کد خبر: ۱۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹

وزیر ارشاد: با سوء تغذیه فرهنگی مواجه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی امروز بحث فضای مجازی است چون روزانه بالغ بر صدها هزار اطلاعات در فضای مجازی در گردش است که این میزان از اطلاعات در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به حدود ۲۰۵ تا ۳ میلیارد اطلاعات در روز می‌رسید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سیدرضا صالحی‌امیری، ظهر امروز در جمع خبرنگاران در زنجان با اشاره به لزوم مدیریت محتوا در فضای مجازی گفت: دولت در مقابل این آسیب می‌تواند سه رویکرد داشته باشد که یک رویکرد تقابلی است و رویکرد دیگر انفعالی و تسلیم است و رویکردی که دولت آن را انتخاب کرد و به آن عمل می‌کند، رویکرد مدیریت فضای مجازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاش ما و همه نهادهای دولتی باید برای ساماندهی فضای مجازی باشد و باید همه نهادهای دولتی اعم از دولت، ارشاد و ارگان‌های ۱۵ گانه فرهنگی و تمام نظام تلاش کنند تا محصولی که مردم از آن استفاده می‌کنند محصول سالم و سازنده‌ای باشد، از همین منظر است که همواره تاکید بر مدیریت محتوای فضای مجازی شکل می‌گیرد.

صالحی‌امیری ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: من امروز برای شرکت در همایش دهه کرامت در استان زنجان حضور پیدا کردم. استان زنجان یکی از نمادهای عشق به اهل‌بیت (ع) است و مردم ایران، این استان را با این خصیصه می‌شناسند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما بیش از هر دوران دیگری به وفاق و انسجام ملی نیاز دارد و با توجه به اینکه دوران انتخابات ریاست‌جمهوری به اتمام رسیده است باید اختلافات در این زمینه کنار گذاشته شود و وفاق و همدلی در بین مردم شکل گیرد. چیزی که امروز مردم از دولت مطالبه می‌کنند حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و بیکاری است و حل این مشکلات در سایه وفاق ملی صورت می‌گیرد.

سیدرضا صالحی‌امیری همچنین ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان یکی از استان‌هایی است که همواره به عنوان دوست‌دار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در کشور شناخته می‌شود، گفت: امسال سعی شده است که با شکوه‌تر از سالیان گذشته دهه کرامت ارج گذاشته شود و برگزاری 2500 برنامه در سطح کشور، خود گواه این ادعا است و فلسفه این کار ترویج و اشاعه فرهنگ رضوی در میان جوانان کشور است.

وی با اشاره به اینکه برخی همواره می‌پرسند دولت در این مدت چه کرده است، افزود: از جمله اقدامات اولیه دولت یازدهم، تغییر ریل توسعه کشور بود. در زمانی که شاخص‌ها و آمارها نشان می‌داد، امکان تداوم گذشته وجود ندارد و چند شاخص اصلی گذشته بیانگر فروپاشی اقتصاد در گذشته بود.کشوری که با رشد منهای 6.8 دهم و تورم 43 درصد و گرانی سرسام‌آور و تحریم‌های گسترده مواجه بود و رئیس یک قوه علیه رئیس قوه دیگری صحبت می‌کرد، به ناکجاآباد پیش می‌رفت و نیازمند تغییر در ریل‌گذاری توسعه کشور بود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه تغییر ریل توسعه در شرایطی رخ داد که کشور به سمت فروپاشی میل می‌کرد و هیچ کسی دوست ندارد که به آن دوران بازگردد، گفت: دولت یازدهم با تغییر ریل‌گذاری‌های توسعه، مسیر خود را از ناکجاآباد به سوی قله‌های متعالی و روشن تغییر داد.

صالحی‌امیری ادامه داد: برای تغییر ریل حرکت باید سه اتفاق از جمله حل مسائل داخلی، ثبات اقتصادی و امنیت اقتصادی انجام می‌شد و از همین منظر است که پروژه‌های اجرا شده توسط دولت، بی‌نظیر است و استقلال و خودکفایی در گاز و رسیدن به نقطه متعالی در نفت، از جمله اقداماتی است که توسط این دولت انجام گرفته است. همچنین خودکفایی در گندم و افزایش 20 میلیون تن محصولات کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری، از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید به نیروهای دفاعی و سپاه افتخار کنیم، افزود: همزمان با فعال شدن فعالیت‌های دیپلماسی، قدرت نظامی کشور نیز افزایش یافت.

صالحی‌امیری با بیان اینکه صف گسترده شرکت‌های جهان برای عقد 4.8 میلیارد یورویی در تاریخ کشور بی‌نظیر است، اظهار کرد: این موضوع نشان‌دهنده امن بودن کشور برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است که این از نتایج برجام است. همچنین در حوزه سیاسی کشور دچار چالش جدی شده بودیم و تجزیه سیاسی به گونه‌ای بود که جامعه به گروه‌ها و دسته‌های مختلف تبدیل شده بود.

