کد خبر: ۱۷۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۸

چرا ستاره های لالیگا به زندان محکوم می‌شوند؟

مسی و نیمار به ۲ سال حبس محکومند و رونالدو اگر نتواند ادعایش مبنی بر عدم فرار مالیاتی را ثابت کند ۷ سال زندان پیش رو خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اسپانیا ۳ ستاره برتر فوتبال دنیا را در خود جای داده است؛ کریستیانو رونالدو در رئال مادرید، لیونل مسی و نیمار در بارسلونا. اما طی چند سال اخیر، هوادران فوتبال به خواندن اخباری مبنی بر اتهامات مالیاتی این ۳ بازیکن در دادگاه‌های اسپانیا شنیده‌اند.

این بازیکنان تنها بازیکنان شاغل در فوتبال اسپانیا نیستند که پایشان به دادگاه بازشده است. در سال ۲۰۱۶، خاویر ماسچرانو، هم‌بازی مسی در تیم ملی آرژانتین و بارسلونا نیز به خاطر فرار مالیاتی به یک سال زندان محکوم شد. 

سه بازیکن، سه دادگاه

 لیونل مسی و پدرش خورخه به فرار از پرداخت ۴٫۱ میلیون یورو مالیات محکوم شدند. این مالیات مربوط می‌شد به حق تصویر لیونل مسی که در اختیار کمپانی‌هایی در بلیز و اروگوئه مربوط می‌شد.

پدر و پسر از سوی دادگاه عالی اسپانیا به ۲۱ ماه زندان محکوم شدند. حالا دادگاه بارسلونا باید درباره محکومیت این ۲ که بار اول است مجرم شناخته می‌شود تصمیم بگیرد.

دادستان‌ها خواهان ۲ سال زندان و پرداخت ۱۰ میلیون یورو جریمه برای نیمار هم بودند. کسی که در پرداخت مالیات طی انتقالش در سال ۲۰۱۳ از سانتوس به برزیل قصور کرده بود.

حالا هم که رونالدو آخرین نفر از این مثلث بزرگ است که پایش به این مسائل باز شده. یک منبع نزدیک به رونالدو به بی‌بی‌سی گفته:«او خیلی ناراحت است. دیگر نمی‌خواهد در اسپانیا بماند. در این لحظه او فقط به رفتن فکر می‌کند».

چرا بهشت بازیکنان جهنم شد؟

در سال ۲۰۰۳، وقتی دیوید بکام تازه به اسپانیا رفته بود، داشت از معافیت مالیاتی‌اش که بر اساس قانونی برای جذب استعدادهای جهانی به اسپانیا در نظر گرفته شده بود لذت می‌برد. آن قانون به «قانون بکام» معروف شده بود چون یکی از اولین بازیکنانی بود که بعد از تصویب آن قرارداد بسته بود و طی ۶ سال حضور در رئال مادرید از ۲۴ درصد پرداخت مالیات معاف بود.

اسپانیا در رکود بود و فاصله‌ای با ورشکستگی نداشت اما آسمان کهکشانی رئال مادرید با ستاره‌هایی از جمله زین‌الدین زیدان، لوییز فیگو، رونالدوی برزیلی و بقیه پر بود و هنوز کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را کسی نمی‌شناخت.

اما در سال ۲۰۱۰ قانون بکام برای کسانی که بیش از ۶۰۰ هزار یورو دستمزد می‌گرفتند برداشته شد. برای همین بازیکنان دست به یک فعالیت پیچیده مالی زدند و برای دور زدن مالیات پول‌هایشان را حواله می‌کردند به شرکت‌های تجاری که در بهشت‌های مالیاتی دایر هستند. اما بسیاری از این شرکت‌ها فعالیت واقعی ندارند و فقط برای فرار ستاره‌ها از مالیات ثبت شده‌اند.

کارلوس کروسادو، رییس اتحادیه بازرسان مالیاتی «گستا» می‌گوید:«خط بین اجتناب و فرار در این پرونده‌ها خیلی واضح است. طی چند سال اخیر، آژانس‌های مالیاتی نظارتش را روی بازیکنان و کمپانی‌هایشان بالا برده است تا ببیند که آیا این کمپانی‌ها صرفا ثبت شده‌اند یا واقعا دارند فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند».

پرونده علیه این ۳ بازیکن

 نیمار با ۲ نفر دیگر متفاوت است. پرونده او شامل تخلفاتی علیه شخص طرف قراردادش و مربوط به قیمت نقل و انتقالش می‌شود. این مهاجم در کشورش به خاطر فرار مالیاتی از درآمدی که از سانتوس داشت محکوم است.

