کد خبر: ۱۷۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۳

حجتی: امنیت غذایی افزایش می‌یابد / از ابتدای‌کودکی تا امروز باکشاورزی فاصله نداشتم

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: ما در طول 4 سال گذشته بیش از 5 درصد رشد در بخش کشاورزی داشتیم و معتقدیم به خاطر ارزش‌افزوده در مناطق تولیدی، صنایع تولیدی و تکمیلی باید ایجاد شود که آن را در قالب یک برنامه آماده کرده ایم.
وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: ما در طول 4 سال گذشته بیش از 5 درصد رشد در بخش کشاورزی داشتیم و معتقدیم به خاطر ارزش‌افزوده در مناطق تولیدی، صنایع تولیدی و تکمیلی باید ایجاد شود که آن را در قالب یک برنامه آماده کرده ایم.

به گزارش تیک به نقل از خبرآنلاین، محمود حجتی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: من قبل از هر چیزی از نمایندگان تشکر می‌کنم که با ارائه نقطه نظرات خود، به ما در ارتباط با نقش و رسالت سنگینی که برعهده داریم، متذکر می‌شوند و امیدواریم خداوند توفیق دهد که بتوانیم در اجرای عملیات، نقطه ضعف‌ها را بپوشانیم.

وی افزود: اگر بنده این‌جا دفاعی یا پاسخی به سوالات می‌دهم، خدایی نکرده این امر تداعی نشود که ما معتقدیم هیچ نقطه ضعیفی نداریم. امیدواریم اگر توفیق داشتیم و تقدیر بود، با حمایت دولت و مجلس بتوانیم قدمی را در رفع مشکلات فراگیر و زیاد کشاورزان آرام آرام برداریم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت جهادکشاورزی، تصریح کرد: در ارتباط با شاخص‌های کلان بخش کشاورزی، به دو سه عدد را اشاره می‌کنم تا یک جلوه نهایی در ذهن متبادر شود. در این دوره 4 سال گذشته، یعنی تا سال 95، موفق شدیم میزان تولید را از 97 به 118 میلیون تن برسانیم.

وضعیت تراز غذای کشور

حجتی ادامه داد: تراز غذای کشور (واردات غذا منهای صادرات) نیز براساس آمار گمرک در سال 92 منفی 8.1 میلیارد دلار با وجود افزایش جمعیت و تقاضا بود، اما در سال 95 این عدد به منفی 3.1 میلیارد دلار رسیده است. یعنی 5 میلیارد یا صادر بیشتر داشتیم یا واردات کمتر. البته همه این عدد ناشی از عملکرد ما نیست، بلکه بخشی از آن ناشی از قیمت‌های جهانی است که کاهش پیدا کرده است. اگرچه بخش عمده‌ای از آن ناشی از افزایش تولیدات است.

وی عنوان کرد: راجع به مدرک تحصیلی من فکر می‌کنم هم صحبت شد و هم این‌که از ابتدای کودکی تا امروز با کشاورزی فاصله نداشتم. کشاورز هستم و بوده‌ام. البته اشاره کنم به این نکته که حالا فرض کنید من لیسانس منابع طبیعی و زراعت داشتم، اما در حجم فعالیت‌ها ظرفیت‌ها و فعالیت‌ها در عرصه منابع طبیعی، زراعت، دامداری، بیمه‌ها، آفات و... صدها رشته وجود دارد. مگر بنده بناست کار تخصصی ریز بالینی انجام دهم؟ این‌ها را معاونان، مدیران کل و کارشناسان دنبال می‌کنند و نتیجه کار آنها را هم در شاخص‌ها پیگیری می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی متذکر شد: به پول گندم‌کاران اشاره کردند که باید در این ارتباط بگویم که ما هم دغدغه داریم. یک زمانی عزیزان فکر نکنند ما در قبال مسوولیتی که می‌گیریم، دغدغه نداریم. از زمانی که این مسوولیت روی دوش ما گذاشته می‌شود، از ابتدا این دغدغه و دلهره را داریم. در ارتباط با همین پول گندم 8 هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه‌ها پیش‌بینی کردیم. شما ظرفیت خزانه را می‌دانید. بخشی از این پول را باید از بانک‌ها و بخشی را از فروش گندم تامین می‌کردیم. همه ما تلاش کردیم و مرتب پیگیری هم می‌کنیم.

