کد خبر: ۱۶۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۳

خون آشام های فوتبال چه کسانی هستند؟

لیگ شانزدهم خاتمه یافت و دوباره تب و تاب نقل و انتقالات تابستانی به جان فوتبال کشور افتاد و هر روز اخبار مختلفی در خصوص مذاکره بازیکنان فوتبال با تیم های مختلف لیگ برتری می شنویم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ لیگ شانزدهم پس از کش و قوس های فراوان خاتمه یافت و دوباره تب و تاب نقل و انتقالات تابستانی به جان فوتبال کشور افتاد و هر روز اخبار مختلفی در خصوص مذاکره بازیکنان فوتبال با تیم های مختلف لیگ برتری می شنویم.

از زمانی که فوتبال ایران حرفه ای شد و پول وارد فوتبال شد، یکی از مشکلات بزرگ که گریبان این ورزش را گرفت، بالا رفتن  قیمت بازیکنان بود، بزرگترین حسرت بازیکنان دهه شصت و هفتاد فوتبال ایران، شناسنامه شان است. آنها بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که ای کاش که در این دوره فوتبال بازی می کردند، تا بتوانند به مانند فوتبالیست های این دوره از قرار دادهای نجومی بهره ببرند.

در این میان نباید از نقش دلالان نیز گذشت، تاثیری که یک دلال در رشد قیمت یک بازیکن دارد تمامی عوامل دیگر را تحت الشعاع خود قرار می دهد، همچنین در پشت پرده مدیریت باشگاه ها وضع پیچیده خاصی وجود داردو این موضع به این صورت است که  مدیر عامل یک تیم لیگ برتری با یک و یا چند دلال در ارتباط است و یا حتی یکی از اعضاء هیئت مدیره این رویه را پیش گرفته است.

گاهی اوقات اخباری در خصوص انتقال یک بازیکن درجه 2 و یا حتی درجه 3 می شنویم که با قرار دادی میلیاردی راهی یک تیم لیگ برتری شده است و سوالی که برای همگان مطرح می شود این است که آیا تمامی مبلغ قرار داد به بازیکن رسیده است یا خیر!

باید قبول کرد که فوتبال ایران دلال زده شده است و از هر زاویه اش بوی ناخوشایندی به مشام می رسد و راه برای سوءاستفاده باز است. دلالان در این روزها امیدهای بزرگ را برای خیلی ها پوچ کرده اند.

دلال ها این روزها علاوه بر چند برابر کردن قیمت بازیکنان داخلی و خارجی در فوتبال ایران که باعث هدر رفتن منابع مالی باشگاه ها می شود، خیلی از استعدادهایی را که از توان مالی خوبی برخوردار نیستند را نابود کردند، آنها سایه سیاه خود را بر سر تیم های پایه گسترده کرده اند و جلوی شکوفایی استعدادهای ناب فوتبالی این مملکت را می گیرند و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند.

در این خصوص گفته می‌شود، برخی دلالان خواهان دریافت نیمی از قرارداد بازیکنان آینده‌دار می‌شوند. شاید علت این موضوع، نقص برخی قوانین باشد. در صورتی که در فوتبال روز دنیا در تیم‌های پایه استعدادنگری و ضابطه اندیشی، نقش‌های اساسی دارند. نمونه بارز این قضیه لیونل مسی است. وی با وجود بیماری خاص که داشت، به دلیل استعداد عجیبی که داشت،جذب باشگاه بارسلونا و مدرسه فوتبال لاماسیا شد. از نمونه‌های دیگر می‌توان به کاسیاس،ژاوی،راموس،اینیستا و.. اشاره کرد.

برخی مربیان نیز در پروسه دلالی فوتبال شریک هستند و با دلال های زیادی کار میکنند، فعالیت این گروه در سطح جامعه فوتبال به شدت بالا است به طوری که مربی با بازیکنی قرارداد 70 میلیونی می‌بندد و 30 میلیون را خودش برمی‌دارد یا مربی دیگری بازیکنی را به تیمی می‌برد و از 25 میلیون فقط 5 میلیون به او می‌دهد، بازیکن دیگری با تیمی لیگ برتری قرارداد می بندد و مربی همان تیم به او می‌گوید که از 70 میلیون فقط 40 میلیون نصیبت می شود از دیگر آفات جدی فوتبال است. قطعا در این رویه دلالان نیز شریک هستند و مربیان به تنهایی این اعلام را انجام نمی دهند، این مربیان بیشترین ضرر را به تیم ها فوتبال و جوانان مستعد که لایق حضور در سطح اول فوتبال هستند میزنند.

