کد خبر: ۱۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۵۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

اظهارات نفرت انگیز ولید طلال علیه ایران

 هم زمان با انتشار گزارش های مختلف رسانه ای و دیدگاه کارشناسان بین المللی که عربستان در کنار رژیم صهیونیستی، مخالف توافق بین ایران و گروه 1+5 در مذاکرات ژنو است، ولید بن طلال سعودی، یکی از ثروتمند ترین پول دارهای جهان،  نیز برای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دلسوزی کرده و علیه ایران و شیعه سخنانی به زبان رانده است.

این شاهزاده سعودی، ضمن تلاش برای ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعه، خواستار افزایش فشارهای بین المللی علیه ملت ایران شد.

به گزارش ایرنا، جفری گلدبرگ ستون نویس و روزنامه نگار پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ نوشته است: طلال شاهزاده عربستان سعودی ظاهرا بیشترین بخش از همه ثروت های جهان را در تملک دارد که از جمله بخشی از شرکت نیوز کورپوریشن راپرت مرداک، بخشی از سهام توئیتر و کل سهام هتل وی جرج پاریس، هتل ساووی لندن و یک بوئینگ 747 برای استفاده شخصی را شامل می شود.

گلدبرگ نوشته است: طلال مالک این همه ثروت در حالی که در لابی هتل ˈفور سیزنˈ شیکاگو - که بخش اعظم سهام آن نیز متعلق به بیل گیتس و طلال است - نشسته بود، دیدگاه ارزشمندش را به عنوان یک مذاکره کننده با تجربه در خاور میانه، مبنی بر این که جمهوری اسلامی ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا را تحت سلطه و به بازی گرفته است، در اختیار ما قرار داد.

گلدبرگ افزود: وی با چنان صراحتی این جملات را بر زبان آورد که روی ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر اسراییل را سفید کرد و مدعی شد که «هیچ اعتمادی نیست به این که دولت اوباما راه درست را در قبال ایران برگزیده است».

ˈاین شاهزاده سعودی گفته است: ما،اسرائیل، عربستان و کشورهای خاور میانه، نسبت به این مسئله بسیار نگرانیم.ˈ

نویسنده افزود: اذعان به وجود اتحادی مخفی با اسرائیل از زبان یک شاهزاده سعودی مسئله کمی نیست. سران عربستان نیز مانند سران اسرائیل نگرانند که اشتیاق بیش از حد اوباما به تمایلات ایران به عنوان کشوری که برنامه هسته ایش آنقدر پیشرفت کرده که برای ساخت یک بمب قابل حمل تنها به فرصتی چند هفته ای نیاز است، اجازه بروز و ظهور دهد.

ولید نیز مانند نتانیاهو، معتقد است ایران در مذاکرات جاری با قدرت های بزرگ جهان، کاهش تحریم ها را به جیب خواهد زد بی آن که نسبت به تعطیل ساختن برنامه هسته ایش متعهد شود.

وی انتقاد کرد که ˈاصلا چرا پیشنهاد لغو تحریم مطرح شد؟ فشار باید ادامه یابد. تحریم ها باعث آغاز مذاکرات شد پس چرا نباید فشارها را حفظ کرد؟ˈ

ولید می گوید اوباما در مخمصه سیاسی قرار گرفته و نیاز به پیروزی های مداوم دارد تا ریاست جمهوری اش را اصلاح کند.

وی افزود: اوباما نسبت به انعقاد توافق با ایران شتاب دارد زیرا انتخابات 2014 در راه است و تا دو ماه آینده کمپین انتخاباتی آغاز می شود.

39 عضو حزبش در مجلس نمایندگان در زمینه لایحه خدمات درمانی راه خود را از او جدا کرده اند. و این برای اوباما هراس آور است.

گلدبرگ در ادامه گزارش خود از این مصاحبه نوشت: ولید بر این باور است که اگر اوباما رئیس جمهوری قدرتمند بود، اراده نه گفتن به توافقی ناقص با ایران را داشت.

