کد خبر: ۱۷۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۶

پزشک معالج شاه سابق عربستان یک اسرئیلی بود

پزشک معالج شاه اسبق عربستان سعودی یک اسرئیلی بودموشه مانی پزشک ویژه فهدبن عبدالعزیز شاه اسبق عربستان و نیز پزشک معالج سرطان محمدرضا پهلوی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از روزنامه العهد لبنان؛ یریدن لیشترمن نویسنده صهیونیستیی پایگاه خبری المصدر گفت پرفسور مانی موشه الخلیل پزشک فهد بن عبدالعزیز پادشاه اسبق عربستان سعودی در الخلیل و در خانواده ای یهودی به دنیا آمد.

این نویسنده صهیونیستی درباره چگونگی تبدیل شدن موشه به پزشک ویژه شخصیت های عربی، افزود: «در یکی از روزها پرونده پزشکی محرمانه ای به دستش رسید که برای پسر عموی شاه ایران بود. این فرد (پسر عموی شاه ایران) سرهنگی بود که از نارسائی شدید کلیوی رنج می برد و پزشکانش معتقد بودند که معالجه وی غیرممکن است اما پرفسور موشه اعلام کرد با عمل جراحی می تواند جانش را نجات داد. از این رو این سرهنگ با هواپیما به سرزمین های اشغالی منتقل شد و این پزشک با جراحی کلیه اش، نجات یافت.

این جراحی، زندگی موشه را دستخوش تغییر کرد.

 لیشترمن گفت این سرهنگ پس از نجاتش، از موشه خواست به ایران سفر کند و در پایان سفر وی را به کاخ شاه ایران دعوت کرد. 

موشه چهار سال پیش در مصاحبه ای گفت « شاه ایران زبان فرانسوی را خیلی دوست داشت و من نیز این زبان را دوست داشتم و اینچنین روابط میان ما بهتر شد تا اینکه (شاه) از کشورش فرار کرد.» 

نویسنده صهیونیستی نوشت شاه از پروفسور موشه خواهان کمک پزشکی شد به طوریکه وی گفت‌ « شاه (ایران) مبتلا به سرطان خون بود و این مساله کاملا محرمانه بود. ما برای معالجه اش برنامه ریزی کردیم و تصمیم گرفتیم در تهران معالجه را آغاز کنیم از این رو هر از گاهی به تهران سفر می کردم. شاه برای انتقال من به تهران هواپیما اعزام می کرد تا وی را معاینه کنم و ببینم همه چیز خوب پیش می رود.

پس از گذشت چند سال از مرگ شاه، خبرنگار سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تل آویو که با من هم صحبت شد، گفت به نظر می رسید شاه (ایران) به مدت هشت سال بیمار بوده است و شما پزشک معالجش بودید. من سخنان وی را تایید کردم. وی در شگفت بود که چگونه دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا هرگز به این مسئله مشکوک نشد.»

این نویسنده افزود از آن زمان موشه به عنوان پزشک موفق در میان مسئولان بلندپایه در خلیج (فارس) مشهور شد. از این رو دیگر شخصیت های مهم از وی برای معالجه درخواست کمک می کردند؛ از جمله این افراد، فهد بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه اسبق عربستان سعودی بوده است. موشه در این زمینه گفت « پادشاه عربستان سعودی از دیابت رنج می برد.» 

وی اذعان کرد عوارض جسمانی را که شاه سعودی در نتیجه این بیماری از آن رنج می برد، معالجه کرده است.

وی گفت عربستان سعودی برای من هواپیمای شخصی به قبرس ارسال می کرد و من از قبرس به ریاض می آمدم. موشه ادامه داد این ماجرا به سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ بر می گردد.
*خبرگزاری صدا و سیما