کد خبر: ۱۷۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۲۶

مذاکره درباره حصر در صحن/چالش فیلسوف و پروفسور/ حضور ذوالنور در گعده اصلاح‌طلبان

در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم پیگیری موضوع اعتصاب حجت‌الاسلام کروبی از سوی فراکسیون امید و رایزنی با مقامات ارشد قوای مجریه و مقننه از حواشی جلسه علنی امروز مجلس بود.

در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم پیگیری موضوع اعتصاب حجت‌الاسلام کروبی از سوی فراکسیون امید و رایزنی با مقامات ارشد قوای مجریه و مقننه از حواشی جلسه علنی امروز مجلس بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حالی که نمایندگان مجلس در ادامه بررسی صلاحیت وزراء پیشنهادی دولت دوازدهم مقرر کردند امروز پنجشنبه در یک نوبت تشکیل جلسه دهند، این نشست علنی پیش از هر چیز تحت شعاع رایزنی اعضای فراکسیون امید در مورد مساله اعتصاب غذای حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی قرار گرفت.

مذاکره درباره حصر در صحن

محمدرضا عارف حدود نیم ساعت پس از آغاز صحن  علنی مجلس صندلی خود را ترک کرد و دقایقی با اسحاق جهانگیری مذاکره کرد که به نظر می سد با توجه به اخبار چند ساعت اخیر در مورد اعتصاب غذای کروبی و اقدامات فراکسیون امید برای حل این مشکل ، این مهم محور مذاکرات رییس فراکسیون امید  و معاون رییس جمهور بوده است.

در خبرها آمده که محمدرضا عارف شخصا پیام‌هایی برای حجت‌الاسلام روحانی رییس‌جمهور و آیت‌الله آملی لاریجانی رییس‌قوه‌قضاییه فرستاده تا نسبت به رسیدگی به وضعیت حجت الاسلام کروبی تدبیری اندیشیده شود.

براین اساس همان زمان که رییس فراکسیون امید با معاون اول رییس‌جمهور رایزی می‌کرد، تعدادی از اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید در گوشه‌ای از صحن گعده کرده و به صورت غیر رسمی تشکیل جلسه دادند.

نکته حایز اهمیت در این جلسه غیر رسمی اصلاح‌طلبان، حضور به ظاهر موثر مجتبی ذوالنوری رییس فراکسیون روحانیت مجلس و از جمله نمایندگان اصولگرا عضو جبهه پایداری در قم بود و جالب آنکه ذوالنوری دقایق نسبتا طولانی به تشریح و بیان نکاتی برای این جمع اصلاح‌طلبان پرداخت.

همزمان درحالی که غلامرضا حیدری ، قاسم میرزایی نیکویی، عبدالرضا هاشمی زایی ، عبدالکرمی حسین زاده ، محمدرضا تابش ، محمدکاظمی ، احمد مازنی، شهاب الدین بی مقدار و حسین امیری خام خانی، گعده اصلاح طلبان را تشکیل می دادند در ادامه علاوه بر ذوالنور چند چهره نفوذ اصولگرای دیگر نیز به این جمع شدند و با امیدی‌ها مذاکره کردند. در این میان حضور نواب رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز حایز اهمیت بود.

کمال دهقانی و محمد برومندی نواب رئیس کمیسیون امنیت و علی نجفی خوشرودی و ابوالفضل حسن بیگی دو عضو این کمیسیون در این جمع حضور یافتند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در ادامه در گعده اصلاح طلبان حاضر شد و دقایقی با دیگر نمایندگان صحبت کرد و سپس حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی نیز به جمع این نمایندگان پیوست.

در ادامه چندنفر از اعضای فراکسیون امید با حضور در جایگاه هیات رئیسه با علی لاریجانی نیز مذاکره کرده و سپس به سراغ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری رفتند و با او مشورت کردند. آنها همچنین با وزرای اطلاعات و کشور نیز که در صحن حاضر بودند گفت وگو کردند.

وزاری بی مخالف

فارغ از این حواشی نشست علنی مجلس با ادامه بررسی صلاحیت جهاد کشاورزی آغازشد و در ادامه روز وزرای جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی از عملکرد و کارنامه خود درمقابل نمایندگان دفاع کردند که نکته جالب توجه آن بود که هیچ نماینده‌ای در مخالفت با سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و سرتیپ امیر حاتمی گزینه معرفی شده برای وزارت دفاع صحبت نکرد. اتفاقی که از قضا تذکرهایی را به همراه داشت.

البته نمایندگان نسبت به عدم مخالفت با این دو وزیر به ظاهر محبوب مشکلی نداشتند اما تاکید می‌کردند که با توجه به مخالفت نمایندگان بهتر است موافقان نیز نطق نکرده تا کار با  سرعت بیشتر پیش رود.

ادامه چالش فیلسوف و پروفسور

در این میان علی لاریجانی همواره در پی تذکرهای مکرر کواکبیان با پاسخ‌های مطایبه آمیز به این تذکرها پاسخ داده و در یکی از موارد هنگامی که کواکبیان رئیس مجلس را در یکی از جلسات صحن متذکر شد لاریجانی او را «پروفسور کواکبیان» خطاب کرد. ماجرایی که در جلسه علنی امروز هم ادامه داشت وپس از آنکه کواکبیان در تذکری با کنایه به لاریجانی گفت که «شما واردید که چگونه مانع از صحبت نمایندگان شوید»، رئیس مجلس بلافاصله به او گفت: البته به اندازه «پروفسور کواکبیان» وارد نیستیم.