کد خبر: ۱۸۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۹۳

چرا بیطرف رای نیاورد؟ عباس عبدی پاسخ می دهد

كابينه روحاني با ١٦ وزير و دو سرپرست از روز گذشته تشكيل شد. كابينه‌اي كه احتمالا در طول ٤ سال پيش رو دستخوش تغييراتي هم خواهد شد اما به هر روي امروز نماد راي ٢٤ ميليوني مردم در انتخابات ٢٩ ارديبهشت
كابينه روحاني با ١٦ وزير و دو سرپرست از روز گذشته تشكيل شد. كابينه‌اي كه احتمالا در طول ٤ سال پيش رو دستخوش تغييراتي هم خواهد شد اما به هر روي امروز نماد راي ٢٤ ميليوني مردم در انتخابات ٢٩ ارديبهشت
است.

عباس عبدي، تحليلگر و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در تحليل تركيب كابينه در مورد فرد فرد وزرا صحبت خاصي ندارد بلكه مي‌گويد اين كليت كابينه است كه بايد بتواند در زمين بازي مناسبي كه از سوي رييس‌جمهور تدارك ديده مي‌شود، به خوبي ايفاي نقش كند.

عبدي معتقد است تا زماني كه راهي براي برون‌رفت از وضعيت فعلي نيابيم، بايد تلاش كنيم شرايط را حفظ و از بدتر شدن آن جلوگيري كنيم. در اين وضعيت حسن روحاني حتي با عملياتي كردن بخشي از وعده‌هايش هم خدمت بزرگي به كشور كرده
است:

كليه وزراي پيشنهادي به جز يك نفر موفق به اخذ راي اعتماد شدند. برآورد كلي شما از اين موضوع چيست؟

به نظر من اين نشانه همراهي مجلس با دولت و كابينه پيشنهادي آقاي روحاني است. بنابراين مي‌توانيم اين‌گونه تصور كنيم كه برخلاف مجلس قبل، مانع چنداني مقابل آقاي روحاني براي انجام اهداف و وعده‌هايش وجود ندارد. فراموش نكنيد كه متوسط نسبت آراي مثبت به منفي داده شده به وزرا در دور قبل حدود سه برابر بود اين‌بار حتي از چهار برابر هم بيشتر و حدود چهار و نيم برابر است. دولت اين حسن راي را بايد فرصت مناسبي بداند و وعده‌هايي كه داده و در اين چند روز نيز آنها را تكرار كرد، محقق و اجرا كند.

حبيب‌الله بيطرف به عنوان تنها وزير پيشنهادي كه راي‌اعتماد نياورد چهره‌اي بود كه به لحاظ سياسي از اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار است. آيا راي عدم‌اعتماد به او را در قالب مخالفت سياسي ارزيابي مي‌كنيد؟

بخشي از راي نياوردن آقاي بيطرف ممكن است به دليل اصلاح‌طلب بودن وي باشد اما اين تنها دليلش نيست چرا كه با اين دليل ممكن بود افراد ديگري هم بيفتند هر چند افرادي مثل آقاي حجتي كه راي پاييني آوردند هم دليل اصلي‌اش همان بحث سياسي بود. در حالي كه آقاي حجتي در وزارتخانه‌اي كار مي‌كند كه بيشترين موفقيت‌ها را داشته است. فكر مي‌كنم سه عامل در راي پايين آقاي بيطرف تاثير داشت. اول كم انگيزگي خود ايشان بود، دوم ماهيت مساله آب و برق است كه نمي‌شود چندان در اين رابطه به نماينده‌ها وعده و وعيد داد و مي‌دانيم كه مساله آب و برق الان واقعا بحراني است. عامل سوم نيز اين بود كه او به اصلاح‌طلبان منتسب است كه حداقل يك فراكسيون را از راي دادن منصرف كرد. بنابراين، اين سه عامل در كنار هم موثر بودند.

پيام سياسي اين شكل از راي اعتماد چيست؟

پيام خاصي به جز آنچه گفتم برداشت نمي‌كنم. مجلس به اين كابينه راي اعتماد بالايي داده و از حالا به بعد هم بايد منتظر پاسخ به اين راي اعتماد باشند.

پيش‌بيني اوليه شخص شما چه بود؟ آيا انتظار راي اعتماد به ١٦ وزير پيشنهادي را داشتيد؟

در اين مورد پيش‌بيني خاصي نداشتم. چون پيش‌بيني نيازمند اطلاعات دقيقي از جزييات بود كه من نداشتم اما به طور كلي فكر مي‌كردم دو نفر تا سه نفر راي نياورند. كه طبعا وضعيت براي دولت بهتر از آن پيش‌بيني است.

