کد خبر: ۱۶۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۲

کنایه نوبخت به رئیسی: صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست

سخنگوی دولت به اظهارات اخیر رئیسی واکنش نشان داد و گفت: صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست. همه فرایند انتخابات تحت‌نظر شورای نگهبان بود.
سخنگوی دولت به اظهارات اخیر رئیسی واکنش نشان داد و گفت: صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست. همه فرایند انتخابات تحت‌نظر شورای نگهبان بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در مورد اظهارات اخیر حجت الاسلام ابراهيم رییسی در مشهد که ۱۶ میلیون رايش را رای به ارزش‌ها دانسته و مدعي تخلفات انتخاباتی سازماندهی و مهندسی شده بود؛ گفت: ما نباید نسبت به گفته دیگران صحبت کنیم، سیاست دولت این است که ملت ایران بدون تقسیم‌بندی رای که الان توسط برخی مطرح می‌شود برای ما عزیز هستند. برای این که به رشد ۸ درصدی برسیم باید از همه کمک بگیریم. دولت مصمم است به خواسته‌هایش برسد.

او با تاکید بر اینکه صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست، گفت: همه فرایند انتخابات تحت‌نظر شورای نگهبان بوده، ضمن اینکه همه کاندیداها از برنامه‌هایشان دفاع کردند و حتی گاهی دیدیم که چگونه مقابل آقای روحانی موضع گرفتند. لزومی نیست من یادآوری کنم همه از فرصت‌ها و امکاناتشان برای این کار استفاده کردند.

سخنگوی دولت یادآور شد: مردم روز ۲۹ اردیبهشت رای خودشان را دادند و با توجه به آن چه دیده و شنیدند تصمیم گرفتند. این رای‌دهی با نظارت شورای نگهبان بود و وزارت کشور مجری بود و در هر حوزه هم از سوی وزارت کشور مراقب وجود داشت، به دفعات اعضای شورای نگهبان توضیح دادند که اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر گذاشته باشد، رخ نداده است.

نوبخت بي آنکه از رئيسي نامي ببرد، ادامه داد: ۱۵ و ۱۶ میلیون رای خوب است، این دوستان خیلی احساس شکست نکنند. همه در این انتخابات پیروز بودند، این انتخابات پاسخ به برخی از شبهات که انتخابات ایران را به دور از مردم‌سالاری دینی می‌دانستند بود، شما مشاهده کردید مردم ساعت‌ها در داخل و خارج کشور پشت درب شعب برای رای دادن ایستادند.

او از اقدام جوان‌مردانه ناطق نوری در سال ۷۶ ياد کرد که در اواسط شمارش آرا که متوجه شد رای طرف مقابل بالاتر است به سيدمحمد خاتمی تبریک گفت. او با اين مقدمه خطاب به نامزدهاي مغلوب در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم گفت: اگر دوستان می‌خواهند به این روش ادامه دهند؛ اما دولت تصیم دارد به وعده‌های خودش جامعه عمل بپوشاند.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

*{با اشاره به اظهارات روز گذشته رییس قوه قضاییه در مورد مساله حصر} توصیه می‌کنم رئیس قوه قضائیه این نوع مباحث را به سطح جامعه نکشاند و در جلسات شورای عالی امنیت ملی که خودش در آن عضو هست مطرح کند.

* تا دیروز یک میلیون و ۹۶۴ هزار تن گندم به ارزش دو هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان که هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان پرداخته و هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان باقی مانده خرید تضمینی گندم انجام شده است. 

*{در مورد رفتارهای عربستان سعودی} رییس‌جمهور تلفنی با روسای سایر کشورها صحبت داشتند و امیر عمان هم اعلام کرد این شو که در عربستان اتفاق افتاد مورد قبول همه نیست.

*دولت خود را موظف می‌داند مسکن مهر را به پایان برساند، دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این زمینه افزایش اعتبار داد که این طرح به اتمام برسد. دولت قصد دارد مسکن اجتماعی و حمایتی را نیز اجرایی کند و به مسکن‌های روستایی نیز تسهیلاتی پرداخت کند.
*{در مورد توقف سامانه کارورزی دولت} دولت قصد دارد به دو طریق به این سامانه کمک کند. پرداخت حق بیمه برای سهم کارفرما و حقوق طرح کارورزی برای کسانی است که مدرک دارند. سامانه اشتغال بسته نشده و کار دولت در این زمینه قانونی است، در دوران انتخابات مشاهده کردیم که کاندیداها سامانه راه انداختند.

*در ماه رمضان ما شاهد این افزایش قیمت هستیم، دولت نظارت کافی را از طریق نهاد تنظیم بازار دارد.

* {در مورد زمان تنفیذ رییس‌جمهوری} هنوز مطرح نشده است که تنفیذ چه زمانی است.
*جوان‌گرایی در کابینه به این معنا نیست که امور اجرایی را به هر کسی بسپاریم، البته ناگفته نماند که آقای رئیس‌جمهور مصمم هستند از جوانان در کابینه استفاده شود.۲ هزار جوان قرار است در کنار مدیران قرار بگیرند. نه تنها جوانان بلکه زنان هم قرار است در پست‌های اجرایی قرار بگیرند و ظرف این هفته ۴ مدیر زن در سازمان برنامه و بودجه معرفی خواهند شد.

*او درباره سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: ۱۷ شهریور ۹۲ تصویب شد قوانین تصریح شود و لایحه رفع موانع تولید نیز اجرایی شود، برای این که سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد باید دیوار تحریم فرو می‌ریخت که به لطف خداوند انجام شد.

