کد خبر: ۱۷۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۷

مالکی به آیت الله سیستانی تبریک گفت و از ایران قدردانی کرد

معاون رئیس جمهور عراق در پیامی به مناسبت آزادی موصل، آیت الله سیستانی را سزاوار آن دانست که نخستین تبریک به وی گفته شود و به علاوه از کمک های ایران در نبرد علیه داعش به عنوان اولین کشوری که با تمام توان به کمک عراق آمد، تشکر کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، نوری المالکی دوشنبه شب به دنبال اعلام رسمی آزادی موصل از سوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که از این شهر اعلام شد ، در پیامی به ملت عراق، تاکید کرد که آیت الله سیستانی مرجع عالی عراق سزاوار دریافت اولین تبریک به مناسبت آزادی موصل است، چرا که با فتوای تاریخی اش ، بسیج تلاش ها و اراده ها و برنده کردن همت مجاهدین را باعث شد.

وی در عین حال به نیروهای ارتش، الحشدالشعبی، پلیس و سایر نیروهای نظامی و امنیتی و تمامی فرماندهان میدانی عراق و نیز شهدا، جانبازان و خانواده های آنان این پیروزی بزرگ را تبریک گفت که به گفته وی با حماسه های قهرمانانه خود در این پیروزی سهم داشته اند.

نوری المالکی در ادامه پیام خود ضمن تشکر از همه آنها که در کنار ملت و دولت عراق در نبرد علیه داعش ایستادند، گفت: در مقدمه همه آنها که به کمک عراق آمدند، باید از ایران اسلامی قدردانی کرد که با تمام توان به کمک عراق آمد و خون پاک مشاورانش در خطوط نبرد با خون برادران عراقی شان در هم آمیخته است.

معاون رئیس جمهور عراق همچنین از نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نیز بخاطر پوشش هوایی نبرد در مناطق مختلف عراق قدردانی کرد.

وی در بخش دیگری از این پیام گفت: آزادی موصل از چنگ داعش که از طریق خیانت های شناخته شده از برخی طرف های سیاسی و نظامی سقوط کرده بود، پاسخ محکمی به همه توطئه ها و طرح های فرقه ای و تروریستی با حمایت برخی دولت ها بود که بر روی تحقق اهدافشان شرط بندی کرده بودند.

شهر موصل عملا از سه روز پیش در پی فروپاشیدن آخرین سنگرهای داعش در منطقه قدیمی موصل واقع در بخش غربی این شهر، بطور کامل آزاد شد و العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز یکشنبه با سفر به موصل و بازدید از مناطق آزاد شده ، آزادی کامل این شهر را در غروب دوشنبه اعلام کرد.

طی دو روز گذشته خیابان های مرکزی شهرهای عراق، بویژه بغداد، محل برپایی جشن های بزرگ و مردمی بوده است و دوشنبه شب آسمان بغداد در اوج این جشن ها نورافشانی شد.

شهر موصل مرکز استان نینوا در 450 کیلومتری شمال بغداد، دهم ژوئن 2014 در حمله مشکوک و پر حرف و حدیث به دست گروه تروریستی و تکفیری داعش افتاد و بخش های بزرگی از 5 استان دیگر عراق نیز به دنبال آن سقوط کرد.

در حال حاضر تنها سه منطقه شامل الحویجه در کرکوک ، القائم در الانبار و تلعفر در نینوا همچنان در اختیار عناصر گروه تروریستی داعش قرار دارد که به نظر نمی رسد باقی مانده داعش در این شهر مقاومت چندانی بتوانند بکنند.