کد خبر: ۱۷۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۵۲

خداحافظی با همیشه‌رئیس‌ها!

 با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی، بودند کسانی که با ده‌ها بند و تبصره به‌دنبال حضور چندساله دیگری بر تخت ریاست بودند. نامه از هیات وزیران، لابی با مسئولان بلندپایه وزارت ورزش و جوانان و استعفای صوری از مشاغل قبلی راه‌های میانبری بود که بعضی از دوستان آن را امتحان می‌کردند تا بازهم مجوز حضورشان در انتخابات داده شود.

اما خبر جدید این است که طبق آیین‌نامه جدید، شرایط احراز داوطلبان ریاست فدراسیون‌های ورزشی، حداکثر ۷۰ سال عنوان شده و در بین روسا هستند کسانی که دیگر نمی‌توانند از این پس کاندیدای ریاست شوند.

وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه شرایط احراز داوطلبان ریاست فدراسیون‌های ورزشی را مصوب و حداکثر سن را ۷۰ سال عنوان کرده است. در حال حاضر در سه فدراسیون بسکتبال، نجات‌غریق و غواصی و بوکس سه تن از افرادی که سکان هدایت را در دست دارند بالای ۷۰ سال دارند و از این پس نمی‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون‌ها شرکت کنند.

فدراسیون بوکس حتی اگر وزارت ورزش حداکثر سن مجاز برای حضور در انتخابات را 80 سال در نظر می‌گرفت بازهم رئیس فعلی فدراسیون بوکس نمی‌توانست کاندیدای دوره بعدی مجمع انتخاباتی فدراسیون بوکس شود. احمد ناطق‌نوری با ۸۰ سال یکی از روساست که در یک دهه گذشته باید به کار خود در ریاست فدراسیون پایان می‌داد. ناطق‌نوری 31 اردیبهشت 1393 رئیس فدراسیون شد و سال دیگر دوره چهارساله‌اش به اتمام می‌رسد.

فدراسیون نجات‌غریق و غواصی سیدمصطفی میرسلیم (متولد 19 خرداد 1326) ماه گذشته از 70 سالگی عبور کرد. او سال ۱۳۹۲ برای سومین‌بار به‌عنوان رئیس فدراسیون نجات‌غریق انتخاب شد و هدایت این فدراسیون را در حالی برعهده دارد که طبق آیین‌نامه جدید از اواخر خرداد نمی‌تواند در سمت رئیس فدراسیون باشد. انتخابات این فدراسیون طبق روال باید امسال برگزار شود. جالب است که میرسلیم به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره اخیر نیز بین 6 گزینه نهایی شورای نگهبان بود.

فدراسیون بسکتبال محمود مشحون دیگر رئیسی است که با ۷۶ سال، سکاندار فدراسیون بسکتبال است. مشحون دوم خرداد 1394 رئیس فدراسیون شد و دو سال دیگر دوران ریاستش به پایان می‌رسد. دو سال پیش و در آستانه برگزاری مجمع فدراسیون بسکتبال نام مشحون برای حضور در این رقابت تایید نشده بود اما لابی مشحون با محمود گودرزی وزیر وقت وزارت ورزش و جوانان باعث شد تمامی معادلات به‌هم بریزد و گودرزی با حضور مشحون به‌عنوان کاندیدای فدراسیون بسکتبال موافقت کند. مشحون در آن دوره هم مشکلاتی از قبیل بازنشستگی و سن غیرمجاز برای حضور در انتخابات داشت اما در فاصله چند روز مانده به شروع مجمع به‌یک‌باره نامش از کیسه بیرون آمد و کاندیدای قانونی فدراسیون بسکتبال شد.

با این حال سوال اصلی این است که آیا وزارت ورزش طبق آیین‌نامه مصوب خود عمل خواهد کرد یا باز بند و تبصره‌های جدیدی از سوی مسئولان صادر می‌شود تا بازهم شاهد حضور سن و سال‌دارها (بالای 70 سال) بر مسند کار فدراسیون‌ها باشیم؟