کد خبر: ۱۷۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۱۷

جزئیات ارتباط تنگاتنگ روحانی و لاریحانی در ماجرای کابینه

بحث چينش كابينه دوازدهم و نزديك‌تر شدن به موعد رونمايي از آن فراكسيون‌هاي سياسي مجلس را به تكاپو واداشته است. درست به موازات فراكسيون اميد و تلاش‌هايش براي چينش كابينه‌اي هرچه نزديك‌تر به راي مردم، فراكسيون‌هاي مستقلين و ولايي كه اتفاقا به تازگي از يكديگر جدا شده و از زير چتر فراكسيون ولايت خارج شده‌اند هم بيكار ننشسته‌اند.
بحث چينش كابينه دوازدهم و نزديك‌تر شدن به موعد رونمايي از آن فراكسيون‌هاي سياسي مجلس را به تكاپو واداشته است. درست به موازات فراكسيون اميد و تلاش‌هايش براي چينش كابينه‌اي هرچه نزديك‌تر به راي مردم، فراكسيون‌هاي مستقلين و ولايي كه اتفاقا به تازگي از يكديگر جدا شده و از زير چتر فراكسيون ولايت خارج شده‌اند هم بيكار ننشسته‌اند. فراكسيون مستقلين را در واقع اصولگرايان ميانه‌رو حامي روحاني تشكيل مي‌دهند كه در انتخابات هم براي حمايت از او ستادي تاسيس كرده بودند. تركيب فراكسيون ولايي را نمايندگان اصولگرايي تشكيل مي‌دهند كه منتقد و مخالف با سياست‌هاي دولت هستند. با اين همه هر دوي اين فراكسيون‌ها در تلاشند تا هرچه بيشتر در تركيب و چينش كابينه اثرگذار شوند. روايت يكي از نمايندگان فراكسيون ولايي هم نشان مي‌دهد علي لاريجاني، رييس مجلس هم در اين ميان مشغول رايزني‌هاي خودش است.

محمدجواد ابطحي، نماينده خميني‌شهر و عضو فراكسيون ولايي درباره برنامه اين فراكسيون براي اثرگذاري بر كابينه دوازدهم مي‌گويد: آقاي لاريجاني در ارتباط با كابينه ارتباط تنگاتنگي با دولت دارد و ما مي‌خواهيم از اين پتانسيل او استفاده كنيم تا وزراي معرفي شده وزراي كارآمد انقلابي و توانمند باشند. ابطحي توضيح مي‌دهد قرار است كميته ١٥نفره فراكسيون ولايي درخصوص نحوه تعامل با آقاي رييس‌جمهور و معرفي وزرا و كابينه دوازدهم با آقاي لاريجاني رايزني كنند. اما هنوز اين جلسه برگزار نشده است. اشاره ابطحي به كميته تعاملي است كه در فراكسيون ولايي به رياست حميدرضا حاجي‌بابايي و با حضور چهره‌هايي همچون محمد دهقان، حسن بيگي، كوهكن، مصري، پژمانفر، كوچكي‌نژاد، قاضي‌پور، بيگي، مفتح، كمال شهرياري، حسينعلي شهرياري، ادياني، شاعري، زاهدي و بهمني تشكيل شده است. به گفته ابطحي اين كميته قرار بود روز گذشته نخستين نشست خودش را با لاريجاني، رييس مجلس برگزار كند اما اين جلسه به تعويق افتاد تا به روزهاي آينده موكول شود.

ابطحي مي‌گويد ما ملاك‌هاي خودمان براي انتخاب وزرا و به ويژه انقلابي و كارآمد بودن آنها را مشخص كرده‌ايم هرچند آقاي روحاني از ما ليستي نخواسته است اما آمادگي داريم تا در صورتي كه اين ليست از ما درخواست شود اسامي وزراي پيشنهادي خودمان را ارايه كنيم. او مي‌گويد كانال ارتباط آنها با دولت در بحث چينش كابينه علي لاريجاني است و تصميمات بعدي آنها بعد از برگزاري نشست با او مشخص خواهد شد.