حجتی توضیح داد: ما امروز 50 درصد را به روز پرداخت کرده‌ایم. البته یکی از نمایندگان به سند و فاکتوری اشاره کرد که پرداخت پول یک ماه فاصله داشته است، قبول داریم که چند روز پرداخت‌ها کند بوده، اما امروز در ارتباط با 50 درصد به روز هستیم و آرام‌آرام هم بخشی از 50 درصد دوم را داریم پرداخت می‌کنیم. فروردین و اردیبهشت را پرداخت کرده بودیم و خرداد را هم داریم پرداخت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در ارتباط با چایکاران نیز 70، 80 درصد را پرداخت کرده‌ایم. اما در مورد صنعت چای باید بگویم که این صنعت این افتخار را دارد در طول این دو سه سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید داشته و هیچ چای داخلی در این دوره روی دست تولیدکنندگان و داخل کشور نمانده است. ما دیگر واژه‌ای تحت عنوان چای سنواتی نداریم، اما قدیم این واژه وجود داشت.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به بیمه خسارت کشاورزان، افزود: خواهش می‌کنم به اعداد و ارقام دقت کنید. 12 هزار میلیارد تومان سال گذشته برآورد خسارات به کشاورزان بوده است. کشاورزی ماهیت خود را دارد. این‌که دنیا مرتب حمایت می‌کند و این‌که بیمه کشاورزی بیمه حمایتی است و صادرات محصولات کشاورزی با یارانه صادراتی تحت حمایت قرار می گیرد، به خاطر این است که کدام سرمایه‌ای را در دنیا سراغ دارید که در معرض انواع خسارت‌ها باشد. خب چه کسی باید این مساله را حل کند؟ یا مدیریت بحران یا مدیریت ریسک. مدیریت ریسک که بیمه است. ما هم معتقدیم از طریق مدیریت ریسک و حمایتی باید جلو رفت. ما اصرار داریم که باید این اتفاق بیفتد.

حجتی عنوان کرد: تلاش دولت در این جهت بوده و امیدواریم یک روزی بنیه اقتصادی کشور بتواند پاسخ‌گوی این 12 هزار میلیارد تومان واردات باشد. این‌ها واقعیت‌هایی است که ما با آن رو به رو هستیم. ما باید کمک کنیم که یک مقدار منابع بیشتری به دولت اختصاص پیدا کند.

آخرین وضعیت تولید محصولات کشاورزی

وی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ما در حوزه گندم با افزایش بهره‌وری به خودکفایی رسیدیم. حجمی آب را که امروز در گندم مصرف می‌شود، بررسی کنید. می‌بینید به مراتب کمتر از آبی است که 4 سال قبل در اختیار زراعت گندم قرار گرفت. منتها همه آنچه که اتفاق افتاده، فقط در گندم نبوده است. مگر در شکر موفقیت‌مان کمتر از گندم بوده است. خراب کردن راحت است، اما برای ساخت، ایجاد مقدمات و زیرساخت‌ها زمان می‌برد.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی ادامه داد: در دانه‌های روغنی امسال نسبت به سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش تولید داریم. در این ارتباط امیدواریم بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم. در تولید ابریشم نیز یک روزی هزار تن تولید داشتیم، ولی 4 سال قبل 100 تن بود. اما سال گذشته 148 تن تولید شد. ما امسال 500 هزار نهال داریم توزیع می‌کنیم. خب ببینید 4 سال قبل وضعیت چگونه بوده است؟

حجتی متذکر شد: در ارتباط با سیب‌زمینی صحبت شد. درست است زیرساخت‌ها کم است. اما در اردبیل سال گذشته 50 هزار تن انبار فنی و سردخانه بیشتر نداشتیم. الان 800 هزار تن تولید سیب‌زمینی داریم. تا سال گذشته حدود 80 هزار تن سردخانه و انبار فنی به آن 50 هزار تن اضافه شد و 260 هزار تن امروز در دست ساخت است. در ارتباط با فرآوری نیز اولین واحد چند ماه قبل بهره‌برداری شد. این‌ها کارهایی است که در صنایع تبدیلی و تکمیلی انجام می‌دهیم.

زنجیره تولید از مزرعه تا سفره

وی گفت: ما در کشاورزی باید زنجیره تولید از مزرعه تا سفره داشته باشیم. ما همه جا این موضوع را دنبال می‌کنیم. ما در سه سال گذشته به اندازه کل سردخانه‌های کشور که حدود یک میلیون و 200 هزار تن تا سال 92 بود، سردخانه در کشور افتتاح کردیم. ما معتقدیم به خاطر ایجاد ارزش‌افزوده در مناطق تولیدی، صنایع تولیدی و تکمیلی باید ایجاد شود و این به صورت یک برنامه تقدیم شده است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با بیان این‌که نوسانات تولید در طول سه چهار سال گذشته کمتر بوده است، افزود: ما در ارتباط با دامداری‌ها وضعیت به‌گونه‌ای است که در 4 ماهه اول سال بیش از 30 درصد صادرات لبنیات رشد داشته و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم صادرات لبنیات را به یک میلیارد دلار برسانیم.

