کد خبر: ۱۷۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۷

وقتی ظریف رمز اقتدار کشور را بیان کرد و صدای احسنت نمانیدگان بلند شد

محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس رمز اقتدار کشور را بیان کرد و نمایندگان با صدای بلند برای او احسنت گفتند.

محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس رمز اقتدار کشور را بیان کرد و نمایندگان با صدای بلند برای او احسنت گفتند. 

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ظریف در سخنرانی خود گفت:  خواهران و برداران عزيز، استقلال، خودباوري و نهراسيدن از قدرت ها بزرگ و جانبداري از مظلومين كه معناي واقعي دفاع از حقوق بشر است سياست خارجي ايران در چهاردهه اخير را شكل داده است كه رمز اقتدار كشور ما است.
 
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت:

امام بزرگوار ما اين را در مردم نهادينه كرد كه قدر قدرتي در جهان جز خداوند متعال وجود ندارد. چارچوب هاي مصرح در قانون اساسي وظايف و تكاليف وزارت خارجه در پاسداري از استقلال و حاكميت ارزي را به تصوير كشيده است.


ظریف گفت: سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و برنامه توسعه ششم ، برنامه سياست خارجي را مشخص مي كنند
در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد. بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و سیاست و عقلانیت رابطه‌ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جهان وارد عصر پسا غربي شده است كه در اين دوران سياست جهاني در چند قدرت بزرگ خلاصه نمي شود و كنش گران متعدد شده اند و انحصار از دست قدرت هاي غربي خارج شده است گفت:  قدرت و ثروت در جهان در حال جابجايي است. عناصر معنايي قدرت كه جمهوري اسلامي ايران در اين حوزه يد طولايي دارد همچون گفتمان سازي قدرت و ارزش راهبردي يافته اند.

ظریف گفت: منطقه ما يكي از سخت ترين دوران هاي تاريخي را مي گذراند، برخي كنشگران هنوز با اتكاي فزاينده به قدرت هاي فرا منطقه اي خشونت و افراط بر همكاري پيشي گرفته است. ايران از ثبات كم نظيري برخوردار است و مظهر مردم سالاري ديني است و اين از بزرگترين ذخاير راهبردي كشور است. ايران به تنها كشوري در منطقه تبديل شده است كه امنيتش را تنها از درون كشور و مردم خود مي گيرد و براي امنيت خود به هيچ كشور خارجي متكي نيست و با لبخند و اخم ديگران خوشحال و مضطرب نمي شود. ايران قدرت اقتصادي و توان اقتصادي خود را هم از درون مي گيرد.

وزیر معرفی شده برای وزارت خارجه گفت: ايران به مسئوليت منطقه اي خود آگاه است و بعنوان قدرتي كه به دنبال بازي با حاصل جمع صفر نبوده و نيست بدنبال منطقه اي امن و پيشرفته و با ثبات است و همكاري منطقه اي را مبناي صلح و ثبات مي داند

ظریف خطاب به یکی از نمایندگان مخالف خود گفت: جناب آقاي ابطحي، با فضل الهي حمايت ها و رهنمودهاي حكيمانه رهبري و مديريت شجاعانه رياست جمهوري و پشتوانه توانمندي هاي كشور و حمايت هاي مردم خطرات متعددي از فراروي نظام مرتفع شد. بهبود معيشت مردم بعنوان هدف اصلي وزارت امورخارجه از موانع تهي شد و شرايط بين المللي دگرگون گرديد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بپذيريم كه مردم بزرگ ايران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاريخ ۷۰ساله اين سازمان را با افتخار به نام خود ثبت كردند.

او از نقش برجسته مجلس شوراي اسلامي و بخصوص رياست مجلس در روند مذاكرات و تصويب برجام و نظارت بر اجراي برجام كه حق مجلس و بزرگترين حمايت مجلس از دستگاه ديپلماسي است تشكر كرد و گفت: مصوبه اخير مجلس در مقابله با اقدامات آمريكا تصوير مقتدرانه اي از همدلي و هم افزايي قواي سه گانه و تلاش مشترك همه ما براي دفاع از منافع و حقوق مردم ايجاد كرد

ظریف با اشاره به اینکه دستاوردهاي دولت يازدهم منحصر به مذاكرات هسته اي نيست گفت: حضور نمايندگان عالي ۱۰۵ كشور و سازمان بين المللي در مراسم تحليف نمود بارزي از گشايش و اقبال جهاني است. ۳۰ هيات از اروپا شامل ۱۰ هيات به رياست مقامات اول، ۲۷ هيات از آسيا با ۱۶ مقام اول،۲۶ هيات از آفريقا با ۱۴ مقام اول، ۹ هيات از قاره آمريكا با ۳ مقام رده اول ،در هيچ مراسمي از آغاز انقلاب تا امروز سابقه نداشته است و مجلس اين افتخار را به نام خود ثبت كرده است.

وزیر امور خارجه گفت: سياست خارجي بجاي تحميل هزينه در خدمت بهبود شرايط اقتصادي مردم قرار گرفته و توفيق هاي فراواني با حذف دلالي هاي پرفساد و فروش نفت و باز شدن مسير تعاملات بانكي، رفع موانع حمل و نقل دريايي، هوايي و ريلي، ورود ۱۱ ميليارد ۸۰۰ ميليون دلار سرمايه خارجي در طول دولت يازدهم (قبل از تحريم ها سرمايه گذار خارجي در دولت نهم ۳.۴ ميليارد دلار و در دولت دهم ۳.۲ ميليارد دلار بوده است)

ظریف با بیان اینکه  دستاوردهاي ملت ايران را كوچك نكنيد گفت: پيوند با ايرانيان خارج از كشور از پيش گسترده تر شد كه جلوه اي از "آن را در صف هاي طولاني هموطنان مقيم خارج از كشور براي انتخابات رياست جمهوري شاهد بوديم.