سعودی ها نیز درست مانند اسرائیلی ها، معتقدند با توافقی ناقص ایران ناگزیر به تعطیلی تاسیسات هسته ای و جمع کردن سانتریفیوژها و به تبع آن معکوس کردن روند برنامه هسته ایش نخواهد بود.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: این شاهزاده سعودی ضمن محکوم کردن نرمش اوباما پس از آن که ثابت شد سوریه به عنوان نماینده ایران از سلاح های شیمیایی علیه شهروندانش استفاده کرده است، ادامه داد اوباما خط قرمز تعیین کرد و این خط قرمز نقض شد، اما اوباما تردید کرد.

وی در اظهاراتش با هدف اثبات این که اوباما در اعتماد به سوریه در زمینه انتقال تمامی سلاح های شیمیایی اش اشتباه می کند، گفت: فکر می کنید سلاح های شیمیایی به صورت صد درصد از سوریه خارج می شود؟ حتی اگر اسد هم اجازه دهد خارج شود، آن هایی که قبلا این سلاح ها را تولید کرده اند، باز هم این کار را تکرار خواهند کرد.

ولید در ادامه افزود همان وقت که اوباما در مورد سوریه تزلزل نشان داد، کشورهای عربی به این نتیجه رسیدند که او در مقابل ایران هم مقاومت نمی کند.

وی همچنین معتقد است که احتمالا در نهایت این رهبری ایران خواهد بود که ورق را به نفع خود بر می گرداند و مصالحه ای که از نظرش به طرز غیر قابل قبولی سختگیرانه باشد را رد می کند، همان پیشنهادی که دشمنان اسرائیلی و عرب ایران آن را به طرز غیر قابل قبولی سهل گیرانه می دانند.

ولید در پاسخ به این سوال که ˈدر صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات که به نظر او قطعا ناموفق خواهد بود، آیا کشورهای عربی از حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت خواهند کرد؟ˈ گفت: این کشورها در انظار عمومی با این اقدام مخالفت خواهند کرد اما در خفا عاشق آن هستند.

این شاهزاده سعودی در اشاره به ˈافکار عمومی عربˈ گفت: سنی ها با این اقدام موافقند. زیرا مسلمانان سنی به شدت با مسلمانان شیعه مخالفند و با ایران ضدیت بسیار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که ˈآن ها بیشتر از ایران متنفرند یا اسرائیل؟ˈ گفت: به لحاظ تاریخی، ایران تهدیدی بزرگ است. امپراتوری ایران همواره با امپراتوری اعراب مسلمان مخالف بوده است، به ویژه با سنی ها.

تهدید از جانب ایران احساس می شود نه از جانب اسرائیل. این امپراتوری بزرگ بر کل منطقه فرمانروایی داشته است. بگذارید به شما چیزی بگویم، عوامل ایران در بحرین، عراق، سوریه و حزب الله لبنان و حتی حماس که یک گروه سنی فعال در غزه است وجود دارند.

آن ها در این مناطق نفوذ کرده اند. عبدالله پادشاه اردن در این زمینه حرف خوبی زده است، او گفت هلال شیعی ایران، در عراق، سوریه، لبنان و سپس به فلسطین و حماس امتداد می یابد.

ولید که بخش بیشتر زمان مصاحبه را صرف انتقاد از اوباما کرد، همچنین انتقاداتی را متوجه متحد یهودی عربستان سعودی نمود و افزود: اگر نتانیاهو به پیشرفت روند صلح با فلسطین کمک کند، در حقیقت ایران را به حاشیه رانده است.

به اعتقاد او، ˈبرای تضعیف موضع ایران در جهان عرب، باید صلح با فلسطین را برقرار کرد. این کار به خارج راندن ایران از مسئله کمک می کند. (با برقراری سازش) حزب الله از میدان خارج نمی شود بلکه ضعیف خواهد شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
0
54
باید پرسید چرا عرب ها به هراس افتاده اند
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
1
24
موضعگیری جناب شاهزاده مانند موضع گیری بعضی افراد و اقازاده هایشان در داخل میماند
ناصر
|
UNITED KINGDOM
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
6
5
بایدبه این شاخ زاده عرب(صهیونزاده) گفت؛ پولداری صرفاً شعور نخواهد آورد.باید بدانید این ملت ایران است که سراپای وجود شما را مملو از ترس و واهمه کرده است . خوب بدانید که در ایران "ماه نورافشاند "و در دول عرب خلیج فارس شکم گنده " ...عوعو کند"
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
1
15
خدا را شكر كه حال اينا گرفته شد