کد خبر: ۱۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۹۰

مصباح یزدی: ارایه آمار چیزی نیست که خدا از ما می خواهد/برخی از رؤسای جمهور ما می گفتند اگر دین با آزادی در بیفتد، گور خود را کنده

همزمان با ارایه گزارش دستگاه های دولتی از عملکرد 100 روزه دولت یازدهم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان اظهار کرد: صرف راضی کردن مردم، با ارائه آمار، قضیه حل نمی شود و باید با مسایل ریشه ای برخورد کرد.
محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: ارائه آمار چیزی نیست که خدا از ما می خواهد و مسؤولیت ما فراتر از این سخنان است.

به گزارش سرویس سیاسی سایت خبری تیک Tik.ir، همزمان با ارایه گزارش دستگاه های دولتی از عملکرد 100 روزه دولت یازدهم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان اظهار کرد: صرف راضی کردن مردم، با ارائه آمار، قضیه حل نمی شود و باید با مسایل ریشه ای برخورد کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه امروز کتاب درسی که در دانشگاه های علوم سیاسی تدریس می شود، مطالب آن مخالف ولایت فقیه و قائل به این است که حکومت پس از انقلاب، دیکتاتوری فقها است. متأسفانه چنین کتاب هایی، به گفته وی متن درسی دانشگاه های ما است و باید خوانده شود.

آیت الله مصباح یزدی در عین حال، عملکرد مجلس دوره نهم را تایید کرد و گفت: در این دوره مجلس کارهای مناسبی انجام گرفته و کمیسیون ها و فراکسیون هایی تشکیل شده که بیش از آنچه در دولت های سابق انتظار می رفت، اقدامات مثبت انجام گرفته است.

وی افزود: همیشه کارها به صورت مطلوب و صد در صدی انجام نمی شود. برخی از مصوبات نیز هر چند روی آن کار فراوان شده است، اما اهمیت چندانی ندارد. باید طرحی ایده آل برای حل معضلات فرهنگی ترسیم شود، همانند کاری که به یک شکلی در شورای انقلاب فرهنگی انجام می شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: بحث اسلامی شدن دانشگاه ها در شورای انقلاب فرهنگی به دلایلی به سامان نرسید و از دستور کار خارج شد و برخی هم که تصویب شد اجرای آن به کمیته ای رسید که مسؤول آن کمیته مشکل دارترین فرد کشور در آن زمینه بود.

وی با بیان این که طرح اسلامی شدن دانشگاه ها به تصویب رسید و حتی رییس جمهور اصلاحات نیز مجبور شد آن را امضا کند، اما به هیچ نتیجه ای نرسید، تأکید کرد: کسانی که باید آنرا اجرا کنند اصلا اعتقادی به این مسائل ندارند و طبق شرایط روز از اسلام و انقلاب دم می زنند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برخی اعتقاد دارند که حکومت اسلامی آمد که فقط به جای طاغوت بنشیند. امروز اگر این تفکر در زبان برخی از مسؤولان جاری نباشد، متأسفانه در رفتارشان قابل مشاهده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی(ره) گفت: برخی از رؤسای جمهور ما می گفتند اگر دین با آزادی در بیفتد، گور خود را کنده و عده ای نیز اعتقاد داشتند که حوزه فعالیت دین خارج از حوزه کشور داری است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نامی از این روسای جمهور به میان نیاورده است.

وی در ادامه سخنان خود، پرسشی را در باره مدیران کشور مطرح کرد: آیا دست اندرکاران مدیریت کشور به مسأله حکومت اسلامی و این که باید در کشور به قوانین اسلام عمل شود، اعتقاد دارند یا آنها طبق شرایط زمان دم از رهبری و ولایت فقیه می زنند؟

مصباح یزدی گفت که مسأله ولایت فقیه عمود نظام اسلامی است و اگر این مسأله برای اکثر دست اندرکاران مدیریت کشور حل نشده باشد، نباید انتظار داشت که نظام به اسلام نزدیک شود.

به گفته آیت الله مصباح یزدی، در گذشته به برخی از مسؤولان سطح عالی کشور بیان شده که در فلان منطقه خلاف شرع واقع شده، اما پاسخ داده اند که مملکت داری کاری به این مسائل ندارد و در مقام اجرا باید مصالح را در نظر گرفت.

به گفته وی، برخی از مسؤولان رده اول کشور معتقد به اجرای احکام اسلامی نیستند و این افراد در آخر بیان می کنند که دین برای هر مسأله ای راه حلی دارد اما نمی شود آنرا اجرا کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کم تر اقتصاد دانی است که بگوید مملکت را بدون ربا می شود اداره کرد، گفت: این اقتصاد دانان ربا را حرام می دانند، اما اعتقاد دارند که امروز مملکت را بدون ربا نمی توان اداره کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر مسأله ولایت فقیه به صورت جدی تبیین نشود و مسؤولان کشور آن را باور نکنند، نمی توانیم از دیگران توقعی داشته باشیم.

به گفته وی، امروز واجبات متزاحمی وجود دارد که باید به اهمّ آنها پرداخته شود. وقت ما به آن اندازه نیست که به همه مسائل بپردازیم و باید مسائل اصلی و ریشه ای را مد نظر قرار دهیم.

مصباح یزدی افزود: اگر بهترین کتاب های دینی نوشته شود اما اساتیدی که آنرا تدریس می کنند اعتقادی به مسائل دینی نداشته باشند و تنها طبق برنامه و از روی اجبار تدریس کنند هیچ فایده ای به همراه نخواهد داشت.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بهبود مسائل فرهنگی نیاز به زمان دارد و به این سادگی ها حل نمی شود، گفت: اما باید از یک جایی کارهای فرهنگی آغاز شود. فرهنگ جزء نخستین مسائل و از اولویت های نظام است. با تمام این موارد، هنوز کار خاصی در زمینه مسائل فرهنگی انجام نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اصلی ترین عنصر انقلاب اسلامی فرهنگ است، اظهار کرد: امروز اصلی ترین مسأله کشور مسائل فرهنگی است و موارد دیگر فرع هستند، اما آنچه مسلم است کاری در این زمینه نشده هرچند پراکنده کارهایی انجام شده اما بدون نظام و عدم توجه به اولویت ها بوده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر ضرورت تربیت نیروهای فرهنگی تأکید کرد و ابراز کرد: متأسفانه به تربیت نیرو در عرصه های فرهنگی توجهی نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این که عده ای فکر کنند مشکلات فرهنگی با بکار گیری چند روحانی حل می شود، قابل قبول نیست چون امروز برای ضروری ترین کارهای کشور نیروی روحانی نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با استفاده از چند روحانی نیز نمی توانیم دانشگاه های خود را اسلامی کنیم. باید کاری کرد که فکر اسلام و انقلاب در مغز مردم نفوذ کند و در این راه کار کمیسون فرهنگی مجلس بسیار سنگین است.