کد خبر: ۱۷۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۴۲

درگذشت نابغه ایرانی ریاضیات پس از ۴ سال مبارزه با سرطان / جهان در شوک از دست دادن مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی،نابغه ایرانی ریاضیات و اولین زنی که برنده مدال فیلدز شده است پس از ۴ سال جنگ با سرطان درگذشت. بر اساس گزارش‌ها منتشر شده سرطان سینه این نابغه ریاضیات از سال ۲۰۱۳ تشخیص داده شده بود.
مریم میرزاخانی،نابغه ایرانی ریاضیات و اولین زنی که برنده مدال فیلدز شده است پس از ۴ سال جنگ با سرطان درگذشت. بر اساس گزارش‌ها منتشر شده سرطان سینه این نابغه ریاضیات از سال ۲۰۱۳ تشخیص داده شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ چند روز قبل مریم میرزاخانی پس از ۴ سال مبارزه با بیماری خود با وخیم‌شدن حالش در بیمارستان بستری شد. گفته می‌شود این مسئله به خاطر گسترش سرطان به مغز استخوان او بوده است. درگذشت این دانشمند و نابغه ریاضی در ۴۰ سالگی جهان دانش را شوکه کرده و دنیا خود را از ذهن زیبا و خلاق او محروم می‌بینید. 

 مدال فیلدز بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضیدان می‌تواند دریافت کند. اهمیت تعلق آن به مریم میرزاخانی از آنجا بیشتر می‌شود که او نخستین زنی است که از آغاز اهدای مدال فیلدز و تاریخ ٧٨ ساله آن، به این مدال دست یافت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شده است. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی در کنار مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. او از اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود. او همچنین اولین زن جهان است که عضو آکادمی ملی علوم آمریکا شد. مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت. سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

مریم میرزاخانی در ٣١ سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالیترین جایگاه دانشگاهی و مقام استادی رسید. نه فقط مسائلی که مریم میرزاخانی حل کرده مسائل مهمی هستند، بلکه روش‌هایی که برای حل آنها ابداع کرده به دیگر ریاضیدان‌ها ابزار و دیدگاه‌های خوبی برای حل مسائل دیگر می‌دهد.