کد خبر: ۱۷۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۳۱

مشخصات فنی موشک بالستیکی که ایران با آن از داعش انتقام گرفت+تصاویر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی در تهران، ۶ فروند موشک بالستیک به سوی اهدافی در استان دیرالزور سوریه شلیک کرد که این موشک‌ها با دقت بالایی به هدف اصابت کردند. اما موشک‌های بالستیک استفاده شده در این عملیات از چه نوعی بودند؟
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی در تهران، ۶ فروند موشک بالستیک به سوی اهدافی در استان دیرالزور سوریه شلیک کرد که این موشک‌ها با دقت بالایی به هدف اصابت کردند. اما موشک‌های بالستیک استفاده شده در این عملیات از چه نوعی بودند؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرده که در این عملیات از شش فروند موشک میان برد ذوالفقار با برد ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر استفاده شده و موشک ها با پرتاب از پایگاه های موشکی در دو استان کرمانشاه و کردستان، به طور دقیق به اهداف مورد نظر در سوریه اصابت کرده اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند که  این حمله کاملاً محدود و نمونه کوچکی از قدرت دفاعی و تهاجمی ایران است که در حال حاضر یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه فناوری موشکی به شمار می رود.

موشک ذوالفقار یکی از موشک های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن با برد متوسط و دارای قابلیت ضد جمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی شود. این موشک برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شده بود.


از جمله ویژگی های برجسته این موشک می توان به سکوی پرتاب متحرک، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی و سبک بودن آن اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری منهدم می سازد.

موشک ذوالفقار در کلاس موشک فاتح قرار دارد که دقیق ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است. از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام های «خلیج فارس» و «هرمز» با برد ۳۰۰ کیلومتر ساخته شده است.جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰  با نسل اول موشک های فاتح ۱۱۰ صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به ۳۰۰ کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.


نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت.موشک بالستیک به موشک‌هایی می‌گویند که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند (که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود) و مابقی راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است. موشک‌های بالیستیک معمولاً ارتفاع بسیار بالایی می‌گیرند و برخی از موشک‌های بالستیک که برد بسیار بالایی دارند حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از ماشین ورود مجدد (RV) به جو بازمی‌گردند.


ایران اما طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک را دربردهای مورد نیاز در اختیار دارد. به عنوان نمونه سجیل نخستین موشک زمین به زمین دوربرد دومرحله ای با سوخت جامد در کشور است. این موشک با برد عملیاتی ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ کیلومتر، در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد. از ویژگی های برجسته این موشک بالستیک می توان به دقت بالا در اصابت به هدف، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پس از شلیک، لانچر متحرک و شتاب بسیار بالا اشاره کرد.

شهاب ۳ یکی از بهترین موشک های بالستیک ایران محسوب می شود که برد آن در مدل های نهایی به ۲۵۰۰ کیلومتر می رسد. مدل های جدید این موشک از موتور تک مرحله ای با سوخت جامد برخوردارند که می توانند بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل نمایند. شهاب ۳ به سامانه GPS مجهز است و می تواند در صورت نیاز، مسیر خود را پس از پرتاب تغییر دهد.