کد خبر: ۱۶۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ اعلام شد

رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت ۸.۳ و بدون نفت ۶.۳ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶۷۳۰۹۴ ميليارد ريال با نفت و ۶۴۱۳۷۵ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي كه رقم مذكور در سال قبل با نفت ۶۲۱۲۳۷ ميليارد ريال و بدون نفت ۶۰۳۴۹۴ ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ۸.۳ درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ۶.۳ درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در سال ۱۳۹۵ دارد.

محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶۷۳۰۹۴ ميليارد ريال با نفت و ۶۴۱۳۷۵ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي كه رقم مذكور در سال قبل با نفت ۶۲۱۲۳۷ ميليارد ريال و بدون نفت ۶۰۳۴۹۴ ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ۸.۳ درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ۶.۳ درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در سال ۱۳۹۵ دارد.

نتايج مذكور حاكي از آن است كه در سال جاري رشته فعاليت­ هاي گروه كشاورزي ۵ ، گروه صنعت (شامل: معدن، صنعت، انرژي و ساختمان) ۱۱.۳و گروه خدمات ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. لازم به ذكر است رشد گروه صنعت عمدتاً ناشي از افزايش صادرات نفت خام و گاز طبيعي بوده است.

محاسبات فصلي در مركز آمار ايران در قالب ۱۵ بخش اصلي متشكل از ۴۲ رشته فعاليت انجام می­شود كه بر اين اساس گروه كشاورزي شامل زير بخش­هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل­داري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تأمين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان می­باشد و گروه خدمات شامل زير بخش­هاي عمده­فروشي و خرده فروشي، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه گري هاي مالي، مستغلات، امور عمومي، آموزش، بهداشت و مددكاري و ساير خدمات است.

لازم به ذكر است اطلاعات تفصيلي در زمينه حساب هاي ملي سال ۱۳۹۵ ، از طريق درگاه ملي آمار در قسمت داده ها و اطلاعات آماري/حساب هاي ملي/جدول ها و سري زماني/ حساب هاي ملي فصلي، قابل دسترسي می­باشد.