کد خبر: ۱۷۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۸

قالیباف: سیاست‌زده‌ها از تهران به عنوان شهر سوخته نام می‌برند

شهردار تهران با اشاره به توسعه خطوط مترو و توسعه حمل‌ونقل عمومی، تاکید کرد: تهران ظرف ١٢ سال گذشته براساس برنامه‌ای مدون به پیش رفته است.

به گزارش انتخاب، شهردار تهران در آئین افتتاح موزه خوشنویسی گفت: در نیمه دوم سال ۸۴ که تازه توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کرده بودم، گفتم که ما در شهر تهران یک هدف بیشتر نداریم و آن هم ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی است.

وی افزود: در آن روز مصمم بر ساختار محله‌محوری و مشارکت معنی‌دار مردم تاکید کردم تا این هدف محقق شود. همچنین گفتم وظیفه ما آگاهی‌بخشی به مردم است؛ چرا که معتقد هستیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه نظام اسلامی که هیچ‌گاه نباید به فراموشی سپرده شود، آگاهی بخشی به افراد جامعه است.

شهردار تهران با اشاره به اصول مهم سرمایه اجتماعی در شهر، اظهار کرد: اگر شهروندی توانست به درستی حق خودش را مطالبه کند و در خلال این مطالبه‌گری به وظیفه خودش هم آشنا شود، اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که اعتماد به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی در آن خانواده، محله، شهر و کشور شکل می‌گیرد. اعتماد آن چیزی است که امروز شرایط خوبی در کشور ندارد.

قالیباف با بیان این که اگر اعتماد اتفاق افتاد، بزرگ‌ترین گام برای پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی رخ می‌دهد و آن مشارکت معنی‌دار مردم برای حل مشکلات شهر و جامعه آن‌ها است، افزود: در حقیقت مسیر ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی از این رهگذر می‌گذرد.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری در مدیریت شهری گفت: شهرداری‌ها در ایران با بسیاری از کشورهای دیگر فارغ از گونه حکومت آنها شامل فدرال، متمرکز، جمهوری، پادشاهی و ... متفاوت است. شهرداری‌ها در حوزه دولت‌های محلی عمدتا یک نهاد عمومی هستند که در همه شئونات زندگی مردم مسئولیت دارند اما متاسفانه در کشور ما این‌گونه نیست.

شهردار تهران تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر به وظایف شهرداری نگاه کنیم، این کار ما برای راه‌اندازی موزه خوشنویسی یا همه اتفاقات دیگری که در این عرصه افتاده به روایتی کار ما قانونی نیست. البته فردا می‌گویند قالیباف گفت هر کاری ما انجام دادیم غیرقانونی است و به قبل و بعد سخن من کاری ندارند!

وی با بیان این که ما با وجود این مشکلات ساختاری می‌خواهیم به سمت ارتقای کیفیت زندگی برویم، عنوان کرد: تازه هنوز مسائل سیاسی در این موضوع دخالت ندارد.

وی در ادامه به شاخصه‌های نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر بگوییم فلسفه نظام اسلامی آگاهی‌بخشی است، در یک جامعه اسلامی نباید فقر و تکاثر داشته و در مقابل باید تعلیم و تکریم را داشته باشیم.

قالیباف با بیان این که سیاست‌زده‌ها از تهران به عنوان شهر سوخته نام می‌برند، اظهار کرد: امروز باید با این شاخص‌ها ارزیابی کنیم که در کجا قرار گرفته ایم؟حال بنده و امثال بنده به عنوان یک خدمتگذار با چه کارکردها، عملکردها و کار ویژه‌هایی می‌توانیم این شاخصه‌ها و آن اهداف را محقق کنیم؟ همینطور از چه مسیری می‌توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم؟ حدود هفت سال قبل در جمع گروهی از صاحب‌نظران به این موضوع پرداختیم که ای کاش همه بخش‌های ما شامل حوزه اقتصاد، مسایل فرهنگی، اجتماعی و هنری در جامعه حول این موضوع حرکت می‌کردیم که استقلال هر جامعه بستگی به مولد بودن آن دارد. از این رو یک جامعه باید بتواند قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کند.

وی به تبیین کار ویژه حکومت و دولت‌ها پرداخت و گفت: این نظام عریض و طویل بروکراسی و این نظام سنگین اداری و اجرایی کشور چه فعالیت‌هایی می‌خواهد انجام دهد؟ انقدر برنامه اول تا ششم توسعه و برنامه سالیانه داشتیم و هر سالی که می‌گذرد چه کار می‌خواهیم بکنیم؟ به نظر من ما یک کار ویژه بیشتر نداریم و آن این است که بتوانیم این چهار عنصر قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را به درستی به هم تبدیل کنیم. این شاخص نظام‌های اداری ما درباره نهادهای مدنی، مردم و عمومی و خصوصی است.

