کد خبر: ۱۷۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۰

هشدار عارف؛ نگران حرکت‌های شخصی در شورای شهر هستیم /می‌خواهند انسجام جبهه اصلاحات را متلاشی کنند

عارف در کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: برخی می‌خواهند انسجام جبهه اصلاحات را متلاشی کنند و منتخبین شورا باید مسئولیت خودشان را در قبال گفتمان بدانند.
عارف در کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: برخی می‌خواهند انسجام جبهه اصلاحات را متلاشی کنند و منتخبین شورا باید مسئولیت خودشان را در قبال گفتمان بدانند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: قطعا این کنگره نویدی برای توسعه احزاب و حضور زنان در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است. وی افزود: گفتمان اصلاحات افتخار به همراهی مردم دارد که این سرمایه اجتماعی از جانب مردم است. هربار مردم بهتر از گام قبل، این گفتمان را هدایت کردند.

اهم اظهارات عارف را به نقل از خبرگزاری ها در زیر می خوانید؛

* در تهران در دو سه ماه اخیر هجمه‌ها را دیدیم و این هجمه‌ها بر روی منتخبین بود،  این سرمایه امروز در اختیار جبهه اصلاحات است. این 21 نفر عزیز باید بدانند سرمایه‌شان متعلق به گفتمان اصلاحات است نه احزاب.

*در فراکسیون امید، برخی ضعف‌ها را توجیه می‌کردیم و بعد انتخابات برخی روبروی فراکسیون قرار گرفتند اما در انتخابات شوراها این را نمی‌پذیریم چراکه همه این 21 نفر اصلاح‌طلب هستند.

* همه منتخبین باید پایبند گفتمان باشند،  نگران حرکت‌های شخصی در شورای شهر هستیم. این مسیر را در دهه نود با عقلانیت و خرد جمعی برداشتیم اما برخی می‌خواهند انسجام جبهه اصلاحات را متلاشی کنند و منتخبین باید مسئولیت خودشان را در قبال گفتمان بدانند.

* امام هیئتی را به شوروی فرستاد که از آن هیئت محدود یک نفر زنی بود که وجودش را برای انقلاب گذاشته بود. ما باید از ظرفیت‌های قانون اساسی برای زنان استفاده کنیم و برای رسیدن به این جایگاه، تشکل‌های زنان موثر هستند. باید برای حفظ انسجام چاره‌اندیشی کنیم، مردم با اعتماد مجدد به جریان اصلاحات در انتخابات ۹۶ استقبال خود را به این جریان نشان دادند و ما باید این اعتماد را حفط و پاسداری کنیم.

* قبل و بعد از انقلاب، زنان حرکت‌های تاثیرگذاری داشتند و در اثرگذاری آن‌ها هیچ شکی نیست. متاسفانه براساس رهنمودهای امام و انقلاب نتوانستیم جایگاه زنان را به شکل خوبی عملی کنیم و این جلسه می‌تواند مبنای این حضور باشد.

* برای رسیدن به جایگاه اصلی زنان باید تشکل‌های زنانه ایجاد شود، ما نیاز به تشکل‌های زنان داریم. در پایان سال ۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۵۰ درصد کمتر از مردان است و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما زنان هستند. الان هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از زنان وجود ندارد. باید چاره‌اندیشی شود که چرا هنوز نرخ مشارکت زنان کمتر است.

* زنان بجای رقابت با هم باید رفاقت و همکاری کنند،  نتیجه رقابت زنانه حذف یکدیگر بوده است. امروز زمان رقابت زنان با یکدیگر نیست. باید مبنا رفاقت باشد.

*{با اشاره به عدم حضور زنان در میان وزرای پیشنهادی} دنیا مجاب شده است تا برای کاهش تنش‌ها وزیر دفاع زن باشد، اما در میان وزرا زنی وجود ندارد. این همه بخاطر دولت نیست. باید بررسی شود که ریشه کجاست؟ بخشی از مشکلات هم متوجه زنان است.

* راهبرد جریان اصلاحات مشخص است و آن افزایش مشارکت و حضور تاثیرگذار زنان است. سهمیه ۳۰ درصدی زنان در لیست‌ها نیز بر این مبنا ایجاد شد.

* خوشبختانه فراکسیون زنان، فراکسیون موفقی است،  در شورا‌ها در تهران و برخی کلانشهر‌ها حضور زنان افزایش یافته است ولی باید بررسی شود که به چه دلیل نتوانستیم موفق شویم.

* برخی گلایه‌ها این نیست که چرا زنان نیستند بلکه این است که چرا من نیستم،  البته این مساله در مردان نیز وجود دارد و ۹۸ درصد گلایه‌ها و هجمه‌ها نیز به همین خاطر است. ما باید آماده انتخابات ۹۸ باشیم و تلاش کنیم زنان در آن انتخابات حضور و تاثیر بیشتری داشته باشند.