کد خبر: ۱۶۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۳

تناقض های گفتاری و رفتاری ترامپ در ریاض

رسانه های آمریکایی اعتقاد دارند تحلیل محتوای سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در ریاض حاکی از تناقض آشکار و شدید وی در خط مشی ها با سخنان است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مقصد نخستین سفر خارجی خود را ریاض تعیین کرد. تحلیلگران این را یک حرکت غیرمعمول از سوی رئیس جمهوری آمریکا تعبیر می کنند. رسانه های غربی در ارزیابی اهداف ترامپ از این سفر گمانه زنی های گوناگون سیاسی و اقتصادی را مطرح می کنند اما نکته مهم از نظر بسیاری از تحلیلگران غربی، وجود تناقض در رفتار و گفتار ترامپ در ریاض است.

رسانه ها سخنان ترامپ در زمینه صلح دوستی و مقابله با تروریسم را با قرادادهای چند ده میلیارد دلاری وی برای فروش تسلیحات ناهمخوان می دانند.

**تناقض رفتاری و گفتاری
تناقض در رفتار و سخنان ترامپ در خاورمیانه از محورهای مهم رسانه های آمریکایی بود. تحلیلگران سخن گفتن از صلح را در کنار فروش تسلیحات مخرب به منطقه در راه صلح بی مفهوم و غیرسازنده توصیف کردند.

تارنمای شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» در گزارش خود در توصیف سخنرانی ترامپ در ریاض از واژه «اظهارات مبهم» استفاده کرد و گرچه سخنان ترامپ را حاوی توصیه های برای پیشرفت و رفاه در خاورمیانه دانست اما این لفاظی ها را با رفتارهای عملی وی در تناقض دانست زیرا وی تنها تفرقه و دوری از مسلمانان را منتشر کرد.

این شبکه آمریکایی چنین تحلیل کرد: تنها چیزی که بتوان در مورد سفر دونالد ترامپ گفت این است که هیچ تردیدی در تناقض آمیز بودن خواسته های وی در سفر به عربستان وجود ندارد. او در عربستان سعودی به دنبال قرارداد تسلیحاتی 110میلیارد دلاری بود نه ارتقای صلح و سعه صدر. هسته اصلی سخنان وی، صلح در منطقه خاورمیانه نیست بلکه بیش از همه موجب افزایش جنگ و تخریب شرایط می شود. سخنان وی به اسلام هراسی و تعصب پایان نمی بخشد.

گزارش این شبکه تلویزیونی در تبیین تناقض رفتاری ترامپ آورد ترامپ در حالی برای ایجاد صلح موعظه می کند که سلاح های آمریکایی را به سعودی ها می فروشد. وی با این کار به طور قطع به جنگ و خشونت دامن می زند. وی حتی در سخنانش به داعش و القاعده اشاره نکرد.

سی.ان.ان تاکید کرد ترامپ اکنون در خاورمیانه با تروریسم در خاورمیانه مانند یک فرصت تجاری رفتار می کند تا از آن برای ایجاد شغل در خاک آمریکا و ثروتمندتر کردن غول های صنعت دفاعی این کشور استفاده کند.

در پایان این گزارش آمد در حالی که شهروندان در آمریکا و خاورمیانه این تناقض های منفور را درک می کنند اما مخاطبان ترامپ در عربستان سعودی چنین چیزی را دریافت نکردند. برخلاف تصور حاکمان عوام فریب خاورمیانه، چیزی که ترامپ در خاورمیانه می خواهد صلح، ثبات و رفاه برای مردم منطقه نیست.

** دامن زدن به اختلاف ها در خاورمیانه
از جمله تناقض های موجود در خط مشی های ترامپ در عربستان تفرقه افکنی و دامن زدن به شکاف ها در خاورمیانه بوده است. تارنمای روزنامه «یو.اس.ای. تودی» در گزارشی با عنوان «ترامپ در عربستان سنی شد» نوشت: تغییر لحن صحبت کردن خوب است اما وقتی که این جهت گیری در طرفداری از یک فرقه مذهبی و در مقابل فرقه دیگری باشد به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. لحنی که«دونالد ترامپ» در ریاض برای توصیف رابطه با اسلام استفاده کرد نیاز به تعدیل دارد. وی خواستار بسته شدن راه های ورود مسلمانان به آمریکا شد ، اکنون به دنبال برقراری رابطه نزدیک به جهان اسلام است و مشارکت با جهان اسلام در مقابل افراط گرایی را براساس منافع مشترک پیگیری می کند.

گرچه این روزنامه آمریکایی تغییر لحن ترامپ در این زمینه را مثبت ارزیابی کرده است اما نقطه ضعف وی را ارائه توصیفی آشکار از خیر و شر دانست؛ در واقع ترامپ در طرفداری از عربستان و مذهب سنی سخن گفت و در برابر شیعه ایستاد.

این تحلیل حمایت ترامپ از کشورهای سنی را توام با نگاهی اقتصادی توصیف کرد و دلیل انتخاب عربستان به عنوان نخستین مقصد ترامپ را فروش 110 میلیارد دلار اسلحه دانست که باعث انتقاد برخی از کشورها هم شد.

