کد خبر: ۱۸۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۸

قلیچداراوغلو: هیچ کس در ترکیه امنیت ندارد/ کودتای ۱۵ ژوئیه "کودتا علیه مردم" بود

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه درباره ادعاهای مطرح شده توسط رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر احتمال ارتباط وی با پرونده مناقشه آمیز جاسوسی و افشای اسرار محرمانه دولت گفت: من نمی‌خواهم درباره این سناریو که رهبر حزب اپوزیسیون پشت میله‌های زندان است فکر کنم. البته من برای همه چیز آماده هستم.

به گزارش تیک، به نقل از ایسنا، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه در گفت‌وگوی تفصیلی با اشاره به اوضاع داخلی ترکیه گفت: شرایط کنونی نشان می‌دهد که قوه قضائیه مستقل نیست و تحت امر قدرت سیاسی قرار دارد. پنج روز بعد از ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ (کودتای نافرجام) وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. ما آن را "کودتا علیه مردم" نامیدیم. هر کودتایی قوانین خود را ایجاد کرد. اکنون نیز اردوغان با ایجاد قوانین خود این تصور را دارد که می‌گوید من این بازداشت را اعلام کردم و قوه قضائیه تحت امر من قرار دارد پس من می‌توانم وی را به زندان بفرستم.

وی ادامه داد: شاید شما بپرسید این اعتماد به نفس من از کجا می‌آید من در پاسخ می‌گویم زیرا هیچ جرمی انجام نداده‌ام‌. دادگاه قانون اساسی درباره پرونده جاسوسی رای خود را صادر و اعلام کرده است که مسائل منتشر شده اسرار دولتی نبودند. اطلاعات این پرونده برای عموم آشکار است.

قلیچداراوغلو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما انتظار رفتن به زندان دارید گفت: همانگونه که در گذشته اعلام کردم زندگی و اموال کسی در ترکیه ایمن نیست. وقتی من می‌گویم هیچکس این هیچکس شامل من نیز می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازداشت احتمالی شما باعث تضعیف حزب مردم جمهوری‌خواه می‌شود گفت: برعکس، این حزب قوی‌تر خواهد شد. ما یک حزب معمولی نیستیم. ما یکی از چهار حزب قدیمی در جهان هستیم.

قلیچداراوغلو درباره کنگره عدالت که قرار است در طول چند روز آینده در استان "چاناک قلعه" برگزار شود، گفت: ما تمام جوانب عدالت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به طور مثال عدالت در انتخابات که ما در دوران برگزاری رفراندوم شاهد بی عدالتی‌ها و نابرابری‌ها بوده‌ایم‌. پس از برگزاری این نشست ما یک نقشه راه ترسیم خواهیم کرد که ما را به سمت انتخابات ریاست جمهوری خواهد برد.

وی درباره مواضع اخیر دولت آنکارا درباره کشورهای اروپایی گفت: ما می‌خواهیم هرکس که در کودتا مشارکت داشته است به ترکیه تحویل داده شود. ما نمی‌خواهیم که مجرمان در کشورهای دیگر مورد حمایت قرار گیرند. ما می‌خواهیم که کودتاچیان در ترکیه در مقابل دادگاه حاضر شوند اما از سوی دیگر ما شاهد هستیم که برای اولین بار در تاریخ کشورمان یک دولت، کشور را به شدت در جهان منزوی کرده است. ترکیه اعتماد خود را به دلیل سیاست خارجی‌اش از دست داده است.

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه درباره روابط این کشور با اتحادیه اروپا گفت: سیاست خارجی یک سیاست ملی در همه کشورها است. هم دولت و هم اپوزیسیون باید از یک سیاست خارجی واحد حمایت کنند. برای اولین بار شکافی در حوزه سیاست خارجی میان دولت و اپوزیسیون ایجاد شده است.