شهردار تهران تصریح کرد: آن چیزی که بیشتر در جامعه با آن آشنا هستیم تبدیل شدن ثروت به قدرت و قدرت به ثروت است که ای کاش این اتفاق از مسیر درستی باشد ولی بعضا از مسیر نادرست صورت می‌گیرد. آن چیزی که در حداقل‌ها و بعضا غیر ممکن است تبدیل شدن منزلت به قدرت است.

به گفته وی چقدر چهره‌های شناخته شده از سرمایه‌های بزرگ کشور را داریم که برای حداقل‌های زندگی روزمره خود دچار مشکل هستند؟ هرگز نمی توانید این منزلت را به ثروت تبدیل کنید تا حداقل نیازهای او را تامین کند؛ از این رو مشخص می‌شود مسیر حرکت ما مسیر درستی نیست.

وی افزود: حتی ثروتمندان برای اینکه منزلت اجتماعی پیدا کنند نیز مسیر انحرافی را طی می‌کنند و خط تکاثر را می‌روند تا در جامعه نشان دهند کسی هستند؛ این در حالی است که بسیاری از مسیرهای بهتر هم وجود دارد تا این اتفاق بیفتد.

قالیباف ادامه داد: دولت‌هایی موفق هستند که این کار ویژه‌ها را به درستی به هم تبدیل کنند؛ در واقع اگر محور پیشرفت و توسعه همین رویکرد اجتماعی و فرهنگی باشد ما را کفایت می‌کند.

وی در ادامه به تاثیرات حرکت اجتماعی و فرهنگی در شهر اشاره کرد و گفت: کلیه اقتصاددانان از همه گرایش‌های سیاسی و سلیقه‌ها بر اساس شاخص‌های اقتصادی اتفاق نظر دارند که بخش مسکن در دهه گذشته رشد منفی داشته است؛ الان می‌گویند رشد اقتصادی مثبت شده اما در حوزه مسکن رشد اقتصادی ما هنوز منفی است و همه این اتفاق نظر را دارند که رشد مسکن از منفی ۱۰ به بالا است. در این میان اگر ارتقای کیفیت زندگی بر اساس حوزه فرهنگی و اجتماعی مسیر حرکت خودش را طی کند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر به شاخص‌های بانک مرکزی در سال ۹۴ و ۹۵ در شهر تهران نگاه کنید این شاخص‌ها نشان می‌دهد منطقه ۱۲ ما دارای رشد مثبت بوده است.

وی گفت: هویت تاریخی، ملی، مذهبی ما در تهران در منطقه ۱۲ و محدوده حصار ناصری خلاصه شده است اما بدترین شرایط در ۵۰ سال گذشته در این منطقه رخ داده؛ یعنی در ۵۰ سال گذشته همیشه مرکز شهر ما که مرکز هویتی ما بوده روز به روز از بین رفته و حاشیه و اطراف شهر توسعه پیدا کرده است. با وجود این شرایط بود که حدود شش سال قبل طرحی در شورای شهر با رویکرد اجتماعی و فرهنگی برای ارتقای کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ ارایه دادیم که در آن زمان با مخالفت‌های جدی روبرو شد و فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد اما به هر حال آن را تصویب کردند و ما با شدت و با تلاش مضاعف به این موضوع پرداختیم.

قالیباف با اشاره به نقش اهالی فرهنگی و هنر در ارتقای کیفیت زندگی، گفت: اگر روزنامه‌های سه چهار سال قبل را نگاه کنید ، شاهد هستید که در آن زمان ما آماج حرف‌ها قرار گرفتیم اما صبر کردیم چرا که منطقه ۱۲ دارای انبارها، آسیب‌های اجتماعی، مسایل انضباط شهری و مشکلات زیادی بود اما امروز در شاخص‌های بانک مرکزی در شهر تهران تنها منطقه ای که رشد مثبت دو رقمی در حوزه مسکن داشته منطقه ۱۲ بوده است. این اتفاق در سال‌هایی رخ داده است که همه بخش مسکن در کشور و خصوصا تهران رشد منفی دارند. این اتفاق به خاطر رویکرد اجتماعی و فرهنگی و توجه به همان آگاهی بخشی است.