مستقلان: دولت به نظرات‌مان توجه نكند نبايد انتظاري هم داشته باشد
اما روند تلاش‌ها و رايزني‌هاي فراكسيون مستقلين را جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس اين فراكسيون به «اعتماد» مي‌گويد. او همان ابتداي سخنانش تاكيد مي‌كند: فراكسيون مستقلين خيلي موافق با ورود به مصاديق و تعيين افراد نيست. ما فقط شاخص‌هاي‌مان را مطرح مي‌كنيم. به گفته او فراكسيون مستقلين يكسري شاخص‌هاي عمومي و هم شاخص‌هاي اختصاصي براي انتخاب وزرا تعريف كرده است. جعفرزاده مي‌گويد فراكسيون مستقلين تاكنون هيچ نشست رسمي با دولتي‌ها درباره كابينه نداشته است. هرچند نشست‌هاي غيررسمي زيادي را برگزار كرده‌اند. وقتي از او مي‌پرسم كه محتواي اين نشست‌هاي غيررسمي چه بوده؟ مي‌گويد: دولت در روند انتخاب وزرا و چينش كابينه خيلي سكرت كار مي‌كند. البته ما هم خيلي اصراري نداريم افراد را براي ما تبيين كنند. من و دوستانم روي اسامي اصراري نداريم. اما اصرار داريم فردي كه مي‌آيد يكسري اقدامات و كارهاي مشخصي را انجام دهد. وزراي انتخابي يكسري ويژگي‌هاي فردي را داشته باشند و در برنامه‌هاي‌شان موضوعات مشخصي لحاظ شود. او با صراحت مي‌گويد: اگر دولت نخواهد به اين موارد توجه كند قطعا نبايد از ما هم انتظاري داشته باشد.
با وجود تاكيد جعفرزاده بر عدم ورود آنها به مصاديق اما زمزمه‌هايي كه در لابي مجلس درباره تلاش و حمايت فراكسيون مستقلين براي حفظ رحماني‌فضلي در جايگاه وزارت كشور وجود داشت را با او در ميان گذاشتم كه پاسخ داد من نخستين‌بار است كه اين موضوع را مي‌شنوم. اصلا اراده ما اين است كه بر هيچ فردي تمركز نكنيم. او از ديدارهاي احتمالي علي لاريجاني و روحاني درباره كابينه بي‌اطلاع است و درباره جلسات فراكسيون مستقلين با رييس مجلس هم مي‌گويد كه: ما هنوز كاري با آقاي لاريجاني نداريم. چون درباره چينش كابينه ارتباطي با آقاي لاريجاني نمي‌بينيم. اما با خود اعضاي دولت كارهايي مي‌كنيم. ما در حال حاضر در ديدارها و نشست‌هايي كه با دولتي‌ها داريم شرايط عمومي و اختصاصي‌مان را اعلام مي‌كنيم و مي‌گوييم كه اگر از ما راي مي‌خواهند قبل از معرفي وزرا بايد اين شرايط در آنها لحاظ شود.

‌ مستقلان چه انتظاري از روحاني دارند؟
اما شرايطي كه جعفرزاده به آنها اشاره مي‌كند چيست؟ پاسخ نايب‌رييس فراكسيون مستقلين اين است كه كسي كه مي‌خواهد به عنوان وزير وارد كابينه دوازدهم شود بايد بگويد برنامه ششم را اجرا مي‌كند يا خير. بگويد اسناد بالادستي مانند سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري را اجرا خواهد كرد؟ بگويد در حوزه اقتصاد مقاومتي چه مي‌خواهد بكند؟ مثلا كسي كه به وزارت نيرو مي‌آيد بايد تكليف آب را براي ما مشخص كند. آب در اين كشور بحران‌زا شده است. او تاكيد مي‌كند در سياست داخلي هم انتظار داريم وزرايي بيايند كه همگام با دولت باشند. نه اينكه فردي بيايد كه سياست‌هاي دولت را قبول نداشته باشد. به اعتقاد جعفرزاده در سياست داخلي نيازمند حضور افرادي هستيم كه در رابطه با همه مسائل بتوانند قدرت چانه‌زني با مقامات ارشد كشور داشته باشند. او مي‌گويد ما در همه رايزني‌هاي‌مان با صداي بلند مي‌گوييم كابينه‌اي مي‌خواهيم كه وزراي آن بتوانند با ساير قوا و مقامات ارشد عالي كشور ارتباط داشته باشند و بتوانند كشور را از بن‌بست دربياورند و قدرت رايزني و لابي‌گري را داشته باشند. به اعتقاد جعفرزاده وزيري كه در خودش و ساختمانش فرو رفته باشد و حتي نداند كه در طبقه چندم ساختمان وزارتخانه نشسته چطور مي‌خواهد مسائل را حل كند. با همه اينها پيش‌بيني جعفرزاده اين است كه نسبت به دور قبل قطعا بالاي ٦٠درصد كابينه تغيير خواهد كرد.