وی گفت: نظام اسلامی پرچمدار مردم‌سالاری دینی در جهان است. همچنین میزان مشارکت و اعتماد مردم نسبت به گذشته افزایش یافته و این نشان از رضایت مردم از این دولت است.

صالحی امیری گفت: موتور محرکه نظام اسلامی مردم هستند و همه مدیران باید بدانند که همه تلاش‌ها باید به رضایت مردم ختم شود. امروز بار سنگینی داریم و پس از انتخابات، دولت مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند و از مردم انتظار دارد که اختلافات را کنار بگذارند و به رقابت‌ها خاتمه دهند و رفاقت‌ها را جایگزین رقابت‌ها کنند و زنجان می‌تواند نماد وفاق ملی در ایران باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این خطه از تاریخ گذشته مهد حکومت‌های مقتدر بوده است که توانسته‌اند تغییرات و تحولات بزرگی را ایجاد کنند. زنجان به دلیل دارا بودن فرصت‌های غنی؛ ظرفیت‌های منابع انسانی، مردم سخت‌کوش و جامعه اخلاق‌گرا می‌تواند کانون توسعه باشد. همچنین زنجان در دولت دوازدهم باید به توسعه همه جانبه پایدار رهنمون شود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه امنیت امروز ایران، تصادفی نیست ،خاطرنشان کرد: ایران بازیگر اصلی منطقه است و امروز در شرایطی به سر می‌بریم که کل منطقه در آتش جنگ می‌سوزد و باید توجه داشت که این آسایش تصادفی نیست، بلکه اراده دولت برای ایفای نقش در منطقه و اراده نیروهای نظامی برای ایجاد امنیت در کشور است.

صالحی امیری با بیان اینکه رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری نقش بی‌بدیلی را در این فضا دارد، گفت: منطقه به دلیل فقدان رهبری و حاکمیت رهبران سبک‌مغز و مستبد در آتش جنگ می‌سوزد.

وی گفت: رسانه امروز به یک قدرت تبدیل شده و دیپلماسی در عرصه جهانی یک قدرت است و این قدرت نرم توانست منافع منطقه‌ای ما را فراهم کند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه برجام به معنی دستاورد چند محصول نیست، بلکه انتخاب مسیر جدید برای تعامل بود، گفت: راه رسیدن به آرامش در منطقه خاورمیانه مذاکره و زبان دیپلماسی است و تدبیر دولت و توان دیپلماسی موجب شد تا از جنگ فاصله بگیریم و منافع مردم را تامین کنیم.

وی با اشاره به ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا، افزود: این امر یکی از دستاوردهای برجام است و کسانی که معتقدند برجام دستاوردی ندارد، باید به این سئوال پاسخ دهند که اگر در تداوم تحریم‌ها قرار داشتیم امروز در چه وضعیتی قرار می‌گرفتیم.

صالحی امیری با بیان اینکه افتخار دولت این است که از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات را حل کرده است، گفت: انقلابی‌گری، رفع بیکاری در جامعه، دغدغه معیشت مردم را داشتن، همراهی با همه ارگان‌های نظام در توسعه ملی است و انقلابی بودن شعار نیست و شعور است و جنگ در مقابل دشمن و تلاش برای حل مشکلات مردم انقلابی‌گری است و این دولت انقلابی و دولت‌مردان آن دیدی انقلابی دارند.

صالحی‌امیری با بیان اینکه در چنین فضایی معتقدیم انسجام و وفاق باید پس از انتخابات شکل بگیرد،گفت: امروز به صدای واحد بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم و هر کس بر طبل نفاق بکوبد، با دشمن هم‌صدا شده است. انسجام، وفاق و هم‌نوایی نیاز امروز جامعه است؛ چرا که دشمن همواره از روزنه اختلاف نفوذ می‌کند. در چند دهه گذشته مناقشه مسئولان مسئله‌ای را حل نکرده است و باید بپذیریم دولت ملی هستیم و نمی‌توانیم جامعه را تجزیه کرده و شعار توسعه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با سوء تغذیه فرهنگی مواجه هستیم و باید در سبد مصرف جامعه تغییر انجام شود، شاخص‌های فرهنگی ما با شاخص‌های جهانی فاصله دارد و شبکه‌های اجتماعی جایگزین ارتباط خانواده با فرزندان شده است. تقابل در این حوزه ما را به هدف نمی‌رساند و مدیریت فضای مجازی به عنوان استراتژی انتخاب شده است.

صالحی امیری اظهار کرد : فضای مجازی یک دنیای واقعی است و رسالت همه اصحاب فرهنگ و هنر باید تولید محتوای گسترده در فضای مجازی باشد که در این زمینه 5 اولویت خانواده، سبک زندگی،سرمایه اجتماعی، اخلاق، آسیب‌های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.
*ایسنا