کد خبر: ۱۷۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۱۵

وجود ۳۱۰۰ فرآورده سنتی و طبیعی در کشور/ امکان تقلب در این فرآورده‌ها

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از افزایش ۲۴۰ درصدی فرآورده‌های سنتی در دولت یازدهم خبر داد و در عین حال توضیحاتی را درباره امکان تقلب در این فرآورده‌ها ارائه کرد.

به گزارش تیک، دکتر امیرحسین جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سیاست‌های سازمان غذا و دارو در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی، گفت: در بند "ه" برنامه پنجم توسعه، به صراحت اعلام شده که وزارت بهداشت ملزم است تا زمینه ترویج و توسعه فرآورده‌های طبیعی و سنتی را مهیا کند. البته وقتی می‌گوییم فرآورده طبیعی، بحث‌مان فقط داروهای سنتی نیست، بلکه بسیاری از فرآورده‌های منبعث از طبیعت را هم در نظر داریم که ماده موثره آنها از گیاه یا حیوان بوده و صناعی نیست.

وی با بیان اینکه بر این اساس برای ما همیشه این سیاست مطرح بوده که میزان استفاده از فرآورده‌های طبیعی و سنتی را نسبت به فرآورده‌های صناعی بالا بریم، افزود: بند ۱۲ سیاست‌های کلان سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است نیز به طور کامل به فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی می‌پردازد. از سوی دیگر شرایط کشور ما در زمینه تولید و اثرات‌ این فرآورده‌ها باعث می‌شود که نگاه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

افزایش ۲۴۰ درصدی فرآورده‌های سنتی در دولت یازدهم

جمشیدی با بیان اینکه میزان فرآورده‌های سنتی ما در دولت یازدهم حدود ۲۴۰ درصد افزایش پیدا کرد، افزود: به طوریکه در حال حاضر مجموعا ۳۱۰۰ فرآورده‌ طبیعی یا سنتی داریم. این درحالیست که در ابتدای دولت تنها حدود ۱۰۰۰ فرآورده طبیعی یا سنتی داشتیم. این میزان رشد نشان می‌دهد اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر در این حوزه بسیار زیاد بوده و اعداد و ارقام گویای آن است.

امکان تقلب در فرآورده‌های طبیعی و سنتی وجود دارد؟

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره امکان تقلب در فرآورده‌های طبیعی و سنتی، گفت: اولا امکان تقلب در همه فرآورده‌ها وجود دارد. از طرفی ممکن است اشتباه هم در ترکیب فرآورده‌های طبیعی و سنتی رخ دهد. بنابراین در ارتباط با فرآورده‌های طبیعی همان آزمون‌ها و نظارت‌هایی را که سازمان غذا و دارو برای داروها و فرآورده‌های شیمیایی انجام می‌دهد، پی می‌گیریم. بنابراین نظارت به همان شکل در آنها وجود دارد و اقداماتی چون رهگیری، ثبت عوارض و شکایات و... را درباره آنها ایجاد کرده‌ایم.

داروخانه‌ها؛ تنها محل عرضه مجاز فرآورده‌های طبیعی و سنتی

وی با بیان اینکه از طرفی محل عرضه مجاز فرآورده‌های طبیعی و سنتی فقط داروخانه‌ها هستند و خارج از داروخانه محل عرضه‌ای برای آنها وجود ندارد، افزود: سلامتکده‌ها نیز طبق آیین‌نامه می‌توانند دواکده‌ای داشته باشند و فرآورده‌های مجوزدار و دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو را برای مصرف همان سلامتکده استفاده کنند؛ چراکه داروهایشان داروهای خاصی است.

جمشیدی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۸۵۰ قلم فرآورده سنتی در کشور داریم، گفت: اگر یک سلامتکده‌ فرآورده‌ای داشته باشند که هنوز مجوز نگرفته، اما بر اساس اصول طب سنتی ساخته شده است، می‌توانند آن را تنها در حد مصرف خودشان تامین کنند. البته تامین آنها در مقیاس پایین هم به‌صرفه نیست.