کد خبر: ۱۷۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۲

پاسخ وزیر ارشاد به حضورش در کابینه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که توانستیم ثبات نسبی را در عرصه فرهنگی ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سیدرضا صالحی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که به عملکرد خود چه نمره‌ای می دهید، گفت: این باید توسط رییس جمهور و معاون اول انجام شود، اما تلاش ما این بوده است که همزمان چند مسئله را سر لوحه کار خود قرار دهیم از جمله اینکه ثبات و آرامش را در عرصه فرهنگی ایجاد کنیم که الان ثبات نسبی وجود دارد .

وی ادامه داد: همچنین در نظر داشتیم که برای اداره امور، تصدی گری را به نهادهای صنفی تحویل دهیم و ما در بیست و پنج استان انتخابات خانه مطبوعات برگزار کرده ایم و برای هر استان هیئت مدیره برگزیده شد که می تواند از حقوق خبرنگاران و اصحاب رسانه حمایت کند.

وزیر ارشاد تأکید کرد: ما خانه سینما را در این دوره تقویت کردیم و در نظر داریم بسیاری از امور اجرایی را به خانه سینما واگذار کنیم و حوزه موسسات و نمایشگاه‌ها را هم  به صنف مربوطه خودش واگذار می‌کنیم و از این منظر استراتژی دوم ما تقویت نهادهای صنفی و مردمی در حوزه فرهنگ و هنر بوده که قدم‌های موثری در این زمینه برداشته‌ایم و صندوق هنر را عملاً به خانه سینما،‌ خانه تئاتر و خانه موسیقی واگذار کردیم.

صالحی امیری با بیان اینکه تعامل سازنده داشتن با همه اصحاب فرهنگ و هنر در همه اجزای نظام لازم است، گفت: در نظام فرهنگی ما، با گستردگی نهادهای فرهنگی مواجه هستیم که تنها راه تداوم فعالیت‌های فرهنگی در کشور انسجام در میان نهادهای فرهنگی است و با تقابل ما به نتیجه نمی‌رسیم.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که در کابینه آینده حضور خواهد داشت یا نه؟ گفت: این در حیطه اختیارات رییس جمهوری است و همه ما تابع تصمیمات ایشان هستیم. اما آنچه که برای همه اعضای کابینه مهم است موفقیت رییس جمهور و دولت است و مهمترین هدفی که ما دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه در دهه کرامت در ۷۰۰ شهر برنامه‌های متفاوت و متنوعی تدارک دیده شده است، اظهار کرد: ما ۵۰۰ برنامه فرهنگی را تعریف کرده‌ایم که در ۷۷ کشور همزمان این برنامه دهه کرامت انجام می‌شود و ما بودجه قرآنی را ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم و در جلسه‌ای که دیروز با اتحادیه‌های قرآنی داشتم توافق کردیم که در سال آتی در ۴۳۵ شهرستان در سراسر کشور فعالیت‌های قرآنی را گسترش دهیم.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره فیلم‌هایی چون «ساعت ۵ عصر» که برخی مدعی‌اند در آن به مردم توهین می‌شود،‌ چیست؟ اظهار کرد: ما راجع به سینما یک نظام استاندارد طراحی شده داریم که شورای ساخت و نمایش از صاحب‌نظرانی هستند که انتخاب شده‌اند و وزیر و رئیس سازمان سینمایی مداخله مستقیم در فرآیند تأیید یا تکذیب یک فیلم ندارند و منطق اداره وزارتخانه این نیست که وزیر در همه امور جزئی دخالت کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: آنچه که مهم است این است که این فیلم همه مراحل قانونی خود را طی کرده است و آنچه که من می‌توانم درباره فیلم‌های موجود ذکر کنم این است که هم در مرحله ساخت و هم در مرحله نمایش مجوزهای لازم را اخذ می‌کند و برای اکران به شورای صنفی ارجاع داده می‌شود.

صالحی امیری تأکید کرد: درباره یکی از فیلم‌هایی که بحث‌اش این روزها مطرح بوده است، ۱۸ مورد اصلاحیه انجام شده و اگر لازم باشد باز هم اصلاحات اعمال می‌شود اما در فرآیند خودش این اتفاق خواهد افتاد و من به عنوان وزیر مداخله مستقیم در نمایش و اکران یک فیلم نخواهم داشت.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به وزیر ارشاد بعدی دارد، گفت: آنچه که باید در وزارت ارشاد انجام گیرد این است که باید برنامه و چشم‌انداز مشخص برای این وزارتخانه وجود داشته باشد و ما بدانیم که برای پنج سال یا ۱۰ سال آینده دستگاه فرهنگی‌مان به کدام سمت حرکت می‌کند و ارشاد باید بتواند با بقیه نهادهای فرهنگی هماهنگی لازم را ایجاد کند و در نهایت به ارزش‌های دینی و هنجارهای جامعه توجه کند.
*ایسنا