کد خبر: ۱۷۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۰

مرعشي، نجفي و حجتي در آستانه ورود به بهشت / 3 گزينه‌ که به شهرداري نزديک شدند


منتخبان شوراي شهر شهر پنجم تهران، هنوز به ساختمان شوراي شهر در خيابان بهشت تهران نرسيده‌اند. روزهاي برزخي آنها اما شلوغ و پرکار است و هر روز مشغول بررسي گزينه‌هاي شهرداري در تهران هستند. آنها در اين بررسي از اين پيچ مهم طي هفته‌هاي اخير گذشتند. منتفي‌شدن شهرداری محسن هاشمي، درواقع تصميم دشواري براي شوراي پنجم بود و هنوز منتقدان و مخالفاني دارد. منتقدان و مخالفان مي‌گويند محسن هاشمي به‌واسطه تجربه کار در شهرداري تهران، رزومه نزديک به مديريت در شهرداري و دارابودن بالاترين رأي در تاريخ شوراي شهر از شهروندان تهراني، هنوز گزينه مناسبي است. 

اما متنفذان اصلاح‌طلب که زمينه‌ساز حضور اعضاي شوراي در ليست انتخابات شوراي شهر را فراهم کردند، اين‌چنين نظري نداشتند. همين مسئله موجب شده اعضا از آنها حرف‌شنوي داشته باشند و زمينه را براي عدم حضور محسن هاشمي در گزينه‌هاي شهرداري تهران را فراهم کردند. اين مسئله نشان مي‌دهد انتخابات شهردار تهران، تنها مسئله‌اي نيست که اعضاي شوراي شهر پنجم به‌طور کامل تصميم‌گير آن باشند و لابي‌ها در جاي ديگري صورت مي‌گيرد؛ جايي که ليست‌ اصلاح‌طلبان شوراي شهر بسته شد و حالا تصميم‌گيري درباره شهردار آينده تهران در آنجا صورت مي‌گيرد. درواقع عمده لابي‌ها براي انتخاب شهردار تهران از سه جريان مهم پيگيري مي‌شود، حزب اتحاد ملت که وابستگاني از حزب مشارکت هستند، حزب کارگزاران سازندگي و برخي دولتي‌ها. در اين ميان به نظر مي‌رسد شانس گزينه‌هاي حزب کارگزاران بيش‌از سايرين باشد زيرا اين حزب سهم عمده‌اي در ليست انتخابات شوراي شهر تهران داشت و از ضعف لابي‌گري اتحاد ملت و در رأس آن محمدرضا عارف، سود جسته و به‌واسطه رزومه و سوابق نزديک گزينه‌هاي خود به مديريت شهري، شانس بالاتري براي شهردارشدن گزينه‌هاي خود دارد. محمد‌علي نجفي و حسين مرعشي، دو چهره اصلي حزب کارگزاران براي شهرداري در تهران هستند. نجفي به‌واسطه تسلط بر مديريت کلان و حضورش در شوراي شهر و حسين مرعشي به پشتوانه استانداري در کرمان و سوابق مديريت کلاني که دارد، در مواجه با ديگر گزينه‌ها شانس بالايي دارد. يکي ديگر از گزينه‌ها نيز محمود حجتي است. وزير کشاورزي در دولت يازدهم که گفته مي‌شود احتمال حضور او در دولت دوازدهم کم است اما سوابق غير‌همسوي او با مديريت شهري شانسش را براي شهردار شدن در تهران کاهش مي‌دهد

عارف، گزينه‌اي شکست‌خورده

همزمان بحث‌هايي نيز از سوي برخي اعضاي شوراي شهر پنجم در رابطه با احتمال شهردارشدن محمدرضا عارف نيز مطرح شد. مطرح‌شدن اسم عارف اما خيلي زود با واکنش سياسيون و افکار عمومي پيگير اين موضوع در شبکه‌هاي اجتماعي مواجه شد. در مهم‌ترين واکنش‌ها صادق زيباکلام، تحليلگر اصلاح‌طلب با انتقاد از مشي سياسي محمد‌رضا عارف گفت: «آقاي عارف نشان داد از نظر مديريت سياسي خيلي توانمند نيست. صد نماينده در فراکسيون اميد عضويت دارند اما آقاي عارف نتوانست از اين مجموعه که با تلاش بسيار زياد انتخاب شدند، يک جريان سياسي نيرومندي را به وجود بياورد که پاي مسائلی بايستند و يکسري خواسته‌ها را مطرح و اسباب توسعه سياسي را فراهم کنند، انگار نه انگار که چنين فراکسيونی در مجلس است.»
استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگويي با نامه‌نيوز در پاسخ به اين سؤال که آيا آقاي عارف ليست انتخابات را طوري بسته که خود شهردار شود نيز عنوان کرد: خير، اگر آقاي عارف اين هنر و وجود را ‌داشت که ليست شوراي شهر را طوري ببندد که خودش شهردار تهران شود، خيلي بد نبود اما آقاي عارف اين هنر و وجود را ندارد. اگر چنين ظرفيتي را داشت، ذره‌اي را در مجلس دهم از خود نشان مي‌داد. در دو سالي نماينده تهران در مجلس بود، نخست بحث رياستش بر قوه‌مقننه مطرح شد ولي الان متوجه هستيم که آقاي عارف حتي در اين حد هم توانايي نداشت که رئيس يک کميسيون شود. نه آقاي عارف قطعا آن توان را نداشت و ندارد. البته ‌اي کاش آن توان را مي‌داشت. اين مسئله اما در شرايطي است که محمدرضا عارف نيز صبح دیروز ماجراي شهردار‌شدنش را منتفي دانست و درباره مطرح‌شدن نامش به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي شهرداري تهران گفت: خير، من ان‌شاءالله در خدمت مردم تهران در مجلس هستم. 

انتخاب شهردار تهران به تعويق افتاد؛ 2 هفته

بااين‌حال، محمد سالاري در تشريح آخرين جزئيات انتخاب گزينه‌هاي شهرداري تهران که قرار بود در جلسه صبح دیروز اعضاي منتخب برگزار شود، گفت: انتخاب گزينه‌هاي نهايي به تعويق افتاد.  وي گفت: اعلام گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران دو هفته به تأخير افتاد، جلسه دیروز منتخبان شوراي پنجم قرار بود در مورد گزينه‌هاي نهايي شهردار تهران تصميم‌گيري شود اما با توجه به قوت‌گرفتن آغاز به کار رسمي شوراي پنجم در نيمه شهريور، اعلام گزينه‌هاي نهايي دو هفته به تأخير افتاد.