برخی مربیان نیز با وجود  عملکرد ناموفق در فصول متوالی، هیچ وقت بدون تیم نمی مانند و همیشه در راس کادر فنی یک تیم حضور دارد و این موضوع یک رویه ادامه دار است که در اینجا می توان به مثلث فساد مدیر عامل، مربی و دلال فوتبالی رسید.

دلالان و واسطه ها برای اینکه بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند، قیمت‌های گزاف را به تیم های مختلف پیشنهاد می‌کنند و به خاطر روابطشان با مدیران موفق به عقد قرارداد می‌شوند.

بنا بر عقیده برخی از کارشناسان فوتبال، خود مدیران دلیل اصلی حضور دلال ها در باشگاه ها هستند. مدیران با دلالان تماس می گیرند و با هم داد و ستد می کنند. پس از اینکه بازیکنان تیم را انتخاب می‌کنند، آنها را به مربی تحمیل می کنند.

این کارشناسان معتقد هستند مدیران باشگاه ها مثل آب خوردن با دلالان تماس می گیرند و به اصطلاح با هم می بندند تا دلال با بازیکنان موردنظر صحبت کند که او نیز بداند تنها راه رفتن به آن تیم، حضور در حلقه دلالی است.

در پایان باید گفت نقش فدراسیون فوتبال و مدیران سالم این رشته می تواند دست دلال ها را از قرار داد بازیکنان کوتاه کند و با توجه به اینکه اکثر باشگا های فوتبال دولتی هستند، این کار باعث می شود تا از به هدر رفتن بیت المال و منابع کشور جلوگیری شود.

دلال ها این روز ها نقش خون آشام را در فوتبال بازی می کنند ،هم از بازیکنان می خورند و هم باشگاه ها را چپاول می کنند تا جائیکه صدای کارشناسان و خاک خورده های فوتبال را هم در آوردند:

حمید درخشان: بهترین با‌زیکن لیگ 600 میلیون ارزش دارد

حمید درخشان پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس تهران در خصوص دلالی در فوتبال اظهار داشت: در فوتبال کشورمان نقش اصلی را دلالان دارند و قیمت بازیکنان را به دلیل ناآگاهی‌ مدیران غیرفوتبالی‌ بیش از حد ارزش واقعی نشان می‌دهند. بهترین باز‌یکن حاضر در لیگ کشورمان نها‌یتاً 600 میلیون تومان ارزش دارد، اما به دلیل نبود مدیرانی از جنس فوتبال با ارقامی خیلی بیش از حد با باشگاه‌های مختلف قرارداد می‌بندند.

 درخشان در مورد راه‌حل جلوگیری از افزایش کاذب و قیمت بازیکنان خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان از تأثیرات دلالان کم کنیم ابتدا باید مدیران کاملاً فو‌تبالی با علم روز مسئولیت باشگاه‌ها را بر عهده بگیرند و در مرحله دوم از کادر فنی استفاده کنند که باز‌یکن خوب را از بد تشخیص دهد و صرفاً به گفته‌های مدیر برنامه‌ها توجه نکند مدیران و کادر فنی تیم‌ها باید بدانند که از روی دوستی یا هر موضوع غیر‌فوتبالی نباید با باز‌یکنی غیرمفید‌ قراردادی‌ امضاء کند و اگر این چند مورد ساده انجام شود، قیمت بازیکنان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

قاسمپور: دلال ها با بازیکنان مانند نخود و لوبیا رفتار می کنند

ابراهیم قاسمپور درمورد نقش دلال ها در افزایش قیمت بازیکنان اظهار داشت: حتی قیمت نخود و لوبیا هم از سر زمین زراعی تا زمانی که به دست مردم برسد، از سوی دلال ها افزایش می یابد. قیمت بازیکنان هم تا حدی شبیه همین نخود و لوبیا شده است و دلال ها تاثیر زیادی در افزایش قیمت فوتبالیستها دارند. اگر باشگاه ها بتوانند مستقیما با بازیکن وارد مذاکره شوند، برای عقد قرارداد مبلغ کمتری پرداخت می کنند اما این اتفاق در فوتبال ایران به ندرت رخ می دهد. متاسفانه  بیشتر مدیران فوتبال ما با این جماعت رابطه دارند و حتی برخی از آن ها به دلالی وارد هستند. همین زد و بندها منجر به بالا رفتن قیمت بازیکنان می شود.

