کد خبر: ۱۷۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۳

سرانجام معادله ترامپ، پروشنکو و پوتین

رئیس جمهوری آمریکا از دیدار با پروشنکو به دنبال تاثیر مثبت آن در روند تحقیقات در مورد «ارتباط دولتش با مسکو» بود و مواضع وی در خصوص بحران اوکراین به نتیجه مذاکراتش با رئیس جمهوری روسیه بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: سفر "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین به آمریکا به پایان رسیده و وی از واشنگتن عازم بروکسل شد. در پایان ملاقات 5 دقیقه ای "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا با پروشنکو، بالاخره معلوم نشد که مواضع کاخ سفید در قبال بحران اوکراین دقیقا به چه صورت است.

برخلاف انتظار مقامات کی‌یف، نتایج این سفر را نمی توان چندان موفقیت آمیز دانست. حتی رسانه های اوکراینی نیز اعتراف نمودند که برخورد ترامپ با پروشنکو بسیار محتاطانه بود.

دولت اوکراین امیدوار بود که به کمک آمریکا بتواند شکل مذاکرات مینسک برای حل و فصل مناقشه در شرق این کشور تغییر دهدد، در صورتیکه ترامپ تلاش کرد تا کی‌یف را به سمت مذاکرات مستقیم با مسکو سوق دهد. احتمالا خط مشی واقعی واشنگتن در این زمینه، بعد از دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه شکل بگیرد.

البته در همان روز دیدار ترامپ با پروشنکو، دولت آمریکا از گسترش تحریمها علیه روسیه خبر داد. وزارت خزانه داری آمریکا اقدامات محدودکننده ای علیه 38 نفر از شهروندان و سازمانهای روسی در رابطه با اوضاع اوکراین اعمال کرد.

رئیس جمهوری اوکراین سعی کرد تا این رویداد را بعنوان پیروزی دیپلماسی کی‌یف قلمداد کند. چرا که یک روز قبل از این سفر در کی‌یف اعلام شد که طرح جدیدی برای «حل و فصل مسالمات آمیز» اوضاع دونباس تهیه شده که جایگزین توافقنامه مینسک خواهد شد، ولی پروشنکو بعد از دیدار با ترامپ اعتراف نمود که در این دیدار این موضوع اصلا مطرح و بررسی نشد. علاوه بر این آمریکا همچنان از تحویل تسلیحات پرنده به دولت اوکراین خودداری می کند. در عوض پروشنکو گفت که رئیس جمهوری آمریکا به وی وعده گسترش همکاریها در زمینه نظامی-دفاعی را داده است، با این وجود مشخص است که واشنگتن از تصمیم خود برای عدم ارسال تسلیحات نظامی پرنده به اوکراین صرف نظر نکرده است.

در روسیه پیش از این اعلام شده بود که برای مقامات مسکو اهمیتی ندارد که دیدار ترامپ و پروشنکو، قبل از دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه صورت می گیرد. خود ترامپ بعد از دیدار با رئیس جمهوری اوکراین صحبت زیادی در مورد بحران این کشور ننمود و تنها یادآور شد که بهترین راه آن است که کی یف و مسکو اختلافات خود را از طریق مذاکرات مستقیم حل و فصل کنند. بطور کلی چنین احساس می شود که ترامپ علاقه خاصی به مداخله در بحران اوکراین نداشته و تنها از پذیرش رئیس جمهوری اوکراین در کاخ سفید در جهت منافع سیاست داخلی خود استفاده کرده است.

ترامپ صرفا به دلایل داخلی با پروشنکو دیدار کرد
حال یک سئوال باقی می ماند و آن اینکه پس چرا رئیس جمهوری آمریکا نیاز داشت تا حتی برای چند دقیقه کوتاه هم که شده با پروشنکو دیدار داشته باشد؟ واضح است که علت آن سیاست داخلی است. از آنجا که ترامپ همچنان درگیر تحقیقات در خصوص رابطه دولت وی با مسکو است، برای او بسیار خوب بود تا با رئیس جمهوری اوکراین عکس یادگاری بگیرد. ولی بعید است که وی در آینده نزدیک مواضع مشخصی در زمینه اوکراین داشته باشد. هرچند دولت وی اتباع روس  بیشتری را به فهرست تحریمها علیه روسیه افزوده است.

ضمن اینکه هرچند سرنوشت شکست خورده دولت "باراک اوباما" ربطی به روابط با روسیه و حل و فصل بحران اوکراین نداشت، ولی برای دونالد ترامپ همچنان ممکن است «موضوع اوکراین» به راه حلی برای «به توافق رسیدن با روسیه» تبدیل شود، همانطور که در مبارزات انتخاباتی گفته میشد که اوکراین ممکن است «برگ برنده ای» در مذاکرات مسکو و واشنگتن و موضوع توافق دو طرف باشد.  

مواضع ترامپ بعد از دیدار با پوتین مشخص خواهد شد
مسئله این است که اگر ترامپ از مقامات کی‌یف بخواهد تا توافقات مینسک را اجرا کنند، و بدین ترتیب بحران اوکراین حل و فصل گردد، او خواهد توانست از این مسئله بعنوان یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی استفاده کند. البته قبل از هر تصمیم گیری در این خصوص، رئیس جمهوری آمریکا لازم دارد تا نخست با ولادیمیر پوتین دیدار نموده و از زبان او مواضع مسکو در این رابطه را جویا شود.

برای پیتر پروشنکو نیز مذاکره با دونالد ترامپ قبل از هر چیز از لحاظ سیاست داخلی اهمیت داشت. در انتخابات ریاست جمهوری آتی در اوکراین، پروشنکو احتمالا دوباره برگزیده خواهد شد. در مبارزات انتخاباتی در اوکراین که از هم اکنون آغاز شده، دیدار با رئیس جمهوری آمریکا، خود یک پیروزی تلقی می شود و کمک زیادی به افزایش محبوبیت پروشنکو خواهد نمود.
*تسنیم