کد خبر: ۱۷۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۶۵
آمار جالبی از وزرای رای آوری که دیگر در کابینه نیستند؛

جای خالی رکورد دارن رای اعتماد در دولت دوازدهم

علی طیب نیا، حمید چیت چیان و حسین دهقان سه وزیری که در دولت اول روحانی بیشترین رای اعتماد را از مجلس گرفتند به کابینه دوازدهم راه نیافتند.
علی طیب نیا، حمید چیت چیان و حسین دهقان سه وزیری که در دولت اول روحانی بیشترین رای اعتماد را از مجلس گرفتند به کابینه دوازدهم راه نیافتند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی طیب نیا وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی با کسب ۲۷۴ رای موافق، بیشترین رای را در بین وزرای تاریخ جمهوری اسلامی ایران کسب کرد. حمید چیت چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نیز با کسب ۲۷۲ رای بعد از طیب نیا بیشترین آرای موافق را کسب کرد. او نماینده مجلس در دوره سوم بود. چیت چیان قبل از تصدی وزارت نیرو در دولت یازدهم، مشاور عالی و قائم مقام وزارت نیرو در دولت نهم بود. حسین دهقان وزیر پیشنهادی دولت اول روحانی برای وزارت دفاع هم با کسب ۲۶۹ رای موافق،در میان وزرا جایگاه سوم را  در کسب بالاترین رای اعتماد به خود اختصاص داد. او رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم بود. دهقان دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم را نیز در کارنامه خود دارد. این سه وزیر رتبه اول تا سوم بالاترین رای اعتماد را در دولت یازدهم کسب کردند اما برای حضور در کابینه دوازدهم دعوت نشدند.
جالب اینکه وزرایی که کمترین رای اعتماد را در دولت یازدهم از مجلس گرفتند به دولت دوازدهم دعوت و دوباره برای بررسی صلاحیت به نمایندگان معرفی شدند.

در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم کمترین رای را عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه  و شهرسازی کسب کرد. او توانست با ۱۵۹ رای به کابینه راه پیدا کند. آخوندی در کابینه دوم دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است. آخوندی دوباره برای ابقا در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است.

علی ربیعی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از آخوندی دومین وزیر دولت یازدهم است که کمترین آرای اعتماد مجلس را به خود اختصاص داد. ربیعی هم از آن دست وزرایی که از کابینه یازدهم به کابینه دوازدهم منتقل شده و در صف کسب رای اعتماد مجلس برای تکیه بر کرسی وزارت کار حضور دارد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی دولت اول روحانی برای پست وزارت نفت بعد از آخوندی سومین وزیری است که رای اعتماد بسیاری از نمایندگان را نتوانست کسب کند و تنها ۱۶۶ نماینده به او رای دادند. زنگنه وزیر الوزراء هست و سابقه زیادی در امر وزارت دارد، او تاکنون ۲۶ سال از عمر خود را وزیر بوده و اگر این بار هم بتواند رای اعتماد مجلسی ها را کسب کند، دوران وزارتش ۳۰ ساله می شود. او هم همچون دیگر همکاران در صف کسب رای اعتماد مجلس قرار دارد.

جالب اینجا است که سه وزیری که در دولت اول حسن روحانی توانستند بیشترین رای اعتماد را کسب کنند در کابینه دوازدهم حضور ندارند و جالبتر آنکه سه وزیری که کمترین رای اعتماد را از مجلس گرفتند، حالا برای حضور در کابینه دوازدهم  به رایزنی و تلاش می پردازند.

۱۷ وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای کابینه دوازدهم سه روز پس از مراسم تحلیف به مجلس معرفی شدند. روز سه شنبه  ۲۴ مرداد ماه نیز قرار است حسن روحانی برای دفاع از کابینه به مجلس برود. البته روحانی در سال ۹۲ ،همزمان با مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کرد. از میان ۱۸ وزیری که رییس دولت یازدهم به مجلس معرفی کرده بود سه وزیر آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان نتوانستند از نمایندگان  رای اعتماد بگیرند.