وی در ادامه ابراز داشت: بزرگان می‌گویند خانه‌ها انسان‌ها را می‌سازند و انسان‌ها خانه‌ها را می‌سازند. اینجا است که تاکید می‌کنیم هم سازه و هم کارکرد مهم است. اگر سازه مبنای رویکردی درستی داشته باشد به نتیجه درستی هم منتج می‌شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در حوزه میراث فرهنگی پایتخت، تصریح کرد: بدانید شهرداری تهران هیچ وظیفه قانونی درباره مسایل میراثی ندارد ولی امروز بزرگ ترین دغدغه ما همین مسایل میراثی است. گاهی اوقات نیازمند اصلاح هستیم و به بیان برخی به بزک کردن هم نیازمند هستیم. اگر عکس‌ها و تصاویر دو سال قبل خیابان انقلاب از چهار راه ولی عصر تا میدان انقلاب به عنوان راسته فرهنگی را نگاه کنید و با امروز مقایسه کنید شاهد هستید چه تغییری رخ داده است اما اصلاح آن نماها، بزک کردن نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در مقابل کارهای ماندگاری نیز تاکنون اتفاق افتاده است.

وی افزود: فکر می‌کنید اینکه خودرو به مرکز شهر، خیابان باب همایون و ناصرخسرو نرود تصمیم راحتی بود؟ این تصمیمات توانست شهر و مرکز شهر را در حین اینکه رشد اقتصادی منفی بود، تبدیل به رشد مثبت کند.

شهردار تهران عنوان کرد: طبیعتا ساخت و سازها و معماری درست در کنار طراحی و سازه درست و زیبا و توجه به فرهنگ گذشته ایرانی و اسلامی نیز کمک می‌کند که این اتفاق‌ها بیفتد. امروز ده‌ها ساختمان را می‌توانیم نام ببریم که این اتفاق‌ها در آن رخ داده و یک نمونه آن در خانه تاریخی فولادوند و موزه خوشنویسی است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من هرگز در طول ۱۲ سال گذشته یک لحظه از موضوعات فرهنگی و اجتماعی در بعد توسعه‌های زیر ساختی غفلت نکردم و همه همکاران من به کمک خرد جمعی در این مسیر تلاش کردیم؛ در نتیجه امروز شاخصه‌ها روشن است و نشان می‌دهد که اقتصاد سینما تکان خورده است. در این زمینه رشد صندلی‌های سینما و همچنین سالن‌ها و صندلی‌های تئاتر از بعد کمی و کیفی در دهه گذشته را نگاه کنید و با گذشته مقایسه کنید.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در عرصه کتاب و کتابخوانی، گفت: از ۷۰ کتابخانه در شهر تهران به بیش از ۴۰۰ کتابخانه در این شهر رسیدیم که از یک کتابخانه محلی تا باغ کتابی که مقیاس جهانی دارد را شامل می‌شود. این اقدامات بر اساس اندیشه و برنامه مشخص صورت گرفته که چهارچوب‌های آن مورد اشاره قرار گرفت .

شهردار تهران تصریح کرد: الگوی منطقه ۱۲ نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم توسعه پایدار و پیشرفت متوازنی داشته باشیم، مبنای ما باید مبنای فرهنگی و اجتماعی و مبتنی بر مشارکت مردم باشد؛ این اتفاق نیز هرگز از بالا به پائین امکان پذیر نیست بلکه باید از پائین به بالا این حرکت اتفاق بیفتد. حتی در موضوعات مهمی مثل اشتغال هم ۸۰ درصد تولید شغل در بخش خصوصی و ۲۰ درصد در دولت است. یعنی هویت اصلی مردم است و حرکت مردمی اساس کار ما قرار دارد.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: اگر کارهای مفید و خدمتی در حرکت ما در این ۱۲ سال گذشته بوده، انجام وظیفه کردیم اما بدون شک حتما خطاهایی هم داشتیم.

وی به برخی انتقادات صورت گرفته درباره پل صدر اشاره کرد و گفت: تنها از تاریخی که ما در تهران مسئولیت شهرداری را گرفتیم تا امروز تعداد خودروهای شهر به دو برابر تبدیل شده است. یعنی از نزدیک به دو میلیون خودرو امروز به بالغ بر ۴ میلیون خودرو در این شهر رسیده ایم اما یک جای دیگری در جلسات کارشناسی می‌نشینیم و می‌گوییم باید رویکرد انسان محوری باشد، پیاده راه در اختیار انسان‌ها قرار گیرد و مهم ترین عنصر انسان‌ها هستند. خوب یک تصمیم بگیریم و دیگر خودرو وارد شهر نکنیم! چند شهر را نام ببرم که قیمت پلاک ماشین از قیمت خودرو بیشتر است تا مردم خودرو نخرند؟

