کد خبر: ۱۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۷۸

اقدام بی سابقه به نفع مافیا: چرا املاک بابک را کم کارشناسی کردید؟

پس از اعلام رسمی طلب کلان بیت المال و وزارت نفت بابت ارائه مقادیر زیادی از نفت کشور به وی، اکنون که ماه ها بعد از قرارداد و در حالی که وی میلیاردها دلار پول مردم را باز نگردانده، سرانجام با پیگیری های انجام شده توسط دولت جدید، ارزیابی برخی املاک در اختیار وی آغاز شده تا به عنوان ضمانت بازگشت بدهی کلان وی در رهن قرار گیرد.

اما طبق شنیده های خبرنگار "آینده"، نکته جالب اینجاست که برخی ارگان ها  به کارشناسانی که مسوولیت ارزیابی این املاک را بر عهده دارند، فشار وارد کرده اند که چرا این املاک را کم ارزیابی کرده اید؟

این در حالی است که در روال معمول، حساسیت مسوولان بر عکس است و زمانی که گروهی در بازگرداندن چنین بدهی کلانی این میزان تاخیر کرده اند، سخت گیری بیشتری نسبت به آنها صورت می گیرد و مراقبند بهای املاک به وثیقه نهاده شده، زیاد ارزیابی نشود.

چندی پیش عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد که بابک زنجانی به کارگروه تحقیق و تفحص از خروج ۲.۸ میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشور قول داده مبلغ بلوکه شده در بانک های خارجی از محل فروش نفت را به کشور برگرداند و اموالش را به عنوان ضمانت این کار در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

به گفته سید حسین دهدشتی کمیته ویژه بررسی بدهی دو میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت جلسات جداگانه ای برای بررسی خروج 2.8 میلیارد دلار از فراورده های نفتی از کشور با شرکت نیکو و مسئولین دیوان محاسبات و بانک مسکن برگزار کرده و بابک زنجانی هم مدعی بود که پول نفت فروش رفته را واریز کرده اما به دلیل تحریم در بانکهای خارجی بلوکه شده است. وی قول داده تا بازگشت پول به کشور املاکش را به عنوان ضمانت در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

نماینده مردم آبادان درمجلس با بیان اینکه باید این که ارزش دارایی های بابک زنجانی به میزان 2میلیارد دلار باید محرز شود، گفت: بر اساس اعلام وزارت نفت مبلغ دلارهای نفتی وصول نشده 2 میلیارد دلار است و 800 میلیون دلار مابقی هم فراورده هایی بوده که فروش نرفته و به کشور بازگردانده شده است.

فروردین امسال سایت "بازتاب" نوشته بود بابک زنجانی به وزارت نفت اعلام کرده است، بخشی از این پول بابت بدهی ایران به ترکمنستان در قرارداد خرید گاز پرداخت نمی شود و بخشی دیگر نیز به جاهای دیگری حواله شده است و در نهایت 50 میلیون دلار از 4 میلیارد یورو نیز قرار بوده از طریق سویفت (سیستم جهانی انتقال پول) به کشور بازگردانده شود. جالب آن که این سویفت نیز از بانک بابک زنجانی که در منطقه بی مسئولیت مالزی ثبت شده و فاقد تایید بانک مرکزی مالزی است، انجام شده است.

اقدام بابک زنجانی در بازنگرداندن پول نفت، در حالی انجام می شود که در اختیار قرار داشتن چنین مبلغ هنگفتی حتی برای چند روز هم ارزش زیادی دارد و به راحتی ارزش  خواب چهار و نیم میلیارد یوروی مذکور برای یک سال تاخیری که به وجود آمده است، دست کم 1 میلیارد یورو می باشد که تقریبا دو برابر مبلغ اختلاس سه هزار میلیاردی است که به خاطر آن چندین نفر به اعدام محکوم شده اند، اما تا کنون با بابک زنجانی و حامیانش هیچ برخوردی نشده است.