کد خبر: ۱۷۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳۴

نقش وزیر بهداشت درآزادی فریدون!

حسین فریدون آزاد شد؛ این خبری بود که شامگاه دوشنبه منتشر شد. او یکشنبه بازداشت شده بود که به گفته سخنگوی قوه قضائيه دلیل بازداشت ناتواني در تامين وثيقه صادرشده بود. البته حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي تاکید کرده بود كه براي حسین فریدون حكم بازداشت موقت صادر نشده و در صورت توديع وثيقه آزاد مي‌شود. صبح دوشنبه بود که خبر رسید برادر رئیس‌جمهور برای انجام تحقیقات بیشتر درباره پرونده‌اش به دادسر رفته است، اما ساعتی بعد به‌وسیله آمبولانس به بیمارستان دی منتقل شد. در همین روز فارس نوشت که «برخی منابع مطلع مدعی‌اند که اتهامات وارده به حسین فریدون که البته هنوز اثبات نشده است، در مجموع بیش از 50‌میلیارد تومان است. از این رو عنوان می‌شود که با توجه به حجم اتهام قرار صادرشده از سوی شعبه رسیدگی‌کننده چیزی در حدود 50 تا 60‌میلیارد تومان خواهد بود» که ظاهرا میزان وثیقه همان 50‌میلیارد تعیین شده بود، اما چه کسی وثیقه حسین فریدون را تامین کرد؟

تامین وثیقه

دیروز در مورد چگونگی تامین وثیقه حسین فریدون که مبلغ سنگینی بود، گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفت. شامگاه دوشنبه وزیر رفاه در بیمارستان به عیادت حسین فریدون رفت. علی ربیعی ظهار داشت: «مبلغ وثیقه فریدون ۵۰‌میلیارد تومان بوده که توسط دوستانش تامین شده است.» وی افزود: «رئیس بیمارستان هم گفته است فضای امنیتی لازم نیست، چرا که آقای فریدون آزاد شده است.» از سوی دیگر ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران نوشت: «گفته می‌شود با پیشقدمی و همراهی وزیر بهداشت امکان وثیقه‌گذاری و آزادی حسین فریدون، دستیار رئیس‌جمهور تا زمان صدور حکم فراهم شده است.» جالب آنجاست که کانال‌های تلگرامی مخالفان دولت روز گذشته با طرح موضوعاتی مانند یادآوری حضور بقایی در زندان برای عدم تامین وثیقه و... سعی کردند به‌نحوی فضا را ابهام‌آلود کنند که البته پس از بی‌توجهی دیگران مجبور به بستن این پرونده شدند!
تبلیغات

فریدون مرخص نشد
صبح دیروز حسین فریدون با توجه به سپردن وثیقه دیگر آزاد بود و برخی مخالفان دولت سعی کردند تا با انتشار خبر دروغ مرخص شدن او از بیمارستان القا کنند که تنش عصبی او در دادسرا تنها برای حضور در بیمارستان و تامین وثیقه برای آزادی بوده است که این خبر بلافاصله تکذیب شد و برادر رئیس‌جمهور روز گذشته هم در بخش قلب بیمارستان دی بستری بود. ظاهرا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد شریعتمداری معاون اجرایی دولت و مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری هم روز سه‌شنبه به ملاقات فریدون در بیمارستان رفتند.

