کد خبر: ۱۷۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

ترکیه مواضع مرکل را تاسف‌بار خواند


وزیر اتحادیه اروپای ترکیه با انتقاد از مواضع صدراعظم آلمان اعلام کرد آلمان نمی‌تواند سیاست‌هایش را به اتحادیه اروپا دیکته کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از رویترز، «عمر چلیک» وزیر اتحادی اروپای ترکیه با انتقاد از سخنان «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان که گفته بود هیچ‌گونه گسترش روابط گمرکی و تعمیق در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا امکان‌پذیر نیست، اعلام کرد که آلمان نمی‌تواند سیاست‌های خود را به اتحادیه اروپا دیکته کند.

وی تصریح کرد که نظرات مرکل در رابطه با گسترش روابط اتحادیه اروپا و ترکیه به اعتبار این اتحادیه آسیب وارد کرده است.

چلیک که در یک کنفرانس خبری در آنکارا صحبت می‌کرد، مواضع مرکل را تاسف‌بار توصیف کرد و افزود که هیچ‌یک از اعضای اتحادیه اروپا حق دیکته کردن مواضع خود به این اتحادیه را ندارد.

مرکل اعلام کرده بود که با توجه به سرکوب‌های گسترده ناشی از کودتای نافرجام ترکیه در این کشور، هیچ‌گونه تعمیق روابط یا گسترش روابط گمرکی میان اتحادیه اروپا و ترکیه صورت نخواهد گرفت.

وزیر اتحادیه اروپای ترکیه تاکید کرد که اتحادیه اروپا و ترکیه هر دو از تغییر قوانین گمرکی منفعت خواهند برد ولی اروپائی‌ها به گونه‌ای رفتار می کنند که گویی این تغییرات فقط به نفع ترکیه است.

وی تصریح کرد که با این شرایط باید اعلام کنم ترکیه هیچ عجله‌ای برای اعمال تغییرات ندارد.

چلیک همچنین از برلین خواست با درخواست آنکارا مبنی بر استرداد یک استاد الهیات به ترکیه که از بازیگران اصلی در کودتای نافرجام سال گذشته میلادی در این کشور شناخته می‌شود، با مقام‌های آنکارا همکاری کند.
*ایلنا