کد خبر: ۱۶۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۸

راکعی: امیدواریم تجربه موفق حضور ۳۰ درصدی زنان شورا در کابینه تکرار شود

دبیر کل جمعیت زنان ملسمان نواندیش در خصوص ضرورت حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم گفت: در حوزه دولت و کابینه باید ظرفیت 30درصد حضور زنان لحاظ شود. زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقشی اساسی در پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه و پیشبرد اهداف توسعه متوازن و پایدار در کشور دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فاطمه راکعی گفت: ضرورت حضور زنان در تمام سطوح و ابعاد زندگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از بدیهیات است و همه اذعان دارند که زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقشی اساسی در پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه و پیشبرد اهداف توسعه متوازن و پایدار در کشور دارند. با اینکه حضور پر شور و آگاهانه از طرف خود زنان و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون وجود داشته ولی چون زنان در ادوار گذشته در کانون های قدرت و مراکز مهم تصمیم گیری، برنامه ریزی و مدیریت های کلان حضور نداشته و در اقلیت کامل بوده اند، نتوانسته اند نقطه نظراتی خود را خیلی جدی، مسئولانه و متعهدانه برای کشور لحاظ کنند.

وی ادامه داد: بنابراین شاهد این موضوع هستیم که؛ زنان چه در مورد حقوق خودشان و چه در مورد حقوق آحاد جامعه نمی توانند آن بخشی را که عملا قادر به ایفای نقش هستند را به خوبی ایفا کنند. پس با توجه به موارد ذکر شده لازم است که زنان بیشتر در این موقعیت ها حضور پیدا کنند، در دوره دولت های نهم و دهم که کلا نگاه بر مبنای حذف زنان از همه حوزه ها بود، اما در دولت یازدهم این نگاه باز تر شد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

نماینده مجلس ششم ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل های زنان در جهت توسعه پایدار کشور در دولت دوازدهم افزود: زنان حضورشان را برای کشور مفید و سازنده تلقی می کنند و نگران فرزندان خودشان هستند. دولتمردان و دولت زنانمان باید از این ظرفیت و پتانسیلی که بسیار مسئولانه و متعهدانه و در یک کلام مادرانه است، استفاده کنند تا این ظرفیت ها در جهت اهداف توسعه پایدار برای ایران قرار بگیرد.

 راکعی در خصوص وضعیت فعلی حضور زنان در کابینه دولت گفت: در حال حاضر تعدادی از زنان ما در کابینه حضور دارند و در سطح معاونین رئیس جمهور فعالیت می کنند، اما این تعداد با اهداف ما بسیار فاصله دارد و با صحبت هایی که اخیرا خانم مولاوردی انجام دادند، نیز مشخص است که دولت مشکلات 4 سال گذشته را از حیث استفاده از ظرفیت های زنان و مدیریت های کلان کشوری برای دولت دوازدهم نخواهد داشت. بنابراین امیدواریم که اختصاص ظرفیت 30 درصدی که برای لیست های ائتلاف زنان در مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا به نتیجه رسید، در مورد دولت هم جریان پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: امیدوار هستم به زودی بخاطر تخصص هایی که زنان ما در حوزه های مختلف کسب کرده اند و با توجه به سوابق مدیریتی زنان که هر جا فرصتی به انها داده شده است، خوش درخشیده اند این درصد حضور زنان در آینده به 50درصد افزایش یابد.

راکعی تشریح کرد: زنان با توجه به پیشنیه های اخلاقی و سیاسی سالم خود، نگاهی باز، اصولی و اگاهانه به مسائل کشور و بین الملل دارند. به همین دلیل باید از این ظرفیت ها در جهت اهداف و آرمان های ملی استفاده بهینه شود. به نظر ما در حوزه دولت و کابینه باید ظرفیت 30درصد حضور زنان لحاظ شود که اگر این اتفاق بیفتد؛ با توجه به مجموعه معاونان و پست های مدیریتی که در دولت هست شاهد افزایش حضور زنان در دولت دوازدهم خواهیم بود. ما برای این موضوع تلاش می کنیم و از خانم مولاوردی هم می خواهیم که حتما در این راستا لابی های لازم را بکنند.

رییس کمیته زنان خانه احزاب ادامه داد: در این راستا لازم است که؛ لیست های زنان توانمند برای وزاتخانه ها از طرف خانم مولاوردی سریعا پیشنهاد شود و از طریق لابی با احزاب، شخصیت ها و زنان و مردانی که به توانمندی های زنان واقف هستند، این امور تسهیل شود.

وی همچنین در رابطه با اینکه؛ تاکنون آیا لیستی برای این کار تهیه شده است یا خیر گفت: ما در حال لابی برای این کار هستیم. با اعتمادی که مردم شریف ایران به دولت تدبیر و امید دارند و با توجه به ظرفیت های جدید دولت، همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت و همچنین هم راستا شدن شورای شهر، امیدوار هستیم که دولت در جلب اهداف ملی حرکت کند. همچنین با پشتوانه شورای عالی سیاستگذاری و مجموعه فکری نخبگان سیاسی کشور به همراه مردم بزرگی که به موقع اقدام می کنند و با رایی که می دهند؛ خواسته های خود را بصورت مدنی ابراز می کنند، ظرفیت هایی ایجاد شده است که دولت جدید باید از این ظرفیت ها استفاده کند و با تقویت کابینه و تغییرات ضروری به طرف پیشرفت و بهینه شدن و کارایی بیشتر دولت حرکت کند.

راکعی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در دولت های نهم و دهم از دستاوردهای دولت روحانی دفاع کرده و افزود: دولت در چهار سال آینده باید در تمام بخش ها به همان شکلی کار کند که در حوزه سیاست بین الملل و حوزه سلامت بهداشت دولت یازدهم عمل کرده است و می بینیم که علی رغم بی مهری هایی که دلواپیسان همیشه نشان داده و می دهند ملت قدردان زحمات دولت بوده است. افزود: دولت در همه عرصه ها حرکت های پررنگ و جهشی داشته باشد. به هر حال در دولت های نهم و دهم به قدری مشکلات برای ما ایجاد شده است که در همه میدان های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین الملل کشور به یک همت مضاعفی نیاز داریم.

او گفت: متاسفانه در دولت یازدهم نیز به دلیل همسو نبودن مجلس با دولت، تحرکات منفی از سوی مجلس علیه دولت صورت می گرفت که در نتیجه این تحرکات دولت نتوانست آن طور که شایسته است بدرخشد و نقصان گذشته را جبران کند تا مردم ببیننند که چه کارهای بزرگی در حال انجام است. ما از عملکرد و اقدامات خوب دولت اطلاع داریم اما معتقدیم که از تمام ظرفیت ها هنوز استفاده نشده است. بنابراین انتظار داریم که دولت در این برهه بتواند به تمام وعده های خود و بخصوص در حوزه مسائل سیاست داخلی جامه عمل بپوشاند.
*عصرایران