کد خبر: ۱۷۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۴

تاثیر استروژن بر ریسک افسردگی در زنان

مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که در طول سنین باروری برای مدت های طولانی تری در معرض استروژن بوده اند با ریسک کمتر ابتلا به افسردگی روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تحقیق قبلی نشان داده است که هورمون های تولیدمثل در بروز ریسک افسردگی در بین زنان نقش دارند اما نوسانات هورمونی را تمامی زنان تجربه می کنند.

حال محققان به بررسی این مسئله پرداخته اند که چطور بین هورمون ها و افسردگی ارتباط وجود دارد.

محققان در این مطالعه بر «استرادیول» تمرکز کردند. استرادیول شکل اصلی هورمون استروژن موجود در طول سنین باروری زنان است. استروژن بر میزان سروتونین، ماده شیمیایی مغز دخیل در افسردگی، تاثیر می گذارد.

به گفته محققان، فاکتورهای افزایش دهنده طول مدت قرارگیری در معرض استرادیول شامل شروع عادت ماهانه از سنین پایین و تعداد دفعات عادت ماهانه در طول عمر یک زن است

این مطالعه شامل بیش از ۱۳۰۰ زن بود. نتایج این مطالعه نشان داد قرارگیری در معرض استرادیول به مدت طولانی از شروع عادت ماهیانه تا شروع دوره یائسگی ارتباط چشمگیری با کاهش ریسک افسردگی در طول دوره یائسگی و تا ۱۰ سال بعد از آن دارد.

محققان همچنین دریافتند استفاده طولانی تر از قرص های کنترل بارداری با ریسک کمتر افسردگی مرتبط است، اما تعداد دفعات بارداری یا شیردادن به نوزاد هیچ تاثیری بر این مسئله نداشت.

دکتر جوآن پینکرتون، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ماساچوست، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد احتمال بروز افسردگی در زنانی که عادت ماهانه شان زودهنگام شروع شده بود، تعداد دفعات عادت ماهانه در طول عمرشان کمتر بود یا گُرگرفتگی های بیشتری داشتند به مراتب بالاتر است.»
*مهر