* سال گذشته ۱۲/۲ سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است و زمان می‌برد این سرمایه‌گذاری‌ها در سفره مردم نمود پیدا کند، بعداز برجام سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از ۱۰ برابر رسیده است. در مورد بازنگری فروش هواپیما هم باید بگویم اگر این اقدام صورت بگیرد ما هم واکنش نشان خواهیم داد.

*وزارت خانه گردشگری از مصوبات مجلس است و مطالبه دولت نیست. 
*{در مورد بازگشت یارانه افرادی که قطع شده بود} از ۴/۵ میلیون فردی که یارانه آن‌ها قطع شده بود یارانه ۱/۵ میلیون نفر بازگرداننده شد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها آن را به نوبت پرداخت خواهد کرد.

*یکی از اقداماتی که باعث شد برخی نتوانند رای دهند این بود که گفته شد انتخابات روز جمعه ۲۹ اردیبهشت است و بعد از ساعت ۱۲ شب به بعد جمعه نیست و این فرآیند متوقف شد. البته وزیر کشور تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام داد.

*{در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مطالبات اصلاح‌طلبی مردم تحقق پیدا خواهد کرد؟} بله قطعا انجام خواهد شد.

*این واقعیت است که برخی از مدیران سیاسی اقداماتی انجام داده‌اند و از سوی رقبا شکایت‌هایی مطرح شده اما این که خلاف قانون بوده یا نه باید منتظر نظر شورای نگهبان بود.

* صنعت، اشتعال، کاهش فاصله طبقاتی، انجام طرح‌های عمران و آبادانی، خاک و محیط زیست در اولویت قرار دارد. از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توان یارانه افراد را سه برابر افزایش داد از طرفی سیاست کلی مقام معظم رهبری در مورد هدفمندی یارانه‌ها هر سال ابلاغ می‌شود، اما اقدامی که دولت انجام داد در مورد افراد تحت پوشش و در چارچوب قانون است. از وعده‌های رییس‌جمهور استفاده از ظرفیت جوانان است و دولت تصمیم دارد سازمان ملی جوانان را احیا کند.

* در ابتدا لازم است بحث برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تصحیح شود. این مبلغ قرار نیست توسط دولت برداشت شود. براساس قانون ۳۰ درصد سهم نفت هر سال به این صندوق واریز می‌شود تا از این پول به صورت ارزی و ریالی تسهیلاتی ارائه شود. طبق قانون برنامه، ۱۰ درصد از مبالغی که به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود به صورت ریالی به بخش صنعت و ۱۰ درصد هم به صورت ریالی به بخش کشاورزی تسهیلات داده می‌شود. سایر تسهیلات به شکل ارزی درنظر گرفته شده است.

*براساس یک حکم تکمیلی یک و نیم میلیارد دلار قرار است به صورت ریالی تسهیلاتی برای اشتعالزایی روستاییان و عشایر پرداخت شود. لذا در آیین‌نامه اجرایی نه تنها این تسهیلات بلکه مباحث نظارتی و کنترلی آن نیز لحاظ شده است. اگر قرار است جلوی مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها گرفته شود، باید زمینه اشتغال فراهم شود. بنابراین در کمیسیون برنامه و بودجه و لایحه دولت، مقام اجرایی این تسهیلات مشخص است و چنین اظهارنظرهایی که متولی لایحه درنظرگرفته نشده بی‌اساس است.

* افزایش مستمری‌بگیران و تورم هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد. تورم ریشه‌های دیگری دارد ضمن این که این حرف حرف نادرستی است که تورم دو رقمی شود.

* تورم در ماه گذشته مطابق اعلام مرکز آمار برابر با ۷.۱ دهم درصد بود، ایجاد و بالا بردن انتظارات تورمی کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد. تورم از سه محل به وجود می‌آید اول از محل تقاضا که میزان نقدینگی را در جامعه افزایش بدهیم محل بعد از طرف بالا بردن عرضه هزینه است که عوامل تولید بالا برود مثلا سوخت گران شود که این منجر به گرانی قیمت تمام شده کالا خواهد شد. سوم ایجاد انتظارات تورمی است همین که در جامعه این خبر پیچیده شود که قرار است گرانی شود ای اتفاق می‌افتد و متاسفانه برخی رسانه‌ها به این امر دامن می‌زنند.

*دولت همچنان سیاست مهار تورم را دنبال می‌کند و براین اساس متوسط مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی ماهانه ۷۰ هزار تومان بود که ما از محل هدفمندی یارانه‌ها این مبلغ را به ۲۴۰ هزار تومان رساندیم. آنچه مورد انتقاد ما بود این بود که عنوان می‌شد یارانه همه خانوارها را می‌خواهیم سه برابر کنیم که این اتفاق امکان‌پذیر نیست اما برای خانوارهای محدود و مستمند شدنی است که این کار را از دو ماه پیش دولت آغاز کرده است.

*{در مورد اعتبارات طرح تحول سلامت} سال‌های ابتدایی چون کاری صورت نگرفته بود مجبور به افزایش هزینه بودیم اما از سال‌های بعد به دلیل کارهای انجام شده کمتر شد.
*{ در پاسخ به سوالی در مورد نگاه دولت به ایجاد لایحه ویژه ماه مبارک رمضان از جمله کاهش ساعت اداری} یکبار این اقدام در دولت قبل و مجلس صورت گرفت و مجلس رای نداد چون باید در هفته ۴۴ ساعت کاری انجام می‌شد. اما توافق شد ساعت ناهار از ساعت نهایی کاری کم شود و این مسائل این گونه برای دولت برنامه مالی دارد که دولت نمی‌تواند بدون وجود قانون نسبت به این امر اقدام کند.