کد خبر: ۱۷۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۴

رحمانی فضلی: روحانی را نشناخته اند؛ او اصلا اهل باج‌دهی نیست، لاریجانی هم اهل باج گرفتن نیست / رئیس مجلس اصرار دارد زنگنه وزیر نفت بماند


عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم درباره مسائل مختلفی که این روزها درباره او و عملکردش در دوره چهارساله وزارت کشور مطرح است پاسخ داد.

موضوعاتی از جمله حضور او در دولت یازدهم به واسطه توصیه علی لاریجانی، مخالفت اصلاح‌طلبان با حضورش در دولت دوازدهم و همچنین بودن یا نبودنش در کابینه آینده، بخشی از محورهایی است که رحمانی‌فضلی در این گفت‌وگو به آنها پاسخ داده است.

او در مورد ادامه حضورش در وزارت کشور اعلام کرد مذاکراتی با وی صورت گرفته اما تصمیم نهایی با رئیس‌جمهور است.

وزیر کشو در مورد مخالفت ها با حضورش در کابینه آینده گفت: به هر گروه سیاسی و حتی اصلاح‌طلبان حق می‌دهم که متناسب با تفکر و سلایق خود به دنبال گزینه باشند و این از جمله حقوق احزاب وگروه‌ها با هر نوع سلیقه‌ای است.

وزیر کشور، دلیل انتخابش به عنوان وزیر کشور در دولت یازدهم را خط مشی اعتدال‌گرایی و توسعه‌مداری رئیس‌جمهور دانست و افزود: آقای روحانی با علم بر این اطلاعات، بنده را معرفی و در مجلس از اینجانب دفاع کردند؛ این‌بار هم اگر شاخص‌های آقای رئیس‌جمهور مبتنی بر همین حوزه‌ها باشد، دیگر نباید دنبال این باشیم که وزیر اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد بلکه باید بتواند وزارت کشور را با یک نگاه اعتدالی و توسعه‌ای اداره کند.

وی تاکید کرد: برخی از دوستان در روزنامه‌ها و محافلشان مباحث و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که اگر وزیر کشور از این جناح باشد، خوب است. طرح این سخنان حقشان است ولی تا آنجا که اطلاع دارم به‌صورت متشکل، سازمان‌یافته و یکپارچه مخالفتی با من نشده است.

وزیر کشور اعلام نظرات و طرح مخالفت‌ها را از لوازم دموکراسی و فضای باز سیاسی در کشور دانست و گفت:‌ طرح چنین نظراتی هیچ اشکالی ندارد ولی نهایتا رئیس‌جمهور، گزینه‌های خود را مطرح می‌کند و مجلس شورای اسلامی است که رای اعتماد به وزرا می‌دهد.

وی افزود: اگر قرار شد در کسوت وزیر باقی بمانم خدا را شکر می‌کنم توفیق خدمت است و اگر توفیق نشد خدا را شکر می‌کنم که بار مسئولیت از روی شانه‌هایم برداشته شده است.

وزیر کشور در پاسخ به این‌که گفته می‌شود شما در دولت سهمیه افراد خاصی هستید و نام علی لاریجانی در این مورد مطرح می‌شود، گفت: این حرف‌ها را مردم نمی‌زنند و از طرف سیاسیون مطرح می‌شود، چون مردم از ما کار می‌خواهند و هر کس برایشان در مسیر انقلاب کار کند مردم قبولش دارند.

وی افزود: اگرسیاسیون چنین چیزی را مطرح می‌کنند من به آنها حق می‌دهم، به دلیل این‌که 17 سال با آقای لاریجانی کار مشترک کردیم که حدود 9 سال آن در صداوسیما، حدود دو سال در شورای‌عالی امنیت ملی و پنج سال در دیوان محاسبات به عنوان ریاست این نهاد که زیرمجموعه ریاست آقای لاریجانی در مجلس بود شکل گرفت، بنابراین من به کسانی که چنین تفکری دارند حق می‌دهم.

رحمانی‌فضلی گفت: اخلاقا عرض می‌کنم که آقای لاریجانی اهل باج گرفتن نیست و این امر از ساحت اخلاقی ایشان کاملا مبراست، ایشان حتی یک ‌بار به من دستور خاصی نداد که دال بر معامله باشد، ‌وقتی در شورای‌عالی امنیت ملی نیز حضور داشتم چنین چیزی را مشاهده نکردم و حتی در پنج سالی که در دیوان محاسبات خدمت کردم یک پرونده یا موضوع خاص با نگاه ویژه‌ای مطرح نشد.

وی تاکید کرد: کسانی که چنین صحبتی را می‌کنند آقای دکتر روحانی را نیز نشناختند چون ایشان اصلا اهل باج‌دهی نیستند و یکی از صفات بسیار خوب آقای رئیس‌جمهور این است که مستقل تصمیم می‌گیرد و در تصمیماتشان ثابت‌قدم هستند، ‌لذا کسانی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند به هر دو بزگوار توهین می‌کنند.

وزیر کشور با بیان این‌که انجام توافق میان رئیس‌جمهور و رئیس مجلس کار بدی نیست، گفت: همین الان اطلاع دارم که آقای دکتر لاریجانی از تعدادی از وزرا که در کابینه حضور دارند بشدت دفاع می‌کنند تا در کابینه بعدی هم حضور پیدا کنند، مثلا آقای لاریجانی اصرار دارد که آقای زنگنه در دولت آینده حضور یابند یا در سخنرانی که در مراسم افطار داشتند از آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی تعریف کردند که کارهای خوبی انجام می‌دهند.

رحمانی‌فضلی در ادامه با تاکید بر این‌که زمانی که ریاست دیوان محاسبات را به عهده داشته بدون اطلاع علی لاریجانی به وی پیشنهاد وزارت شد، افزود: آقای روحانی مستقلا به بنده پیشنهاد وزارت کرد و به من گفتند موضوع را تا روز معارفه مطرح نکن، ‌اما گفتم که آقای لاریجانی رئیس بنده است و باید اجازه بدهند که از دیوان استعفا بدهم که آقای روحانی گفتند اشکالی ندارد با آقای لاریجانی مشورت کن.

وی اظهار کرد: وقتی به آقای لاریجانی گفتم به من پیشنهاد وزارت کشور شده، ایشان اصلا باور نمی‌کرد و گفت اگر این پیشنهاد جدی است حتما قبول کن و ما هم به شما کمک می‌کنیم. پس معلوم شد که ایشان اصلا در جریان کار گزینش وزیر کشور نبوده است.