تحلیل این روزنامه تاکید کرد دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش)، خطرناک ترین گروه های تروریستی جهان و القاعده ای که حملات یازده سپتامبر را رقم زدند همگی سنی بودند. بیشتر افرادی که در سال 2001 به برج های تجارت جهانی حمله کردند شهروند عربستان و از کسانی بودند که وهابی به شمار می روند.

این تحلیل با بیان این نکته که ترامپ هم مانند اوباما تنها می خواست در قلب جهان اسلام سخنرانی کند و برایش فرقی نمی کرد که چه برداشتی از آن می شود افزود: ترامپ نباید این نکته را فراموش کند که گروه های تندروی سنی بسیار خطرناک و از افراطی ترین تروریست های جهان هستند.

تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» نیز سخنان ترامپ در عربستان سعودی را غیرآمریکایی توصیف کرد و نوشت: ترامپ در محل تولد اسلام در بین ده ها رهبر کشورهای اسلامی درخواست کرد تا کشتن مردم بی گناه را متوقف کنند.

به نوشته این روزنامه، ترامپ در عربستان هیچ تئوری نداشت و هیچ پیشنهادی برای جلوگیری از تندروی ارائه نکرد. با وجود سخنان ترامپ در زمینه اصلاح شرایط، وی از پرداختن به موضوع هایی همچون حقوق بشر و حقوق سیاسی در جهان اسلام طفره رفت.

** انگیزه های اقتصادی-تجاری ترامپ
فروش تسلیحات و جذب سرمایه های عربی از مهمترین اهداف سفر ترامپ به منطقه ارزیابی می شود. در نخستین گام کاخ سفید توانست فروش 110 میلیارد دلار اسلحه را نهایی کند و برای فروش بیشتر از 300 میلیارد دلار در 10 سال برنامه ریزی کرد. همچنین گفته می شود ترامپ توانسته است سرمایه گذاری چندصد میلیارد دلاری سعودی ها را در آمریکا نیز جلب کند.

تارنمای روزنامه «لس آنجلس تایمز» نوشت که دونالد ترامپ با سخنان اغواگرایانه خود برای جوانان سعودی، به معامله ای بزرگ دست یافت. اگرچه وی ظرفیت های بزرگ این منطقه یعنی جوانان را مورد خطاب قرار داد با این وجود بسیاری از مردم در عربستان در اینکه حضور ترامپ در کشورشان را پیروزی بدانند مطمئن نیستند.

این روزنامه آمریکایی افزود: بسیاری از اعراب وی را با سخنان ضد اسلامی، قانون ممنوعیت مسافرت مسلمانان و تعلیق پذیرش مهاجران مسلمان می شناسند و تاکید دارند که وی نباید با چنین پیشینه رفتاری به عربستان می آمد.

این گزارش با بررسی اظهارنظرها در فضای مجازی به مجموعه ای از توافق های نظامی و اقتصادی ایالات متحده در عربستان اشاره کرد و آن را موضوع منازعه جوانانی عنوان کرد که منتظر ورود تکنولوژی و کارخانه های صنعتی به جای تسلیحات و کالاهای ساخته شده هستند.

تارنمای روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس در گزارشی به تحلیل محتوای سخنان ترامپ در عربستان پرداخت و هشت نکته کلیدی را در آن برشمرد.

این گزارش هدف اصلی سخنان 36 دقیقه ای ترامپ را طراحی مسیر جدیدی برای نقش آفرینی آمریکا در منطقه توصیف کرد. از مشخص ترین نکاتی که وی با صراحت به آن پرداخت مقابله با پدیده تروریسم، ارتقای وضعیت حقوق بشر و تغییرات دموکراتیک بود. نخستین محور مهم در سخنان ترامپ پرداختن به جامعه عنوان شد زیرا ترامپ گفت که به ریاض آمده است تا بر پایه منافع و ارزش های مشترک همکاری و مشارکتی را پیشنهاد بدهد تا آینده ای بهتر ساخته شود.

به نوشته دیلی تلگراف از دیگر محورهای مهم در این سخنرانی همکاری، تروریسم و سوریه بوده است. وی در محور حقوق بشر هم اظهار کرد مشارکت آمریکا با عربستان تنها در حوزه امنیتی نیست بلکه این رابطه باید بر پایه بازخوردهای واقعی در جهان و با انعطاف همراه باشد. ترامپ تاکید کرد «هرجا که ممکن باشد ما به دنبال تغییرات تدریجی می رویم نه دخالت ناگهانی».

از دیگر محورهای مورد توجه این روزنامه در سخنان ترامپ ایران، سوریه و حضور آمریکا در منطقه بود. ترامپ در مورد اولویت های آمریکا نیز ابراز داشت: ما توافقی تاریخی با پادشاه عربستان امضا کردیم که بر اساس آن 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری را شامل می شود. این می تواند در عربستان و آمریکا هزاران شغل را ایجاد کند. عربستان به مرکز تجارت و فرصت جهانی تبدیل می شود. این منطقه نباید جایی برای فرار و مهاجرت باشد بلکه باید تازه واردان را جلب کند.
*ایرنا