کد خبر: ۱۷۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۱۲
سخنگوی شورای نگهبان:

دلیل رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی و احمدی‎نژاد به خودشان گفته شد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید در قانونگذاری جدید شفاف‌تر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحیت‌ها برخورد کنند تا ابهامی به وجود نیاید
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید در قانونگذاری جدید شفاف‌تر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحیت‌ها برخورد کنند تا ابهامی به وجود نیاید.

به گزارش انتخاب، عباسعلی کدخدایی در یازدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد، اظهار کرد: در شکل‌گیری دولت به عنوان یک سازمان سیاسی نظرات مختلفی وجود دارد. مثلا «هگل» می‌گوید دولت یک هدف غایی و معیار حق و باطل است که مردم حق مقاومت در برابر آن را ندارند. همچنین برخی دیگر معتقدند دولت بر فرد برتری دارد و نمی‌گذارند چهره دولت در برابر مردم مخدوش شود اما اسلام نگاه متفاوتی نسبت به تشکیل دولت دارد و صرفا تشکیل دولت نمی‌تواند مقدس باشد و نباید حقوق شهروندان نادیده گرفته شود. همچنین هدف از تشکیل دولت در اسلام هدایت جامعه است که در مقدمه قانون اساسی گفته شده حکومت ابزار طبقاتی نیست، بلکه برای هدایت جامعه است و دولت و شهروندان نسبت به یکدیگر حقوقی دارند.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبر گزاری‌ها بخوانید؛

*اگر در چارچوب رعایت حقوق حرکت کنیم شاهد اصلاح کشور، ایجاد جامعه‌ای شایسته، افزایش اعتبار و عزت ملی، جلوگیری از انحراف، ناامیدی بدخواهان و افزایش رشد و توسعه هستیم. همچنین همه این موارد در مقدمه و مستندات قانون اساسی وجود دارد و رابطه فرد و دولت رابطه‌ای متقابل است.

*اعتباربخشی به نقش مردم در آموزه‌های اسلامی اهمیت دارد، حضور مردم در اندیشه‌های اسلامی حضوری واقعی است و مردم موضوع اساسی نظام سیاسی در اندیشه‌های دینی هستند که نظام سیاسی را با هدایت رهبران الهی تشکیل می‌دهند و نقش موثر در جامعه دارند. نظام جمهوری اسلامی نظام نمونه‌ای است که امام خمینی با هنر خود یک نظام مردم‌سالار دینی را ایجاد کرد.

*{ با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری} اگر موضوعی شفاف نبود یا افراد غیر ذی‌نفع از آن مطلع نبودند، به معنای این نیست که حقی تضییع شده اما اصل این موضوع که به دلیل قوانین و ساختار انتخاباتی موجود برخی امور نمی‌تواند شفاف باشد را قبول دارم.

* عدم اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت افراد به دلیل منع قانونی و شرعی آن است، نسبت به مواردی که اشاره شد {رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد} دلیل رد صلاحیت را برای خود افراد توضیح داده‌ایم اما ممکن است فردی بگوید آن را قبول ندارم. در آنجا دیگر ما نمی‌توانیم کاری کنیم اما در همه موارد مستندات و دلایلی وجود داشته که البته باید در قانونگذاری جدید شفاف‌تر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحیت‌ها برخورد کنند تا ابهاماتی به وجود نیاید.

*{با اشاره به احتمال انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان} در حال حاضر مشروح مباحث و نظرات ما در رابطه با قوانین هم در سایت شورای نگهبان موجود است و هم چاپ شده و در دسترس همه قرار دارد اما نسبت به بحث انتخابات و رد صلاحیت‌ها نسبت به افراد حرمت شرعی داریم. اما تمامی جلسات شورای نگهبان ثبت و ضبط می‌شود و ممکن است روزی منتشر شود. در عین حال من موضوعی را مطرح کردم که می‌توان فارغ از محتوای مباحث، رای هریک از اعضای شورا را اعلام کنیم.

*{درباره رفتار دوگانه شورای نگهبان در ارسال تخلفات انتخاباتی} هم در انتخابات ۸۸ و هم ۹۶ و همچنین در انتخابات‌های دیگر موارد تخلف را برای قوه قضائیه ارسال کردیم اما به دلیل آن ویژگی‌ها و خصلتی که دعاوی انتخاباتی دارد در سال‌های گذشته قوه قضائیه حساسیت کمتری بر روی آنها داشت اما این دور خوشبختانه قوه قضائیه در این مورد توجه خاصی کرد و با سرعت بیشتری به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کرد.

*{درباره کثرت داوطلبان انتخابات که از انتخابات دور هفتم مجلس شاهدش بوديم} در آن دوره نهضت حضور حداکثری شکل گرفت تا شورای نگهبان را زمین‌گیر کنند و نکته دیگر این است که متاسفانه قوانین ما الزامات لازم در بحث حضور و ثبت نام در انتخابات را ندارد و باید قانون انتخابات اصلاح شود که بر این اساس سیاست‌های انتخابات در چارچوب قانون جامع به‌ زودی از طرف دولت به مجلس ابلاغ می‌شود.

*در کشورهای دیگر احزاب به عنوان نهادهای پالایشگر بهترین افراد را برای انتخابات معرفی می‌کنند و این مساله از کثرت کاندیداها جلوگیری می‌کند اما در کشور ما هنوز احزاب به معنای اثرگذار در حوزه انتخابات ورود پیدا نکرده‌اند و فقط شورای نگهبان مسئولیت تایید صلاحیت افراد را بر عهده دارد.