کد خبر: ۱۷۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۹

دفاع جهانگیری از کابینه دوازدهم/ نوید حضور پررنگتر زنان در دولت

معاون اول دولت دوازدهم از فهرست وزرای معرفی شده رئیس جمهور به مجلس دفاع کرد و آن را خوب توصیف نمود.
معاون اول دولت دوازدهم از فهرست وزرای معرفی شده رئیس جمهور به مجلس دفاع کرد و آن را خوب توصیف نمود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اسحاق جهانگيري در حاشيه جلسه امروز هيات دولت، با بيان اينکه کابينه خوبي با حضور مديران با تجربه و افراد جوان معرفي شده است، ادامه داد: اين ترکيب نمايانگر دولت کارآمدي براي تحقق وعده هاي رئيس جمهور خواهد بود که مي‎تواند با چالش هاي پيش روي دولت مقابله کند.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: از طرفی افراد جوانی در کابینه حضور دارند که روحیه و انرژی جوانی‌شان می‌تواند دولت را برای تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. به هرحال دولت نیازمند روحیات متهورانه‌ای برای تصمیم‌گیری است. در کابینه علاوه بر وزرا، معاونان رئیس جمهور نیز وجود دارند. در هیات دولت، حدود سی و چند نفر حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها و کمیسیون‌ها فعال هستند.

او نويد حضور پررنگتر زنان در دولت دوازدهم را داد و گفت: رئيس جمهور در جلسه امروز دولت تاکيد کرد که پذيرفته شده نيست که وزرا، معاون خانم نداشته باشند. بنابراين اطمينان مي‎دهيم که از زنان مجرب و تحصيلکرده به تعداد قابل توجهي در دولت دوازدهم استفاده کنيم. رئيس جمهور در اين موضوع جدي است و من هم پيگيري خواهم کرد.

جهانگيري در واکنش به برخي انتقادات درباره ترکيب قوميتي کابينه معرفي شده نيز، گفت: براي حضور قوميت‎ها در دولت نيز اصرار داريم که از ميان معاونان وزرا، سفرا، استانداران از قوميت هاي مختلف حضور داشته باشند.

معاون اول رئيس جمهور در مورد علت عدم معرفي وزير علوم به مجلس نيز گفت: با برادري براي تصدي پست وزارت علوم صحبت شده بود اما او در لحظه آخر به دلايلي اعلام کرد که نمي تواند با دولت همکاري کند. در چنين وضعيتي دو راهکار پيش روي ما بود؛ يا بايد معرفي کابينه را به تعويق مي انداختيم تا فرد ديگري جايگزين او شود يا اينکه کابينه را معرفي کرده و براي وزارت علوم بعدا تصميم گيري مي‎کرديم. ما راه دوم را برگزيديم.

وي با بیان اینکه تصمیم رئیس‌جمهور این بود که کابینه را در روز تحلیف معرفی کند، ادامه داد: اما به دلایلی معرفی کابینه دو، سه روزی به تعويق افتاد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا معرفی وزرا بیش از این به عقب نیفتد و کابینه جدید شکل بگیرد. ان‌شاالله در اولین فرصت نیز وزیر علوم توسط رئیس‌جمهور انتخاب و به مجلس معرفی مي‌شود.

دبير ستاد اقتصاد مقاومتي در پاسخ به سوالي در اين باره نيز اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی توقعی فرا‌تر از تعهدات دولت است که مقام معظم رهبری از کل کشور خواسته‌اند تا به صحنه بیایند و تلاش کنند. متناسب با این انتظارات و مطالبات باید اختیارات هم در اختیار ستاد قرار بگیرد. این اختیارات می‌تواند هم در حوزه دولت باشد و هم در حوزه قوای دیگر.

به گفته وي، پیش‌نیاز ایجاد شغل، امنیت سرمایه‌گذاری است. امنیت سرمایه‌گذاری هم در قوانین و مقررات در هنگام تصویب است و هم در حوزه قضایی و حوزه حرکت‌های مربوط به نهادهای بازرسی و اطلاعاتی. همه این‌ها باید یکی از محاسباتش آن باشد که هر اقدامی از سوی آن‌ها چقدر می‌تواند لطمه بزند و چقدر می‌تواند تقویت‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری باشد. ستاد اقتصاد مقاومتی باید چنین اختیاراتی داشته باشد که از این نهاد‌ها و قوای دیگر بخواهد به این مسائل توجه کنند.

جهانگیری همچنین درباره حضور سید رضا صالحی امیری در هیات دولت اظهارکرد: آقای روحانی با آقای صالحی امیری مذاکراتی کردند و این مذاکرات خیلی پیش رفته است. اگر رییس جمهوری به نتیجه قطعی برسند و آقای صالحی امیری موافقت کنند حتما ابلاغ مورد نظر صادر می شود . ایشان قطعا به دولت علاقمند هستند و دوست دارند به دولت هرجا رییس جمهوری اعلام کنند، کمک نمایند.
وي در پاسخ به اینکه احتمالا چند درصد وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد ‎مي‌گیرند؟، گفت: من به مجلس نرفته‌ام ولی امیدواریم همه کابینه از مجلس رای بیاورند.

به گفته وي، روز یکشنبه هفته آينده، روز پایانی کابینه دولت یازدهم است.