کد خبر: ۱۷۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۶

اهداف چندگانه تازه ترین قانون تحریمی آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی تازه برای تحریم جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی و روسیه را با اکثریت بالایی به تصویب رساند تا ضمن محدودکردن تجارت با این کشورها، مانع هر اقدام «دونالد ترامپ» برای لغو آن شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مجلس نمایندگان آمریکا بامداد امروز (چهارم مردادماه) به وقت تهران، با رای بالایی (419 موافق در مقابل 3 مخالف) طرح اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. پیشتر، این طرح در مورد تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود ولی اکنون با افزوده شدن بندهای جدید باید بار دیگر در سنای آمریکا تصویب شود. سپس این طرح برای امضای رییس جمهوری آمریکا به کاخ سفید ارسال می شود.

در سال های اخیر تمایل دولت آمریکا به اعمال تحریم ها بیشتر شده است. همین امر تردیدهایی را در زمینه نقش تحریم ها در ایجاد موازنه مطلوب در تدوین سیاست خارجی این کشور به وجود آورده است. همچنین کارشناسان نسبت به خطرات بلندمدتی که تحریم ها بر اقتصاد جهانی وارد می کنند خوش بین نیستند.

با این حال، یکی از گزارش های تارنمای اندیشکده مطرح «شورای روابط خارجی» آمریکا ناظر بر این مساله است که تمرکز قانون جدید بیشتر روی روسیه و این مساله است که دولت ترامپ نتواند تحریم ها علیه مسکو را کاهش دهد. برای انجام هر اقدامی، رییس جمهوری باید در یک گزارش علت تعلیق یا رفع تحریم ها را به کنگره اطلاع دهد. پس از آن قانونگذاران باید در 30 روز تصمیم بگیرند که خواست رییس جمهوری باید در مورد تحریم ها اعمال شود یا نه.

** محذورات رییس جمهوری آمریکا در زمینه تحریم های کنگره
در چند ماه اخیر مجالس نمایندگان و سنای آمریکا قانون «مقابله با اقدام های بی ثبات ساز ایران» را تایید کردند ضمن اینکه در قانون دیگر موضوع تحریم روسیه را مورد بررسی قرار دادند. به تازگی فهرست مجازات های آمریکا علیه کره شمالی نیز به شکل طرحی به این قانون اضافه شد. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه نوشت دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا برای قانونی توافق کردند تا تحریم های جدیدی را علیه این سه کشور برقرار و عرصه تلاش های دونالد ترامپ برای لغو تحریم ها را محدود کنند.

شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه چنین نگاشت: در قانون جدید برای ایران نیز مجازات هایی در زمینه برنامه موشک های بالستیک و هر نوع تجارت در این خصوص برقرار می شود. این اقدام در راستای خط مشی های دولت آمریکا است که می خواهد برای مقابله با تسلیحات متعارف ایران و حمایت از برخی گروه ها در منطقه، فشار اقتصادی را بر ایران بیشتر کند.

تارنمای شبکه تلویزیونی «سی.ان.بی.سی» در گزارشی به اهمیت رای گیری مجلس نمایندگان برای تحریم روسیه پرداخت و نوشت: این لایحه قانونی، کاهش تحریم ها علیه روسیه را برای ترامپ سخت می کند. این امر از جمله هماهنگی های انگشت شمار میان جمهوریخواهان و دموکرات ها است که امیدهای ترامپ برای مصالحه با روسیه را کمرنگ می کند.

به ادعای مقام های آمریکایی این تحریم ها علیه روسیه با هدف برخورد با دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری، مداخله در اوکراین و حضور نظامی در سوریه طراحی شده اند.

**واکنش احتمالی ترامپ به تحریم روسیه
از جمله نکات قابل تامل در زمینه تصویب تحریم های تازه، هماهنگی دو حزب در حمایت از این قانون است که رییس جمهوری آمریکا را ملزم می سازد تا به کنگره گزارشی را در مورد اقدامات پیشنهادی در قبال روسیه ارایه کند. البته پس از بررسی کنگره، ترامپ می تواند این قانون را وتو کند اما این امر ممکن است موجب راه اندازی مناقشه ای از سوی دموکرات ها یا حتی حزب جمهوریخواه شود. چنین اقدامی واکنش کنگره را به همراه خواهد داشت زیرا تعداد موافقان طرح بسیار بالا است.

