کد خبر: ۱۷۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۵

اردوغان خطاب به وزیر خارجه آلمان: حدت را بدان!

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد شدید از اظهارات اخیر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان علیه ترکیه خطاب به وی هشدار داد: حد خودت را بدان.

به گزارش تیک ، به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی خطاب به زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان گفت: حد خودت را بشناس. شما چه کسی هستید که درباره رئیس جمهور ترکیه صحبت می‌کنید؟ گابریل تلاش می‌کند که به ما درس بدهد اما چه زمان در حوزه سیاست بوده است؟ چند سال دارد؟

روز گذشته زیگمار گابریل در اظهاراتی در واکنش به حرف‌های اخیر اردوغان اعلام کرد، این اظهارات دخالت در امور داخلی آلمان است.

وی در ادامه اظهاراتش بار دیگر خطاب به ترک‌های مقیم آلمان گفت: در انتخاب پیش‌رو در آلمان به آنها درس بدهید. آنها کمپینی را علیه ترکیه به راه انداختند. به کسانی رای دهید که خصومتی با ترکیه ندارند. برای ما مهم نیست که آیا آلمان درهای خود را به سوی ما باز کند یا نه. درها به میزان کافی به سوی ما باز شده است.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تقاضای ترکیه مبنی بر استرداد برخی از شهروندان این کشور که مقیم آلمان هستند گفت: مقامات ترکیه پرونده استرداد ۴۵۰۰ مظنون به آلمان ارسال کرده است اما جوابی دریافت نکرده است.

او در ادامه با اشاره به بازداشت چند تن از اتباع آلمانی در ترکیه از جمله "پیتر اشتودنر"، یک فعال حقوق بشر که در ماه ژوئیه بازداشت شد، خطاب به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: شما تنها آزادی یک یا دو نفر را می‌خواهید که به خانه بازگردند. مرا فراموش کنید. شما سیستم حقوقی دارید و براساس آن رفتار کنید.

همچنین بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه درباره اظهارات اخیر زیگمار گابریل گفت: این اظهارات بی احترامی است.

از سوی دیگر اشتفن زایبرت، سخنگوی مرکل در پیامی در توئیتر در واکنش به اظهارات اخبر اردوغان مبنی بر درخواست از ترک‌های مقیم آلمان برای رای ندادن به ائتلاف حاکم در این کشور در انتخابات پیش‌رو نوشت: ما انتظار داریم که دولت‌های خارجی در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند.

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که نزدیک به ۱.۲ میلیون نفر از شهروندان ترکیه مقیم آلمان حق رای دادن در انتخابات ماه سپتامبر آلمان دارند.