.

4. قطار تشدید تخریب ها متوقف می شود

برای نخستین بار از سال 2005، بخش های کلیدی برنامه هسته ای ایران فریز خواهد شد. این دستاورد مهمی خواهد بود. در حالی که طی سالیان گذشته آمریکا فشارهای خود علیه ایران را از طریق اعمال تحریم های گسترده تشدید کرده بود اما ایران همچنان برنامه هسته ای خود را گسترش داد. توافق اوباما با ایران می تواند این روند را متوقف کند.

5. توافق با ایران مبارزه علیه القاعده را ارتقاء خواهد داد

بنابه گزارش نامه،با وجود دشمنی میان آمریکا و ایران، برخی از مسائل میان ایران و آمریکا رویکردی مشابه دارد، شاید هیچ جایی به اندازه مبارزه علیه القاعده این موضوع اتفاق نظر وجود نداشته باشد.ایران طی چندین دهه هدف القاعده قرار گرفته است. ایران بارها اعلام کرده است که سنی ها سلفی درون القاعده با شیعیان در ایران فراتر از آمریکا دشمنی دارد.با این حال دشمنی موجود میان ایران و امریکا این دو کشور را از همکاری علیه تهدید مشترک خود بازداشته است.

6. می تواند به جای جنگ، صلح باشد

 در آخر و نه آخرین، نه تنها توافق اوباما می تواند از تجهیز ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند بلکه این توافق همچنین از جنگ احتمالی علیه ایران نیز جلوگیری کند.