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: روزی که شهر تهران ۳۰ کیلومتر مترو داشت، ما دو میلیون خودرو در این شهر داشتیم و روزی که ۳۰۰ کیلومتر مترو دارد نیز ۴ میلیون ماشین داریم. این یعنی چه؟ ما حتما ناگزیر هستیم بزرگراه بسازیم چون من مسئول این نیستیم که بگویم ماشین وارد شهر نشود. روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ ماشین به این شهر اضافه می‌شود. به دنبال آن آلودگی هوا و بقیه مشکلات ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم دو بزرگراه مهم یعنی اتوبان‌های صدر و بابایی و اتوبان نیایش ( آیت الله‌هاشمی رفسنجانی) را به هم متصل کنیم، در وسط این دو بزرگراه ۷ کیلومتر قطع ارتباط بود یعنی اتوبان صدر به اتوبان مدرس می‌رسید و آنجا در بن بست قرار می‌گرفت و از آن طرف اتوبان نیایش در خیابان ولی عصر در بن بست قرار می‌گرفتو گزینه اول ما بدون شک تونل بود، از این رو یک بخشی را به صورت تونل اجرا کردیم، در ادامه امکان فنی برای ساخت تونل وجود داشت و امکان تعریض اتوبان هم فراهم نبود، گزینه نهایی ساخت پل بود.

قالیباف تاکید کرد: پل صدر از بعد معماری، فنی، مهندسی و اجرایی در دنیا جزو ۱۰ سازه اول قرار گرفته است. البته وقتی سازه را نگاه می‌کنیم بعضی‌ها می‌گویند بتن را نگه داریم که نشان دهنده بخش مهندسی کار است و بخشی هم اعتقاد دارند باید سازه را زیبا کنیم. شخصا در این زمینه چهار جلسه با کارشناسان داخلی و خارجی برای زیباسازی پل صدر گذاشتم اما مجموعه کارشناس‌ها تا همین شش ماه قبل نتوانسته بودند به اتفاق نظری برسند. در نهایت مجموعه طراحی زیباسازی پل صدر قطعی شد که حتما این زیباسازی را اجرا می‌کنند تا این سازه هم زیبایی خودش را پیدا کند.

شهردار تهران عنوان داشت: انجام این کارها با پیچیدگی و سختی‌های زیادی همراه است اما با کمک شما است که می‌شود بر مشکلات فائق بیایم و این مسیر ارتقای کیفیت زندگی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و با محوریت و نقش اصلی مردم طی کنیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای راه اندازی موزه تئاتر در تهران نیز گفت: آقای عزت الله انتظامی همیشه پیگیر تئاتر نصر تهران بودند، این سالن مشکل مالکیتی و بحث‌های حقوقی زیادی داشت که حل و فصل شد. از این رو در ۳۱ مرداد ماه قرارداد قطعی آنجا برای واگذاری به سازمان زیباسازی منعقد می‌شود تا ضمن احیای تئاتر نصر و این فضا به موزه تئاتر تبدیل شود. در کنار همین سالن تئاتر خانه اتحادیه نیز از سوی شهرداری خریداری و مرمت شد و و انشالله در همین هفته شاهد خواهید بود که آنجا به چه مجموعه فاخری تبدیل شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران حوزه بازسازی سازه، کارشناسی و گروه‌های مختلف به منظور افتتاح موزه خوشنویسی، گفت: هیچ کاری نیست که انجام دهید و حاشیه ای بر آن ننویسند و نگویند؛ البته این حرف‌ها زیبنده ما نیست اما واقعیت تلخی است که وجود دارد. خود ما در شهرداری تهران باید به دستگاه‌های نظارتی پاسخ دهیم که این اسناد تقلبی هستند و شما پول بی خود می‌دهید اما یک مرجع رسمی می‌گوید اینجا سه برابر ارزش افزوده ایجاد کرده است! در این شرایط هیچ موقع قادر نیستیم این‌ها را با هم جمع کنیم.

وی گفت: اگر کسی از خودش مایه و آبرو نگذارد امکان حرکت کردن یک قدم به جلو وجود ندارد، این از مشکلات امروز جامعه ما است و یکی از علل تاریخی عقب ماندگی در این سرزمین نیز ریشه در همین موضوع دارد. با همه این سختی‌ها باید گامی به پیش برداشت. ای کاش این انرژی‌ها به جای هدر رفتن در مسیر اصلاح جامعه و پیشرفت ما قرار گیرد.

قالیباف در پایان با اشاره به بهره برداری از موزه خوشنویسی، تاکید کرد: ما در شهرداری تهران برای اداره چنین مراکز و مجموعه‌هایی کمک خواهیم کرد اما همه عزیزان هنرمند باید اینجا را رونق دهند و تقویت کنند. از این به بعد نقش شما هنرمندان مهم است نه نقش مدیریت شهری چرا که نقش ما پشتیبانی خواهد بود.