کد خبر: ۱۶۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۳

سخنگوی فراکسیون مستقلین: یکی از اعضای فراکسیون امید گفت «مطهری از ما نیست»

سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس تمام ادعاها درباره تلاش این فراکسیون برای حذف علی مطهری از هیأت رئیسه سال آینده مجلس و دخالت دولتی ها در این انتخابات را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بخشی از گفتگو با سخنگوی فراکسیون مستقلان در زیر می آید:

نگاهی به اخبار مربوط به انتخابات سال دوم هیأت رئیسه مجلس نشان می دهد که معادلات مبهم و پیچیده شده است، نقل قولی از طرف آقای مطهری است که گفته در جلسه با فراکسیون مستقلان به او اعلام شده، این فراکسیون با فراکسیون ولایی برای بستن فهرست هماهنگ شده و قرار نیست هیچ یک از اعضای فراکسیون امید در هیأت رئیسه سال دوم حضور داشته باشد، آیا این مسئله صحت دارد؟

خیر، من در جلسات مشترک بین فراکسیون ها حضور داشتم؛ بیشترین رایزنی با فراکسیون امید انجام شد و تنها یک جلسه با فراکسیون ولایی برگزار کردیم. تلاش فراکسیون مستقلان این است که رئیس و نواب رئیس حفظ شوند از 9 کرسی باقی مانده در هیأت رئیسه، سه کرسی به هر کدام از فراکسیون های مستقلان، امید و ولایی تعلق گیرد. از آنجا که بیشتر اعضای فراکسیون مستقلان با لیست امید به مجلس آمدند براساس این فرمول فقط 3 کرسی از 12 کرسی هیأت رئیسه به فراکسیون ولایی (اصولگرایان) اختصاص پیدا می کند بقیه کرسی ها در اختیار مستقلان و امید خواهد بود. البته هر سه فراکسیون روی حفظ رئیس مجلس اشتراک نظر دارند اما فراکسیون امید در کل نظر فراکسیون مستقلان را نپذیرفت.

فراکسیون امید حفظ پزشکیان و مطهری در سطح نواب رئیس را خط قرمز خود می داند، بیشتر درباره این موضوع توضیح می دهید که چه اتفاقی افتاد که فراکسیون امید چنین موضعی گرفت؟ در واقع فضا علیه فراکسیون مستقلان شده است چون ادعا می شود دولتی ها از طریق فراکسیون مستقلان می خواهند در انتخابات هیأت رئیسه دخالت و علی مطهری را حذف کنند، حتی برخی فعالان سیاسی اعلام کرده اند که حذف مطهری برنامه لابی آقای لاریجانی است آیا این ادعا را تأیید می کنید؟

خیر اصلا این طور نیست. نگاه فراکسیون مستقلان بر حفظ رئیس و نواب رئیس است و این مسئله را در همه جلسات خود با فراکسیون امید مطرح کرد اما حالا که فراکسیون مستقلان و آقای لاریجانی مورد تهمت قرار گرفته‌اند، این را بگویم که در جلسات با فراکسیون امید وقتی بر حفظ رئیس و نواب رئیس اصرار کردیم یکی از اعضای فراکسیون امید اعلام کرد «آقای مطهری از ما نیست» اما فراکسیون مستقلان گفت «بله مطهری از ماست، ما مطهری را به عنوان یک فرد شجاع و ملتزم به منافع ملی می شناسیم و او را همه جوره قبول داریم». در مجموع ما آقای مطهری را عضو فراکسیون مستقلان می دانیم و او در اکثر جلسات فراکسیون مستقلان شرکت می کند بنابراین قبولش داریم و برای حفظش در هیأت رئیسه مجلس تلاش می کنیم. اگر هر نوع نقل قول دیگری از موضع فراکسیون مستقلان درباره مطهری بیان شود تکذیب می کنیم.

اگر کار به جایی برسد که هر سه فراکسیون لیست مختص به خود را بدهد فراکسیون مستقلان در انتخاب رئیس و نواب رئیس به طرف فراکسیون امید گرایش پیدا می کند یا ولایی؟ به عبارت دیگر فراکسیون مستقلان برای نایب رئیسی از بین مطهری و حاجی بابایی به چه کسی رأی خواهد داد؟

این اتفاق یک میلیاردم درصد نمی افتد که هر فراکسیونی برای خودش لیست بدهد. مطمئنا هر سه فراکسیون به تفاهم می رسند. اصل تفاهم نیز حفظ رئیس و نواب رئیس است و بقیه کرسی ها به طور مساوی بین فراکسیون ها تقسیم می شود.

آیا سهمیه اختصاصی هم برای حضور یکی از نمایندگان خانم در هیأت رئیسه مجلس درنظر گرفته خواهد شد؟

خیر، اگر فراکسیونی خواست از سه سهمیه ای که دارد یک نفر را به خانم ها اختصاص دهد اختیار با خودش است چون اگر بخواهیم ریز شویم تقسیم بندی های دیگری هم ممکن است رخ دهد.


فراکسیون امید موافق تقسیم کرسی‌های هیات رییسه بین سه فراکسیون است

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛

محمدرضا تابش در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه 7 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پیرامون برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اظهار داشت: براساس مذاکرات انجام شده هیچگاه قرار نشده که فراکسیون امید لیست مجزایی بدهد اما شنیده شده که فراکسیون مستقلین و ولایت با یکدیگر در خصوص 12 کرسی هیأت رئیسه به توافق رسیده اند تا از هر فراکسیون 6 نفر حضور داشته باشند.

وی افزود: نظر ما این است که رئیس و نواب رئیس ثابت باشند و 9 کرسی باقیمانده بین 3 فراکسیون امید، مستقلین و ولایت تقسیم شود.

تابش با بیان اینکه شرایط کشور به گونه ای است که اعتدالیون در مسند کار هستند، متذکر شد: مردم تندروها را منزوی کرده اند و ما نیز در مجلس نباید به گونه ای رفتار کنیم که راه برای تندروها باز شود.

تابش در پاسخ به این سوال که با وجود موضع گیری فراکسیون مستقلین و امید بر روی تقسیم 9 کرسی هیأت رئیسه بین 3 فراکسیون، علت اختلاف بین فراکسیون امید و مستقلین چیست، گفت: آنها که راوی این موضوع بوده اند باید بگویند چه مقصودی داشته اند به نظر ما همه فراکسیون ها باید در هیأت رئیسه حضور داشته باشند.

وی افزود: مرام اصلاح طلبان و اعتدال گرایان این است که هیچ جریانی حذف نشود و از همه فراکسیون ها نسبت به تعداد نمایندگانی که در مجلس دارند در جایگاه هیأت رئیسه نیز سهمیه داشته باشند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه این فراکسیون بر حضور یک زن و یک نفر از نمایندگان اهل سنت در هیأت رئیسه تأکید دارد گفت: اگر از سهمیه مستقلین و امید، این دو نماینده در هیأت رئیسه حضور داشته باشند، برای تحقق این ایده مشکلی وجود ندارد که این امر با تعامل محقق می شود.
*انتخاب