پرونده‌های مسی و رونالدو اما مثل هم است. هر دو متهمند به اجتناب از پرداخت مالیات فروش حقوق تصاویرشان. آن هم با استفاده از ثبت شرکت‌هایی خارج از اسپانیا. با این حال، ستاره پرتغالی به عنوان یک مالیات‌پردازی که اقامت اسپانیا ندارد و از قانون بکام بهره می‌برد شناخته شده در حالی که مسی یک مقیم اسپانیا به حساب می‌آید و مانند هر اسپانیایی دیگری باید مالیات دهد.

رونالدو؛ پردرآمدترین ورزشکار

 دادستان‌ها می‌گویند ۱۴٫۷ میلیون یورویی که ستاره رئال مادرید بدهکار است مربوط می‌شود به مالیات بر درآمد فروش حق انتشار تصویرش بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و از طریق شرکتی به نام «تولین» - Tollin Associates - که در جزایر «بریتیش ویرجین» ثبت شده بود.

تیم اسپانیایی که روی این پرونده تحقیق می‌کرد می‌گوید مالک این کمپانی رونالدو است ولی فقط جنبه نمایشی داشته و هیچ فعالیت اقتصادی‌ای ندارد. فقط یک بار حق تصویر رونالدو رو خریده و بعد بلافاصله آن را واگذار کرده به یک شرکت ثبت شده در ایرلند که کلا فروش تمامی حقوق مربوط به رونالدو را مدیریت می‌کند.

دادستان‌ها همچنین می‌گویند پولی که رونالدو بابت فروش حق استفاده از تصاویرش گرفته به نادرست اعلام شده تا مالیات کمتری به آن تعلق بگیرد.

تفاوت پرنده‌ها

تفهیم اتهام لیونل مسی از سوی دادگاه طوری صورت گرفته که او دیگر اجازه دفاع، رد یا دادخواست مجدد ندارد چون تنها پدرش بوده که از مدیریت پول‌های او خبر داشته.

نیمار هم هر گونه تخلف را رد می‌کند و به دادگاه گفته گروه تجسس دارند روی پرونده‌ای کار می‌کنند که ارتباطی به آن‌ها ندارد.

وکلای رونالدو و تیم حقوقی او نیز می‌گویند اشتباه فقط در مبلغ بوده و اتهام فرار مالیاتی کاملا رد است. در بیانیه آن‌ها که بی‌بی‌سی آن را منتشر کرده آمده:«طرح مسئله فرار او از پرداخت مالیات رد است. هرگز قصدی برای مخفی کاری وجود نداشته».

استدلال آن‌ها این است که او در هر صورت ۲۰ درصد مالیاتش را به اسپانیا به خاطر فروش حق تصویرش پرداخت کرده در حالی که چون رونالدو یک چهره جهانی است بیش از ۹۰ درصد این تصاویر خارج از اسپانیا استفاده شده.

کوردازو هم می‌گوید:«آژانس مالیاتی کاملا معتقد ست که اگر او بابت پوشیدن کفش، لباس یا کلاه خاصی در اسپانیا پول می‌گیرد نمی‌تواند بگوید این پول‌ها از خارج تامین شده است.»

کسی زندانی می‌شود؟

 قانون اسپانیا می‌گوید برای محکومیت‌های زندان برای مدت کمتر از ۲ سال نیاز به اجرا ندارد و محکوم می‌تواند بیرون از زندان اما تحت نظر کامل پلیس به زندگی ادامه دهد. این برای نیمار و مسی صدق می‌کند.

برای رونالدو اما شرایط فرق نمی‌کند. ۳ مورد از ۴ مورد فرارهای مالیاتی او شامل «تشدید» می‌شود و انتظار می‌رود برای او حکم ۷ سال زندان صادر شود.

با این حال قاضی برای صدور این حکم نیاز به اتهامات شفاف و دقیق دادستان‌ها دارد. پروسه کاری او ماه‌ها و شاید یک سال طول بکشد.

 در این شرایط هم باز رونالدو انتخاب‌های دیگری دارد که لزوما به زندان نرود. او می‌تواند به جرمش اعتراف کند، مالیات‌ها و جرایمش را بپردازد و مدت زندانش را به نصف یا حتی یک چهارم کاهش دهد. در این صورت می‌تواند مدتش را به ۲ سال کاهش داده و فقط تحت نظر باشد.

برای ستاره‌های فوتبال که مدام در تلویزیون دیده می‌شوند، تحت نظر بودن معنای خاصی ندارد. چون پلیس از پای تلویزیون هم می‌تواند ببیند که او فرار نکرده است.
*بازار ورزش