کد خبر: ۱۷۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۸۹

واکنش سخنگوی دولت به بازداشت و سپس آزادی حسین فریدون

سخنگوی دولت با اشاره به قرارداد اخیر نفتی با شرکت توتال تاکید کرد بسیاری این قرارداد را به عنوان قراردادی کم نظیر مورد تمجید قرار داده و آنرا از عملکرد های دولت یازدهم بعد از برجام می دانند.
سخنگوی دولت با اشاره به قرارداد اخیر نفتی با شرکت توتال تاکید کرد بسیاری این قرارداد را به عنوان قراردادی کم نظیر مورد تمجید قرار داده و آنرا از عملکرد های دولت یازدهم بعد از برجام می دانند.

به گزارش تیک به نقل از مهر، محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد بزرگ نفتی در ایران گفت: دو نوع نگاه متضاد نسبت به این قرارداد وجود دارد.

وی گفت: در این قرارداد ۸۵ میلیارد دلار در یک دوره ۲۰ ساله سرمایه گذاری می شود که سهم ایران فقط ۱۲ درصد در این سرمایه گذاری است اما سود متعلق به ایران ۷۳ میلیارد دلار خواهد بود.

نوبخت افزود: این در حالی است که سهم ایران در این قرارداد کمتر از ۲۰ درصد است و توتال بالای ۵۰ درصد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یک طرف این قرارداد شرکت نفت ایران است گفت: طرف دیگر این قرارداد سه پیمانکار هستند یک شرکت چینی، شرکت توتال و شرکت پترو پارس بنابراین سهم بیشتری از این قراداد نصیب ایران خواهد شد.

وی گفت: یک عده ای این قرارداد را کم نظیر ترین قرارداد در تاریخ ایران به ویژه بعد از برجام و حاصل و ثمره برجام می دانند و عده ای نیز در مقام منتقد این قرارداد را مناسب نمی دانند و می گویند سهم طرف ایرانی در این قرارداد کمتر است و یا اینکه به سابقه گذشته شرکت توتال اشاره می کنند.

نوبخت با بیان اینکه دولت برای همه انتقادهای دلسوزانه احترام قائل است و از آن استقبال می کند گفت: جواب ما به این انتقادات این است که منافع ملی را در نظرهایشان دنبال کنند

وی همچنین با اشاره به طرح سه فوریتی مجلس برای توقف این قرارداد گفت: چنین قراردادی را نمی توان با طرح سه فوریتی متوقف کرد و برخی از نمایندگان امضای خود را برای این طرح پس گرفتند.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند در این قرارداد رفتار غیرقانونی صورت گرفته است مسامحه نکنند و سند و مدرک خود را به قوه قضاییه ارائه دهند چرا که رشوه جرم است و اگر کسی در این زمینه سندی دارد به جای طرح در رسانه ها و تشویش اذهان عمومی در رسانه مطرح کند.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه یک هیات هفت نفره متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، روسای کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه و همچنین دادستان بر این قرارداد نظارت دارند، گفت: این هیات عالی از دو هفته پیش شروع به کار کرده و اصل این قرارداد در اختیار این اعضا و کارشناسانی که می آورد قرار گرفته است.

وی گفت: یک نسخه از این قرارداد به رئیس مجلس و دادستان کل کشور ارسال شده و آنها نظرات خود را طی یک بیانیه ای اعلام خواهند کرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۶ هزار و ۶۰۰ هزار تن گندم از گندم کاران تا به امروز خریداری شده که ارزش آن به مبلغ ۸.۶ هزار میلیارد تومان است که ۴۶۰۰ میلیارد تومان آن به گندم کاران پرداخت شده است.

همچنین وی با اشاره به تسهیلات دولت برای بنگاه های کوچک و زودبازده گفت: تا به امروز ۱۷ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه کوچک و متوسط تولیدی داده شده است.

وی همچنین درباره چینش کابینه گفت: یک حوزه و مجموعه که برای انتخاب کابینه جدید وجود دارد همین اعضای فعلی هیات دولت هستند و رئیس جمهور اگر تشخیص دهد که هر کدام از آنها موفق بوده اند از آنها مجددا دعوت خواهد کرد و حتی ممکن است که تغییراتی در جایگاه این وزرا بدهد.

نوبخت افزود: البته ممکن است برخی از وزرا به هر دلیلی آمادگی نداشته باشند که در کابینه بعدی حضور داشته باشند و این در حال بررسی است.

وی گفت: یک مجموعه دیگر هم از بیرون کابینه هستند که اگر رئیس جمهور تشخیص دهد آنها هم می توانند باری از روی دوش دولت بردارند حتما جایگزین خواهند شد.

نوبخت با بیان اینکه پیشنهادات جریانات سیاسی برای معرفی افراد قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: رئیس جمهور دنبال افرادی هستند که بتوانند بخش زیادی از بار دولت را به دوش بکشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های انتخاب کابینه جدید گرایش اعتدالی خواهد بود، گفت: چه اصول گرایان معتدل و چه اصلاح طلبان معتدل ممکن است در کابینه بعدی حضور داشته باشند و اگر اصول گرایی با دولت همدل و همراه باشد چرا رئیس جمهور  از آنها استفاده نکند؟

نوبخت همچنین در مورد حضور زنان در کابینه نیز گفت: حتما از ظرفیت بانوان استفاده می شود اما ملاک های ما جنسیتی نیست بلکه شایستگی و تخصص است و نباید نگاه مان جنسیتی باشد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور فعلا در حال رایزنی هستند گفت: ما تنها یک هدف داریم و آن تشکیل کابینه کارآمد است.

وی این را هم اضافه کرد که روحانی بسیار انسان مقاومی است و زیر باز هیچ یک از فشارهای جریان های سیاسی نخواهد رفت.

نوبخت همچنین در مورد نقض برجام از سوی آمریکا گفت: همانطور که در خصوص قرارداد های نفتی قانون پیش بینی کرده است هیات عالی نظارت داشته باشد در مورد برجام هم یک کارگروهی از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین شده و بر آن نظارت دارند که اگر احساس کند نقض برجام صورت گرفته حتما پیگیری خواهد کرد.

دولت هیچ خط قرمزی برای برخورد با فساد ندارد

وی همچنین در بخش این نشست خبری خود تاکید کرد: دولت هیچ خط قرمزی برای فساد ندارد و باید با هر عامل فسادی برخورد شود و به همین منظور دولت ساز و کارهایی را تهیه کرده است.

وی با بیان اینکه لایحه خدمات کشوری در دولت تصویب و به مجلس ارسال شده است، گفت: بعد از تشکیل کابینه و جلسات رای اعتماد این لایحه می تواند در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی تاکید کرد: همه مقامات سیاسی دریافتی شان زیر ۱۰ میلیون و مدیران غیرسیاسی نیز ۱۸ میلیون تومان است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت آقای فریدون به منظور فشار به دولت برای چینش کابینه است، گفت: این اقداماتی که شما اشاره کردید تاثیری بر اراده روحانی ندارد؛ او بسیار صبور و خویشتندار است و می داند برخی اقدامات برای بر هم زدن ثبات انجام می شود اما از اعتدال خارج نخواهد شد.