در خصوص سوابق وزير پيشنهادي ارتباطات حرف و حديث‌هاي بسياري مطرح شد و در نهايت ايشان توانست با ٧ راي بيشتر نصاب لازم براي رسيدن به وزارت را كسب كند. عدم تاثير‌پذيري مجلس از فضاي بيروني به وي‍ژه فضاي مجازي چه بود؟

سوابق امنيتي به خودي خود نه مثبت است نه منفي. اگر بخواهيم اين‌گونه قضاوت كنيم خيلي افراد ديگر هم ممكن است داراي اين سوابق باشند. ممكن است كسي هم بگويد امنيت مهم‌ترين نياز يك كشور است اگر در آن حوزه كسي كار كند چه دليلي دارد آن را بد بدانيم؟ اين يك ذهنيتي است كه در جامعه ما نسبت به سوابق امنيتي افراد وجود دارد. اتفاقاتي كه در نهادهاي امنيتي مي‌افتد اين بدبيني‌ها را به وجود مي‌آورد و بايد آن را تحمل كرد و اين نهادها هم شفاف‌سازي كنند تا اين ذهنيت مرتفع شود. چون بنده پيگير جزييات اتهامات و بحث‌هاي پيرامون ايشان نبودم، نمي‌توانم در اين باره قضاوت صريحي داشته باشم. اميدوارم ايشان با عملكردشان نشان دهند اتهامات و ايرادهايي كه به سوابق‌شان وارد شده نادرست بوده و اگر هم درست بوده جبران شده است.

كمترين آراي اعتماد مربوط به آقايان جهرمي با ١٥٢ راي، حجتي با ١٦٤ راي و آخوندي با ١٨٨ راي بود. تحليل شما از اين موضوع چيست؟

آراي كم آقاي جهرمي به دليل سن پايين و مواردي كه مطرح شد، بوده است. بخش مهمي از آراي پايين آقاي حجتي مربوط به اصلاح‌طلب بودن ايشان است. چه بسا اگر اين انتساب را نداشت آراي بالايي كسب مي‌كرد. در مورد آقاي آخوندي هم نماينده‌ها حساسيت‌هايي دارند و نحوه برخورد خود ايشان با نماينده‌ها هم تاثير دارد. مساله ثروت و دارايي ايشان هم كه مطرح شده، براي برخي اهميت داشته است. به نظر اين موارد بيش از مساله عملكرد و مديريت اجرايي ايشان موثر بوده است.

١٢ وزير روحاني بيش از ٢٠٠راي اعتماد كسب كرده‌اند. اين راي‌بالا به كابينه دوازدهم نشانگر چيست؟

آمار دقيق گذشته را ندارم اما فكر نمي‌كنم هيچ كابينه‌اي به اين اندازه آراي مثبت را كسب كرده باشد. اينكه ١٢ وزير بالاي ٢٠٠ راي آورده‌اند نشانه همراهي بالاي مجلس با دولت و وزرا است و اميدوارم پاسخ مناسبي را هم در ادامه از سوي دولت شاهد باشيم و نفعش به مردم برسد.

آيا اين كابينه مي‌تواند جبهه حاميان برنامه‌هاي روحاني را راضي كند؟

اگر منظور اشخاص و تك‌تك وزرا باشد مي‌توان در مورد اشخاص ان‌قلت‌هايي را كمابيش مطرح كرد. از آنان دفاع هم مي‌توان انجام داد. اما فكر نمي‌كنم تك‌تك افراد در برون‌داد هيات دولت تاثير اصلي را داشته باشند. آنچه اهميت بيشتري دارد زمين بازي است كه نيروهاي سياسي و شخص رييس‌جمهور و نزديكان فكري‌شان مي‌توانند در جامعه ايجاد كنند. به ميزاني كه زمين مناسبي باشد اكثر اين وزرا مي‌توانند بازيكنان خوبي شوند. اگر هم زمين مناسب فراهم نشود هيچ كدام يا قريب به اتفاق آنها نمي‌توانند به تنهايي اين زمين مناسب را به وجود آورند و به خوبي بازي كنند.

همچنين كابينه فعلي را چقدر متناسب با برنامه‌هاي روحاني مي‌دانيد؟

بسياري از وعده‌هاي آقاي روحاني را قابل اجرا نمي‌دانم و معتقدم آقاي روحاني اگر بعضي از آنها را هم اجرا كند خدمت بزرگي به كشور كرده است. چون انتظاراتم خيلي بالا نيست روي بسياري از حرف‌هايي كه گفته مي‌شود هم حساب چنداني نمي‌كنم. همين قدر كه وضعيت حفظ شود و بدتر نشود از نظر بنده كافي است. تا آينده‌اي كه نمي‌دانيم چه زماني خواهد بود اميدوارم كه وضعيت ثبات ادامه پيدا كند بلكه بتوانيم برون‌رفتي بيابيم. نه اين كابينه بلكه هر كابينه ديگري تا زماني كه تفاهم سياسي در اين كشور به وجود نيايد، ممكن نيست بتوانند اقدام اساسي انجام دهند.

شما يك‌بار گفته بوديد روحاني بايد مسووليت كابينه‌اش را بپذيرد. اين مسووليت‌پذيري چگونه خود را در عمل نشان مي‌دهد؟

درست است كه از طرف مجلس به تك‌تك افراد كابينه راي داده مي‌شود اما مساله اين است كه ايشان وقتي كابينه خود را معرفي مي‌كند، خودش بايد مسووليت آن را بپذيرد و نمي‌تواند در آينده تقصيرات را گردن كسان ديگري بيندازد. مخاطب ما در درجه اول خود آقاي روحاني است نه وزرا. پاسخ‌هايي هم كه مي‌دهم كماكان با همين چارچوب فكري است. آن زمان كه اين حرف را زدم با اين هدف بود كه به وزراي پيشنهادي راي دهيد و از خود روحاني مسووليت بخواهيد.