کد خبر: ۱۶۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۰۳

باخت بزرگ اصولگرایان در انتخابات شوراها در تهران،مشهد،اصفهان ،کرج،شیراز وتبریز

اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کنند.

به گزارش اعتماد،اصلاح‌طلبان هر ٢١ كرسي شوراي شهر پايتخت را فتح كردند و آنچه در انتخابات مجلس بر سر اصولگرايان آمد، در انتخابات شوراي شهر نيز تكرار شد. محسن هاشمي‌رفسنجاني كه نامش در صدر ليست اصلاح‌طلبان بود با كسب يك ميليون و ٧٠٠ هزار راي از شهروندان پايتخت شگفتي‌ساز شد. اما اين شگفتي فقط براي نفر نخست ليست اميد در تهران نبود. حجت نظري، آخرين نفر ليست اميد يك ميليون و ٦٠ هزار راي از آن خود كرد. به بيان ديگر آخرين نفر ليست اصلاح‌طلبان در تهران بيشتر از ابراهيم رييسي در پايتخت سبد راي خود را پر كرد.

تغيير در پايتخت‌هاي اصلي اصولگرايان

پيروزي بزرگ در اين دوره از انتخابات شوراهاي شهر تنها مختص به پايتخت نبود. اصلاح‌طلبان در بيشتر شهرهاي بزرگ پيروزي‌هاي قاطعي را كسب كردند و گام‌هاي بسيار بلندي را برداشتند. اكثريت شوراهاي شهر در مشهد و اصفهان به طور كامل در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

در اين ميان شايد مشهد مهم‌ترين گام بود. در انتخابات هفتم اسفند در ميان خبرهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در بسياري از شهرها، مشهد براي آنها چندان خوش‌يمن نبود و نماينده‌هاي اصولگرا را، راهي بهارستان كرد. اما در ٢٩ ارديبهشت ماه اصلاح‌طلبان مشهد پيروزي بزرگي را پس از ١٢ سال براي خود رقم زدند و ليست اميد اصلاح‌طلبان در اين شهر همه ١٥ كرسي شوراي شهر را از آن خود كردند.

اما پيروزي بزرگ براي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي تنها به مشهد ختم نمي‌شود. خبرها حاكي از آن است كه، اصولگرايان نه‌تنها در مشهد، بلكه در استان خراسان رضوي شكست خورده‌اند. حسيني، رييس ستاد انتخابات استان خراسان رضوي گفت در استان ٢٨ مركز شهرستان داريم. گرايش سياسي ٧٥درصد منتخبين شوراهاي شهري استان اصلاح‌طلب و معتدل است.

پيروزي در ديگر شهرها

  در كنار كلانشهر تهران، اصلاح‌طلبان توانستند در كرج هم پيروزي دلچسبي را كسب كنند. همه ١٣ نفر ليست اصلاح‌طلبان در اين شهر پيروز شده‌اند و كرجي‌ها حتي يك اصولگرا را هم به شوراي شهر خود راه ندادند.

در شيراز هم هواي اصلاح‌طلبي در شهر حاكم شده است. مشاركت بالاي شهروندان شيرازي سبب شد تا سال‌ها تسلط اصولگرايان در اين شهر پايان يابد. ابتدا خبرهاي غيررسمي حكايت از پيروزي قاطع ليست اصلاح‌طلبان در اين شهر داشت. اما ديروز عصر درنهايت مشخص شد اصلاح‌طلبان ١٢ كرسي و اصولگرايان يك كرسي از ١٣ كرسي اين شهر را كسب كرده‌اند.

 از ١١ كرسي شوراي شهر يزد هم، ٦ كرسي از آن اصلاح‌طلبان و ٢ كرسي از آن اصولگرايان و ٣ كرسي هم نصيب نامزدهاي مستقل شد تا در يزد هم اصلاح‌طلبان دست بالا را داشته باشند.

در تبريز هم اصلاح‌طلبان با كسب ٨ كرسي از ١٣ كرسي شوراي اين شهر عنوان پيروز را براي خود كردند. در بندر انزلي و زاهدان اما اصلاح‌طلبان به طور مطلق پيروز شدند. به عبارت ديگر در اين دو شهر ليست اصلاح‌طلبان به طور كامل تمام كرسي‌هاي شوراي شهر را از آن خود كردند و اصولگرايان ناكام بزرگ ميدان بودند.