کد خبر: ۱۷۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۹

بدرقه حجاج ممنوع شد / جزئيات اعزام حجاج در نيمه اول مرداد

نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت درحالي دیروز (چهارشنبه) از ترمينال حجاج در فرودگاه امام خميني(ره) بازديد کرد که کمتر از يک ماه ديگر، يعني پنجم مرداد، اعزام زائران ايراني به عربستان آغاز مي‌شود. 

حجت‌الاسلام‌والسلمين سيدعلي قاضي‌عسکر در ديداري که با مقامات شرکت فرودگاهي ايران که پيش از بازديد از پايانه‌هاي حجاج در فرودگاه امام خميني(ره) داشت، تأکيد کرد: زائراني که امسال به حج تمتع اعزام مي‌شوند، به‌هيچ‌وجه نبايد بدرقه‌کننده داشته باشند. وي افزود: با توجه به شرايط فرودگاه‌ها، اصلا امکاني براي حضور بدرقه‌کنندگان وجود ندارد، براي همين با استان‌ها هماهنگ شده که بدرقه پيش از اعزام به فرودگاه و در مساجد و تکايا انجام شود. وي اضافه کرد: طبق تمهيدات صورت‌گرفته، از شرکت فرودگاه‌ها درخواست مي‌شود حداقل ۴۸ ساعت پيش از اعزام، بار زائران به فرودگاه منتقل و تدابير لازم انجام شود زيرا مقداري نگران شيطنت‌هايي هستيم که ممکن است ما بي‌اطلاع از آن باشيم. باتوجه به شرايط فرودگاه‌ها، اصلا امکان حضور بدرقه‌کنندگان وجود ندارد؛ با استان‌ها هماهنگ شده که بدرقه پيش از اعزام به فرودگاه و در مساجد و تکايا انجام شود. او همچنين از پليس فرودگاه درخواست کرد که زمان لازم را براي توجيه زائران نسبت به حمل موادمخدر بگذارد و در زمان مقتضي، توصيه‌هاي بهداشتي به زائران ارائه شود. سرپرست حجاج ايراني همچنين درخواست کرد براي انگشت‌نگاري زائران سريع‌تر هماهنگي لازم را انجام دهند زيرا به حوادث احتمالي در عربستان کمک مي‌کند. قاضي‌عسکر ادامه داد: ما واقعا نگراني‌هايي داشتيم که از اول سال هم مرتب پيگير بوديم تا سرانجام اين اتفاق ميمون و مبارک رخ داد؛ البته فضاي مسمومي در جامعه پيش آمده که نگراني‌هايي را درپي داشته اما در حال کاهش است. قطعا در فرودگاه، مسافر استرس‌هايي دارد که بايد کمک شود کاهش يابد. او در ادامه با تأکيد بر لزوم افزايش ظرفيت فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) اظهار کرد: هم‌اکنون يک ميليون و ۲۰۰ هزار زائر ايراني به عراق اعزام مي‌شوند که جمعيت آنها پس از تأمين امنيت در عراق و سطح موصل در حال افزايش است. طبق آمار، در اربعين نيز بيش از دو ميليون زائر به عراق اعزام شده‌اند که اگر جمعيت عمره را بالغ بر دست‌کم يک ميليون زائر در نظر بگيريم، لازم است ظرفيت اين فرودگاه افزايش يابد و ايده‌اي که در سال‌هاي قبل براي ايجاد پايانه خريد در کنار فرودگاه مطرح شده بود، اجرا شود. نويدي، مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور، نيز با اشاره به نقش اقتصادزاي فرودگاه‌ها اظهار کرد: برنامه ما اين است که در پنج سال اول ظرفيت اعزام حجاج و زائران از اين فرودگاه به ۲۰ ميليون نفر برسد. همچنين شيرمردي، معاون توسعه و زيرساخت فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) گفت: در حج امسال اين فرودگاه به ۳۵ هزار زائر خدمات مي‌دهد که ۲۰ هزار زائر از تهران و ۱۵ هزار نفر ديگر زائر شهرهاي ديگر هستند. 

به گفته او، اعزام زائران به حج از پنجم مرداد امسال آغاز و تا پنجم شهريور ادامه دارد. همچنين بازگشت زائران از ۱۵ شهريور آغاز و تا پنجم مهر امسال ادامه دارد. شيرمردي افزود: دسترسي اتوبان‌هاي اطراف به اين فرودگاه براي حجاج بررسي و تسريع شده و امکاناتي چون مسقف‌کردن پايانه، نصب صندلي، سرويس بهداشتي براي سالن حجاج در نظر گرفته شده است. در ادامه اين ديدار که در فرودگاه بين‌المللي امام خميني برگزار شد، بذرکار، مسئول فرهنگي اين فرودگاه، از پنج طرح فرهنگي که همزمان با حج اعزام مي‌شود، خبر داد و گفت: طرح «سفير مهرباني» براي کمک به زائران، «شميم بهشت»، «رنگ و بوي بهشت»، «لحظه ديدار و لبيک» همزمان با اعزام زائران به حج اجرا خواهد شد. وي افزود: نخستين پرواز اعزامي زائران نيز با بدرقه خادمان حرمين عبدالعظيم خواهد بود. در پايان اين ديدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسکر، سرپرست حجاج ايراني، بازديدي از ترمينال در حال ساخت حجاج داشت و همچنين از پايانه «سلام» که هم‌اکنون زائران ايراني از آن به حج اعزام مي‌شوند با همراهي مقامات فرودگاهي بازديد کرد.