تاثیر بازداشت فریدون بر رئیس‌جمهور

دیروز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت حسین فریدون تاثیری بر تصمیم روحانی در چینش کابینه دارد، اظهار داشت: این مواردی که شما اشاره کردید، تاثیری بر اراده روحانی ندارد. رئیس‌جمهور بسیار صبور و خویشتندار عمل می‌کند و بسیار هم زیرک است و می‌داند برخی اقدامات برای برهم‌زدن ثبات انجام می‌شود. بنابراین رئیس‌جمهور با این اقدامات از مسیر اعتدال خارج نمی‌شود. نوبخت در بخش دیگری از این نشست درباره بازداشت حسین فریدون گفت: از ماه‌ها قبل و حتی سال قبل این بحث‌ها مطرح بود که نظر رئیس‌جمهور هم این بود که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. فریدون مرتب به مراجع قضائی می‌رفت و مرتب پاسخ می‌داد، اما این بار قرار وثیقه گذاشتند و چون مبلغ آن بالا بود، تهیه وثیقه زمان برد که به کمک برخی دوستان فریدون و سند خانه خودش این وثیقه تامین شد. من نمی‌خواهم درباره رقم وثیقه قضاوت کنم، ولی او که فرار نمی‌کرد که این رقم در نظر گرفته شد! سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر یک ساعت هم فرد محترمی را به زندان ببرند، به حیثیت او خدشه وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: از قوه ‌قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم. البته اینکه قوه ‌قضائیه مستقل است و برادر رئیس‌جمهور را احضار می‌کند و به زندان می‌برد، موجب قوت ماست و اگر برای برادر رئیس قوه‌ قضائیه و مقننه هم موارد مشابهی باشد، قوه ‌قضائیه مستقل، همین‌گونه که برای برادر رئیس‌جمهور اقدام کرد، با آنها هم همان‌گونه رفتار می‌کند. این موجب مباهات ماست که عدالت برای همه یکسان اجرا شود. نوبخت در پاسخ به این پرسش که این وثیقه چگونه تامین شد، گفت: بالاخره فریدون دوستانی دارد. چون وثیقه‌ای به این مبلغ ندارد، ما به قوه ‌قضائیه احترام می‌گذاریم، ولی معتقدیم برای تحقق مطالبات مردم نیازمند آرامش هستیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای فریدون افتاد که در بیمارستان بستری شد، اظهارداشت: اینکه فرد سالمی برود قوه‌ قضائیه و بعد چنین وضعیت جسمی پیدا کند و پزشک اظهار نگرانی کند، شاید من نباید جواب بدهم، چون اطلاعی ندارم و باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. این را باید دیگران جواب دهند. انتظار داریم هیچ‌چیز خارج از عدل و انصاف و رفتارهای غیرقانونی و فشارهای ویژه‌ای به ایشان نیامده است. به‌عنوان عضوی از دولت با اعتمادی که به دستگاه قضا دارم، می‌دانم که هیچ‌چیز غیر قانونی پیش نمی‌آید. البته انتظار داریم این موارد جنبه سیاسی پیدا نکند تا قداست کار قضائی مخدوش نشده و ضابطان هم با نگرش غیرسیاسی باید به این موضوع نگاه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در مقابله با فساد خط قرمزی دارد، تاکید کرد: دولت هم هیچ‌خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و معتقد است با هر عامل فسادی باید مقابله شود.

بازتاب‌ها

ماجرای نگه‌داشتن کوتاه‌مدت حسین فریدون به‌خاطر تامین وثیقه سنگین بازتاب‌هایی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. بلومبرگ نوشت: «برادر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، آن‌طور که قوه قضائیه این کشور گفته است، بر سر مسائل مالی نامشخص بازداشت شده است.» نامه‌نیوز نوشت؛ بلومبرگ در گزارش خود می‌نویسد: برادر رئیس‌جمهور ایران در طول مذاکرات هسته‌ای که به توافق 2015 منجر شد، کمک کرده بود. البته بازجویی از فریدون نیمه‌کاره ماند، چرا که وی بیمار شد و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. برخی از مخالفان سیاسی روحانی توافق هسته‌ای را محکوم می‌کنند، توافقی که در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های مرتبط با آن را از میان برداشت. مخالفان می‌گویند که رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده ایران در قبال خواسته‌های غرب با لطافت و ملایمت برخورد کرده‌اند و این توافق مزایای اقتصادی وعده‌داده‌شده را برای این کشور به همراه نداشته است. فریدون که در ایران با عنوان چشم و گوش روحانی شناخته می‌شود، هدف حملات سنگین بسیاری از تندروها بود. آنها ادعا می‌کنند که فریدون با رسوایی مالی مربوط به دریافت‌های نجومی که سال گذشته به رسانه‌ها کشیده شد، در ارتباط است. یک تحلیلگر مسائل ایران به بلومبرگ در این باره می‌گوید: این اقدام تلاشی از سوی مخالفان روحانی برای القای این موضوع است که فساد مالی نقطه ضعفی در دولت روحانی بوده که می‌تواند وی را در چشم جامعه بین‌المللی و مردم ایران تضعیف کند. روحانی یک سیاستمدار اعتدالگراست که با وعده کاهش انزوای ایران و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. قرار است مراسم تحلیف وی 5آگوست برگزار شود و پس از آن وی کابینه دولت جدیدش را اعلام خواهد کرد. سی‌ان‌ان نیز در گزارشی در این باره نوشت که برادر رئیس‌جمهور در شرایطی بازداشت شد که تنها چندهفته به زمان تحلیف روحانی برای دور دوم ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده است. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشت: فریدون یک دیپلمات ارشد ایرانی است که نقش قابل توجه و مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ایفا کرد. فریدون به‌عنوان مشاور کلیدی روحانی در کنار وی حضور داشت. المانیتور نیز در این باره نوشت: تندروها مدت زمان زیادی بود که منتظر بازداشت حسین فریدون بودند و طبیعی است که با شنیدن این خبر خوشحال شوند. با اینکه پرسش‌هایی درباره این بازداشت وجود دارد، اما این بازداشت پیام سیاسی به رئیس‌جمهور ایران دارد؛ کسی که خود را برای معرفی کابینه جدید دولت آماده می‌کند.