 کربکندی: کل فوتبال ایران دست دلال ها افتاده است

 کربکندی درباره نقش دلال ها در افزایش قیمت بازیکنان بیان کرد: کل فوتبال ما دست دلال ها افتاده است و آن ها نقش تعیین کننده ای در افزایش قیمت بازیکنان و مربیان دارند. هراندازه قیمت بازیکنان بالاتر برود، پورسانت دلال ها هم بیشتر می شود و به همین دلیل آن ها برای درآمدزایی، مبلغ قراردادها را افزایش می دهند.

 محصص: اخبار حضور دلال ها در فوتبال ایران ناامید کننده است

کارشناس فوتبال کشورمان درمورد نقش دلال ها در افزایش قیمت بازیکنان تصریح کرد: در این حوزه تخصص خاصی ندارم. واسطه ها در تمام دنیا نقش پررنگی دارند و نمی توانیم منکر تاثیر آن ها در فوتبال حرفه ای شویم. امیدوارم تعداد زیادی از بازیکنان جوان فوتبال ایران با کمک مدیربرنامه های حرفه ای بتوانند راهی اروپا شوند اما متاسفانه بیشتر اخباری که نسبت به واسطه ها در فوتبال ایران می شنویم، ناامید کننده است. نباید لژیونرهای جوان فوتبال ایران تنها به سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و سعید عزت اللهی محدود شوند چراکه در کنار این نفرات، بسیاری از جوانان ما توانایی و شایستگی بازی در فوتبال اروپا را دارند.

حاج رضایی: حضور افراد سودجو تهدیدی برای فوتبال ما است

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال درباره نقش دلالان در قیمت بالای بازیکنان اظهار کرد: به نظرم لفظ دلال درست نیست و باید از کلمه سودجو استفاده کنیم. برخی از افراد سودجو وارد بازار نقل و انتقالات شدند و باعث افزایش رقم قرارداد بازیکنان می شوند. اگرعملکرد فدراسیون فوتبال ضعیف باشد این افراد سودجو بهتر کار خود را در فوتبال پیش می برند. در غیر این صورت فدراسیون قوی جلوی این افراد را می گیرد و اجازه خودنمایی به این افراد را نمی دهد. 

وی در ادامه عنوان کرد: به هر حال افراد سودجو نقش پررنگی در فوتبال ما دارند و حتی در روزهای گذشته چند نفر به علت کارهای غیر قانونی در نقل و انتقالات دستگیر شدند. به نظرم تیمها باید از مدیربرنامه هایی با مجوز قانونی استفاده کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند. همچنین حضور افراد سودجو در نقل و انتقالات تهدیدی برای فوتبال کشورمان است. 

ذوالفقارنسب: فدراسیون فوتبال راهکاری برای برخورد با دلال ها ندارد/بازیکنان ایرانی بیشتر از توانایی شان پول می گیرند

ذوالفقار نسب درباره نقش دلال ها در قیمت بالای بازیکنان بیان کرد: متاسفانه سال به سال مبالغ رد و بدل شده میان باشگاه و بازیکنان بالا می رود. به هر حال عوامل غیر ورزشی یا همان دلال ها در فصل نقل و انتقالات دخالت می کنند و مسئولان فوتبال باید برای این موضوع چاره ای بیاندیشند تا دلالها دستشان در بازار نقل و انتقالات کوتاه شود. 

وی در ادامه عنوان کرد: راهکاری در فدراسیون فوتبال برای برخورد با دلالها وجود ندارد و تا زمانی که باشگاه ها نظام مند نشوند اوضاع فوتبال به همین صورت است. 
*باشگاه خبرنگاران جوان