حجتی در عین حال متذکر شد: ما در طول 4 سال گذشته بیش از 5 درصد رشد در بخش کشاورزی داشتیم.

وی اظهار داشت: ما بحث امنیت غذایی را در ابتدا مطرح کردیم که در ارتباط با بیش از 90 درصد نیاز کشور، امروز در داخل تامین می‌شود. کشورهای پیشرفته به بخش کشاورزی کمک می‌کنند. برای مثال آمریکا در برنامه 10 ساله هزار میلیارد دلار در کنگره تصویب کرده و در دست اجرا دارد.

روایت یک زمستان سخت

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی یادآور شد: سال گذشته سرمازدگی سختی را در آذر ماه داشتیم. هم پاییز بی‌بارانی برای فصل کشت داشتیم و هم سرمازدگی سختی را داشتیم که منجر به از بین رفتن پرتقال‌ها شد و تولید کاهش یافت. امروز باید بگویم که نزدیک 8 میلیون و 700 هزار تن گندم خریداری شده است و امیدواریم به 10 میلیون تن برسد.

حجتی با بیان این‌که سهم صادرات بخش کشاورزی یک پنچم صادرات کشور است، ادامه داد: قطعا در ارتباط با تامین منابع مورد نیاز و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، باید هزینه مالی سرمایه گذاری کاهش یابد. ما الگوی کشت را تدوین کرده و جهت‌گیری‌های آن را اعلام کردیم.

وی گفت: عمده‌ترین محوری که در برنامه روی آن تاکید شده و سه چهار سال گذشته به آن پرداخت شده، اساس بر افزایش بهره‌وری است. عمده این افزایش بهره‌وری نیز در آب و خاک است. در آب موفق شدیم که راندمان آبیاری را از 38 درصد به 85 درصد برسانیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی تصریح کرد: بیشتربن سرمایه‌گذاری توسط دولت در بخش آب و خاک در این دوره بوده است و همه این‌ها به خاطر افزایش بهره‌وری در بخش آب و خاک بوده است. ما کاهش چشم‌گیر در مصرف آب داشته‌ایم. اگر ما امروز نشاکاری را به جای بذرکاری دنبال می‌کنیم، تاثیر در کاهش مصرف آب دارد.

حجتی متذکر شد: ما در ارتباط با بهره‌وری آب، ما 15 سال قبل یک متر آب در بحث چغندر مصرف می‌کردیم که 200 گرم شکر تولید می‌شد، اما امروز به 600 گرم رسیده است.

پاسخ به یک سوال

حجتی در بخش پایانی اظهارات خود درباره سوال یکی از نمایندگان در زمینه شکایت از کشاورزان از سوی منابع طبیعی گفت: شکایاتی که از کشاورزان می شود دو نوع است؛ یکی بحث تغییر کاربری و ویلاسازی در منابع ملی است که من برای این موضوع نیز راهکارهایی دارم تا حجم شکایات آن را کاهش دهم و نوع دیگر شکایت از کشاورزان اعمال ماده ۵۶ قانون منابع طبیعی است که به ناحق و با سوءاستفاده از ناآگاهی کشاورزان اراضی مردم را که سند داشته اند، سلب کرده و به نام دولت می زنند.

وی خاطرنشان کرد: ما با استفاده از بخشنامه های دولتی در حال رفع این مشکل بودیم که همزمان شد با لایحه رفع موانع تولید که توانستیم با یک پیشنهاد در این قانون و تصویب آن در ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید این موضوع را حل کنیم و مرتبا در حال پیگیری آن هستیم. کمیسیون های مربوطه در استان ها شامل سازمان امور اراضی، سازمان ثبت اسناد، دادستانی، جهاد کشاورزی اسناد و سوابق را می بینند و مانند هیات منصفه قضاوت می کنند. سازمان ثبت موظف است بر اساس قضاوت آنها و مصوبه این کمیسیون سندی که به اسم دولت خورده را لغو و به کشاورز منتقل کند البته به دلیل حجم بسیار زیاد این پرونده ها کار به کندی پیش می رود که تلاش داریم در دولت دوازدهم این موضوع را به جد پیگیری کنیم.