کد خبر: ۱۷۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۰
تحلیل واشنگتن تایمز

اطمینان توتال از عدم لغو برجام، منجر به نهایی شدن توافق با ایران شد

شرکت توتال نهایی کردن توافق اخیرش را با ایران از ماه فوریه تاکنون به تعویق انداخته بود چرا که منتظر بود ببیند سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به کجا خواهد کشید.
به گزارش ایلنا، روزنامه «واشنگتن تایمز» آمریکا به قرارداد اخیر نفتی میان ایران و شرکت فرانسوی توتال واکنش نشان داده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به قرارداد سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری توتال برای توسعه میادین گازی ایران نوشت: این توافق بزرگ‌ترین توافق سرمایه‌گذاری یک شرکت غربی در ایران از زمان توافق هسته‌ای تاکنون است.

بر اساس این گزارش توتال نهایی کردن این توافق را از ماه فوریه به تعویق انداخته و منتظر بوده ببیند سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به کجا خواهد کشید. ترامپ علیه توافق چندجانبه هسته‌ای با ایران بار‌ها صحبت کرده و مخالفتش را با هر نوع قرارداد و مذاکره‌ای که درباره لغو تحریم‌هایی که به سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه انرژی ایران منجر می‌شود نشان داده است اما دولت با تایید طرح تعلیق تمدید تحریم‌های ایران در واقع مفاد توافق هسته‌ای را حفظ کرده است.

شرکت توتال ۵۰ درصد سهام توسعه فاز یازدهم پارس جنوبی را به خود اختصاص داده و یک میلیارد دلار در یک پروژه ۴. ۸ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری کرده است. دیگر شریک توتال در این پروژه، شرکت نفت چین و شرکت پتروپارس ایران است.

میادین گازی پارس جنوبی، میادین مشترک میان ایران و قطر است که از دهه ۱۹۹۰ توسعه یافته است.

توتال اولین شرکت نفتی غربی بود که در زیرساخت‌های عظیم این میادین در ایران از زمان توافق هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده است و به گفته تحلیل‌گران، کمپانی‌های اروپایی به دنبال این شرکت وارد ایران خواهند شد.

شرکت «رویال دویچ شل» دیگر شرکت عظیم نفتی نیز توافق‌نامه‌های متعددی را با ایران به امضا رسانده است.

سخنگوی توتال به نیویورک تایمز گفته: ما مفتخریم که اولین کمپانی بین‌المللی هستیم که این توافق گازی و نفتی را با ایران امضا کردیم.

قرارداد‌های چندی میلیون دلاری ایران و شرکت‌های هواپیمایی بویینگ و ایرباس نیز بخشی از توافق‌های بزرگی بوده که در پی توافق هسته‌ای با ایران به امضا رسیده است. شرکت پژو سیتروئن فرانسه نیز قرار دادی به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار برا ساخت اتومبیل در ایران امضا کرده است.

نیویورک تایمز نوشت: دولت ترامپ مهلت نود روزه‌ای را برای بازنگری در توافق هسته‌ای تعیین کرده است. در همایش منافقین که روز شنبه در پاریس برگزار شد سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل جان بولتون گفته بود دولت ترامپ تغییر نظام در ایران را اولویت اصلی سیاست خارجی خود در قبال ایران قرار داده است.