کد خبر: ۱۷۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۹

اگر ترامپ برجام را لغوکند چه‌اتفاقی خواهدافتاد؟ / آتلانتیک:آن‌وقت دیگر دیپلماسی راه‌حل نیست

ترامپ در ائتلاف ضد داعش در منطقه با کشورهایی مواجه است که پس از شکست داعش خواستار به چالش کشیدن ایران نیستند از جمله المان و اتحادیه اروپا که موافق توافق هسته‌ای هستند/در آن صورت دیگر دیپلماسی چندجانبه راه حلی برای مهار کردن ارزوهای هسته ای ایران نخواهد بود در آن زمان تنها اقدام نظامی به عنوان گزینه ممکن باقی می ماند.
ترامپ در ائتلاف ضد داعش در منطقه با کشورهایی مواجه است که پس از شکست داعش خواستار به چالش کشیدن ایران نیستند از جمله المان و اتحادیه اروپا که موافق توافق هسته‌ای هستند/در آن صورت دیگر دیپلماسی چندجانبه راه حلی برای مهار کردن ارزوهای هسته ای ایران نخواهد بود در آن زمان تنها اقدام نظامی به عنوان گزینه ممکن باقی می ماند. این چیزی است که ممکن است در داخل دولت ترامپ برخی از اعضا بخواهند و مطمئنا برخی از شرکای منطقه ای امریکا نیز می خواهند اما به هیچ وجه شرکای اروپایی و بین المللی امریکا خواهان آن نخواهند بود

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نشریه امریکایی «آتلانتیک» در گزارشی تحت عنوان «اگر ترامپ توافق هسته‌ای را نابود کند» اشاره می‌کند که گزارشی تازه نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال راهی برای خروج از توافق هسته‌ای است. این موضوع از دید این نشریه نشان می‌دهد که او چگونه به جهان می‌نگرد. 

آتلانتیک می‌نویسد: یک گزارش منتشر شده در هفته گذشته را نباید فراموش کرد. این گزارش خیلی عمیق‌تر از داستان جارد کوشنر داماد ترامپ یا استعفای شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید است. این گزارش مدعی است که دولت ترامپ گروه کوچکی را در کاخ سفید تشکیل داده تا توافق هسته‌ای ایران را ارزیابی کند. این گروه مخالف نظر وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا درباره توافق هسته‌ای است و همراستا با ترامپ است. 

این گزارش نشان‌دهنده نگاه ترامپ نه تنها به ایران که به جهان است. نخست آنکه برخی از اعضای دولت ترامپ قادر به مشاهده عمیق موضوعات، خارج از رقابت ایران و امریکا برای افزایش نفوذ در منطقه نیستند. دوم و مهمتر از همه آنکه برخی از اعضای دولت او هنوز نمی‌توانند تشخیص دهند که در طول دو دهه گذشته امریکا ائتلاف‌هایی تشکیل داده که اتفاقا در برابرش مقاومت شده است. بسیاری از اعضای دولت ترامپ فکر می‌کنند که دولت اوباما و حتی دولت بوش تهدید و چالش متوجه از جانب ایران برای امریکا را دستکم گرفته‌اند. 

دولت اوباما با نگاه به تغییر رژیم در عراق و پیامدهای آن تلاش کرد تا این گزینه را کنار بگذارد و برای اولین‌بار بر توافق هسته‌ای تمرکز کرد. دولت او و همکاران بین‌المللی‌اش از طریق دیپلماسی دقیق، توافق هسته‌ای را با ایران به سرانجام رساندند. این یک دستاورد فوق‌العاده بود. علیرغم آنکه شرکای منطقه‌ای امریکا در مذاکرات هیچ نقشی نداشتند و خشمگین شدند. پس از توافق، کارتر وزیر وقت دفاع امریکا با سران سعودی و اسرائیلی دیدار کرد. در این زمینه لابی‌گری سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها برای کارشکنی در روند توافق هسته‌ای شکست خورد. شرکای منطقه‌ای در کنگره نیز در متقاعد کردن نمایندگان برای رد کردن توافق شکست خوردند. آنان اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ برای لابی‌گری در کاخ سفید موفق بوده‌اند. 

واقعیت آن است که اغلب امریکایی‌هایی که در مورد خاورمیانه کار می‌کنند نتوانستند به یاد داشته باشند که جهان فراتر از منطقه خاص مورد تمرکز امریکایی‌هاست. تعداد کمی از کسانی که درباره مسائل کره شمالی کار می‌کنند باور دارند که توافق هسته‌ای با ایران توافقی بد بود.

آتلانتیک می‌نویسد: قابل درک است که چرا اسرائیلی‌ها و اعراب خلیج‌فارس نمی‌خواهند آمریکا به‌طور مستقیم ۳۵ هزار سرباز و پیاده‌نظام خود را از منطقه خارج کند اما آمریکا دارای تعهدات بین‌المللی است و تداوم حضور نیروها در خاورمیانه برایش هزینه‌زا خواهد بود.

آتلانتیک در ادامه اشاره می‌کند واقعیت آن است که ترامپ در ائتلاف ضدداعش در منطقه با کشورهایی مواجه است که پس از شکست داعش خواستار به چالش کشیدن ایران نیستند؛ از جمله آلمان و اتحادیه اروپا که موافق توافق هسته‌ای هستند. ترامپ می‌گوید که ایران سرکش است اما اگر دولت او توافق هسته‌ای را تضعیف کند شرکای امریکا با این کشور بر سر سرکش‌خواندن ایران توافق‌نظری نخواهند داشت. وزرای دفاع و امور خارجه امریکا این موضوع را درک می‌کنند و رییس‌جمهوری امریکا نیز باید آن را درک کند. اگر این توافق نابود شود. آمریکا از سوی شرکایش سرزنش می‌شود. در آن صورت دیگر دیپلماسی چندجانبه راه‌حلی برای مهارکردن آرزوهای هسته‌ای ایران نخواهد بود در آن زمان تنها اقدام نظامی به عنوان گزینه ممکن باقی می‌ماند. این چیزی است که ممکن است در داخل دولت ترامپ برخی از اعضا بخواهند و مطمئنا برخی از شرکای منطقه‌ای امریکا نیز می‌خواهند اما به هیچ‌وجه شرکای اروپایی و بین‌المللی آمریکا خواهان آن نخواهند بود. 

آتلانتیک در ادامه می‌نویسد که شائبه‌هایی وجود دارند که برخی از اعضای دولت سابق در درون نهادهای آمریکا حضور دارند این موضوع سبب ایجاد یک محیط سمی شد که به موجب آن اعضای دولت ترامپ ممکن است وسوسه شوند که کارهایی را انجام دهند نه به دلیل عاقلانه بودن این کارها بلکه فقط برای آن که خلاف جهت اوباما حرکت کرده باشند. برهم زدن توافق‌هسته‌ای آن نیز یک اشتباه خواهد بود که ممکن است دولت ترامپ از سر لجبازی با هر آنچه دولت اوباما انجام داده مرتکب شود.