کد خبر: ۱۸۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۱

واکنش الازهر به فتوایی در تونس


رئیس جمهوری تونس یکشنبه گذشته به مناسبت روز زن در این کشور در اظهاراتی جنجالی گفت: حق ارث زن و مرد باید برابر باشد و زنان مسلمان حق ازدواج با غیر مسلمان داشته باشند و مفتی تونس نیز از این سخنان حمایت کرد اما این اقدام با واکنش شدید الازهر مصر روبه رو شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این سخنان رئیس جمهوری تونس و همچنین مفتی این کشور به عنوان عالی ترین مقام دینی این کشور از همان روز نخست با واکنش های مثبت و منفی زیادی در داخل این کشور روبه رو مواجه اما واکنش نهاد دینی مهمی مانند الازهر به این سخنان اهمیت زیادی دارد.
 
موسسه الازهر مصر با صدور بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود درباره اظهارات «الباجی قائد السبسی » رئیس جمهوری تونس در خصوص زنان و همچنین حمایت مفتی تونس از آن ،اعلام کرد چنین اظهاراتی به هیچ وجه صحیح نیست و این مخالف آموزه های اسلامی است.
 
موسسه الازهر در این بیانیه تصریح کرد: امکان اجتهاد در برخی مسائل شرعی از سوی متخصصان وجود دارد اما برخی مسائل دیگر اجتهاد در آن جایز نیست، آیات قرآنی درباره حق ارث و همچنین آیات موجود در قرآن کریم در خصوص بنیان خانواده از مواردی است که امکان اجتهاد در آن نیست و اجتهاد در آن از سوی هیچ شخصی قابل قبول نیست.چنین کاری سبب تحریک مردم و بر هم زدن ثبات و آرامش جامعه می شود.
 
از سوی دیگر«عثمان بطیخ» مفتی تونس درباره انتقاد الازهر از وی و سخنان رئیس جمهوری تونس گفت: این یک مساله داخلی در تونس است.صلاح کار خویش را خسروان دانند، این مساله، از مواردی است که با تغییر زمان و مکان، تغییر می کند.
 
وی افزود: با این حال باید به موضع گیری های مختلف احترام گذاشت.
 
مفتی تونس درباره حمایت از برابری حق ارث و زن و مرد ، ادعا کرد که به جوهر و اساس دین اسلامی استناد کرده که برای خوشبختی مردم آمده است.
 
وی درباره ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان مدعی شد که منفعت مردم در این است زیرا همه جهان تغییر کرده و اکنون قوانین داخلی و بین المللی زیادی در خصوص ازدواج زن و مرد وجود دارد.
 
این موضع گیری رئیس جمهوری و همچنین مرکز فتوای تونس در عین حال که با تائید گروهی از مردم در داخل این کشور روبه رو ، با واکنش منفی بخش وسیعی ازتونسی ها بویژه محافل دینی و از جمله ائمه جماعت این کشور همراه بود؛ «فاضل عاشور» یکی از مسئولان اتحادیه ائمه جماعت تونس با بیان اینکه این سخنان رئیس جمهوری در جهت اهداف سیاسی و انتخاباتی گروهی خاص است، استفاده از مسائل دینی در جهت اهداف سیاسی را در تونس محکوم کرد و از«عثمان بطیخ »مفتی تونس خواست به دلیل حمایت از رئیس جمهوری در این موضوع استعفا کند.
 
عاشور افزود: درباره مساله ارث زن و مرد در اسلام هیچ گونه تاویلی وجود ندارد زیرا همه علمای مسلمان در این خصوص اتفاق نظر دارند.
 
«حمده سعید» مفتی پیشین تونس نیز درباره سخنان السبسی و در مخالفت با رئیس جمهوری و مفتی کنونی تونس گفت: قرآن صراحتا در این باره حکم داده و مطالبی که السبسی بیان کرده، مخالف شرع است.
 
وی افزود: بحث و جدل درباره احکام الهی جایز نیست زیرا آیات قرآنی به صراحت بیان می کنند که حق مردان در ارث دو برابر زنان است و مساله ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان نیز خلاف شرع است.
*ایرنا