کد خبر: ۱۷۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۵۴

تلاش آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران در خلیج ‌فارس

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا به متمم قانون اختیارات دفاع ملی برای جلوگیری از درگیری با ایران در آب‌های خلیج‌فارس رأی مثبت دادند.
 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا به متمم قانون اختیارات دفاع ملی برای جلوگیری از درگیری با ایران در آب‌های خلیج‌فارس رأی مثبت دادند.

 مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با تصویب اصلاحیه قانون اختیارات دفاع ملی از پنتاگون خواستند تا ایجاد کانال‌های ارتباطی با ایران را برای جلوگیری از رویارویی‌های اتفاقی با نیروهای ایران در آب‌های خلیج‌فارس مورد بررسی قرار دهد.
جان کانییرز و روبن گالکو، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، این متمم را پیشنهاد دادند که بدون حتی یک مخالف از میان ٤٣٥ کرسی به تصویب رسید. مجلس نمایندگان درحال‌حاضر در اختیار اکثریت جمهوری‌خواهان قرار دارد. قانون اختیارات دفاع ملی روز جمعه با ٣٤٤ رأی موافق به تصویب رسید که سیاست و بودجه دفاعی را تعیین می‌کند و طرح اولیه آن در ماه ژوئن ابتدا در کمیته خدمات مسلح سنا به تصویب رسید و هنوز ازسوي کل سناتورها تصویب نشده است.

خلیج‌فارس تاکنون شاهد مواردی از درگیری بین کشتی‌های ایرانی و آمریکایی بوده است. 

چندی پیش شلیک اخطار از سوی ناوهای ایرانی به ناو آمریکایی موجب دورشدن این ناو شد، اما این درگیری‌ها کم تکرار نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین مورد چالش‌های ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، دستگیری ١٠ ملوان آمریکایی در دی ماه ٩٤ ازسوي نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که وارد محدوده آب‌های سرزمینی ایران در اطراف جزیره فارسی شده بودند. دستگیری آنها، یک شب به طول انجامید و بعدها گفته شد که تماس تلفنی بین وزرای خارجه آمریکا و ایران برای آزادی ملوانان آمریکایی انجام شد. انتشار تصاویر دستگیری این ملوانان موجب شد اعضای جمهوری‌خواه کنگره به دولت وقت آمریکا اعتراض شدیدی کنند. سابقه این درگیری‌ها و اخطارها موجب شده که مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه قانون اختیارات دفاع ملی از پنتاگون را تصویب کنند. اکنون متمم این قانون، وزیر دفاع آمریکا را ملزم می‌کند تا با هماهنگی وزیر امور خارجه کشور گزارشی درباره مزیت‌های حصول یک توافق میان نیروهای نظامی ایران، آمریکا و نظامیان دیگر کشورهای حاضر در آب‌های خلیج‌فارس تهیه و آن را به کمیته‌های مرتبط در کنگره ارائه کند. متمم این قانون، وزیر دفاع آمریکا را ملزم می‌کند تا با هماهنگی وزیر امور خارجه کشور گزارشی درباره مزیت‌های حصول یک توافق میان نیروهای نظامی ایران، آمریکا و نظامیان دیگر کشورهای حاضر در آب‌های خلیج‌فارس تهیه و آن را به کمیته‌های مرتبط در کنگره ارائه کند.

در این متمم همچنین از پنتاگون خواسته شده است تا برای ایجاد کانال‌های ارتباطی میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج‌فارس تلاش کند که هدف آن جلوگیری از برخوردهای نظامی تصادفی در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز عنوان شده است، اما مشخص نیست فرصت‌های ممکن برای ایجاد چنین ارتباطی چیست و تصویب قاطعانه این متمم ممکن است به‌عنوان نشانه‌ای از نگرانی اعضای کنگره آمریکا و تمایل آنها برای پرهیز از هرگونه تقابل نظامی احتمالی با ایران در این آب‌ها تلقی شود.