به نوشته «سی.ان.ان» سه رای مخالف با این قانون در مجلس آمریکا به «جاستین آماش» از ایالت میشیگان، «تام ماسی» از کنتاکی و «جان دانکان» از تنسی اختصاص داشت که هر سه این افراد از اعضای حزب جمهوریخواه هستند.

این شبکه خبری در مورد واکنش یا احتمال وتوی دونالد ترامپ آورد: تاکنون ترامپ نشانه ای مبنی بر امضای این قانون یا خودداری از آن نشان نداده و از سوی مقام های ارشد کاخ سفید در کل پیام های مبهمی ارسال شده است. «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید خبر پشتیبانی ترامپ از قانون فوق را اعلام کرد اما «آنتونی ساراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید اعلام کرد رییس جمهوری باید شرایط را ارزیابی کند. تا پیش از این، تلاش ترامپ برای کم کردن از شدت قانون در کنگره ناکام بود اما به طور کلی به نظر کارشناسان بخش مربوط به روسیه در این قانون برای وی ناخوشایند خواهد بود.

سی.ان.ان تصریح کرد اعضای کنگره و دیگر افراد تاثیرگذار از هر دو حزب اعلام کردند اگر ترامپ تصمیم بگیرد تا لایحه تحریم این سه کشور را وتو کند در این صورت رای کافی برای بی تاثیرکردن وتو و تبدیل این طرح به قانون وجود دارد.

تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در مورد اهمیت این قانون عنوان کرد «پل رایان» سخنگوی جمهوریخواه مجلس آمریکا اعتقاد دارد تهدیدات چندجانبه سه کشور قابل درک نیست و ثبات ایالات متحده و جهان را تضعیف می کند. این قانون تحریمی که از سوی هر دوحزب حمایت شده است یکی از جامع ترین بسته های تحریمی تاریخ است و برای امن کردن آمریکا در برابر خطرناک ترین دشمنان وضع شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه هنوز مشخص نیست که دونالد ترامپ این قانون را امضا می کند یا نه اما ادبیات به کار رفته در این قانون راه را برای کم کردن سختگیری های رییس جمهوری در برابر روسیه می بندد. در مقابل، کاخ سفید ابراز نگرانی کرده است این قانون از توانایی ترامپ برای انجام مذاکره با مسکو کم می کند.

**نگرانی های اروپا از افزایش تحریم های روسیه
طرح تحریم های جدید آمریکا علیه سه کشور بیش از همه موجب نگرانی کشورهای اروپایی شده است. هیات اجرایی اتحادیه اروپا هشدار داد ممکن است اقدام های آمریکا پیامدهای ناخواسته گسترده و نامطلوبی را به ویژه در زمینه تلاش اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی به منابع انرژی و دوری از روسیه ایجاد کند.

از طرف دیگر، اعضای کمیته امور خارجی مجلس آمریکا هم اعلام کردند تقویت امنیت انرژی متحدان آمریکا با حفظ دسترسی به منابع کلیدی انرژی به غیر از روسیه ممکن می شود. سناتور «بن کاردین» دموکرات نیز اعتقاد دارد کنگره پیامی روشن را به رییس جمهوری روسیه در مورد مردم و متحدان آمریکا فرستاد.

خبرگزاری رویترز هم ضمن اعلام خبر هشدار اتحادیه اروپا به مقام های ایالات متحده در زمینه تحریم بیشتر روسیه، به نقل از اروپایی ها نوشت واشنگتن خط مشی هایش را با شرکای خود در گروه 7 هماهنگ کند.

در همین زمینه در تارنمای روزنامه فایننشال تایمز می خوانیم: تقریبا همه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم روسیه رای دادند اما اروپایی ها از این موضوع هراس دارند که تصمیم آمریکا بر خطوط و پروژه ها در حوزه انرژی تاثیر بگذارد. این تحریم ها از آن جهت مورد انتقاد اروپا قرار دارد که به شرکت های اروپایی که در زمینه پروژه های نفتی با بنگاه های روسی همکاری می کنند ضربه می زند.

بروکسل تلاش کرد تا اقدام دیپلماتیکی را در مقابل آمریکا انجام دهد اما چندان موفق نبود. اروپایی ها اعلام کرده اند با این قانون چندین شرکت نفتی همچون «شل»، «اِنی» و «بریتیش پترولیوم »در معرض خطر قرار می گیرند. آن ها کانال های دیپلماتیک خود را فعال کردند تا قانونگذاران آمریکایی را مجبور کنند کاری برای کم کردن تاثیر این قانون بر شرکت های اروپایی و امنیت انرژی قاره سبز انجام دهند.
*ایرنا