کد خبر: ۱۸۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸

دومینوی برکناری ها در کاخ سفید


دومینوی استعفا و برکناری ها در هیات حاکمه آمریکا از حرکت باز نایستاده است تا جایی که «استیو بنن» تئوریسین افراط گرای کاخ سفید چند روز پیش آخرین قربانی دولت هفت ماهه ترامپ شد و این پرسش را ایجاد کرد که آیا این دومینو همچنان ادامه می یابد یا اینکه متوقف خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تغییر و تحولات در کابینه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا همواره از روزهای آغاز این دولت وجود داشته و اینک با گذشت بیش از نیمسال از ریاست ترامپ بر دستگاه اجرایی آمریکا ادامه دارد. در این مدت کاخ سفید از ثبات لازم برخوردار نشده و هنوز به ترکیب اصلی خود دست نیافته است.

در روزهای گذشته نیز خبرهایی مبنی بر اخراج استیو بنن راست گرای افراطی و استراتژیست کاخ سفید خبرساز شد؛ خبری که روز جمعه بیست و هفتم مرداد ماه مورد تایید مقامات کاخ سفید قرار گرفت. اینکه چرا بنن و چندین نفر از چهره های برجسته کاخ سفید در عمر چند ماهه ترامپ اخراج یا مجبور به کناره گیری شده اند، جای بحث و بررسی دارد.

** قربانیان کاخ سفید در هفت ماه
قربانی شدن استیو بنن را می توان نتیجه درگیری های خشونت بار از طرف جریان های تندرو در روزهای گذشته دانست؛ حادثه ای ناشی از اقدام نژادپرستان در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیای آمریکا که به کشته شدن یک زن و مجروح شدن ۱۹ نفر دیگر انجامید.

مواضع نسنجیده ترامپ در قبال این رویداد مهم، موجی از اعتراض ها را روانه کاخ سفید کرد و ترامپ ناگزیر در پیامی اقدام ملی گرایان تندرو را محکوم نمود. تاثیرپذیری رییس جمهوری آمریکا از استیو بنن مغز متفکر و استراتژیست تندرو کاخ سفید بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کارشناسان، دستورهای صریح و بی پروای ترامپ را تحت تاثیر اندیشه های بنن می دانستند.

گفته می شود این استراتژیست برکنار شده، پیشتر مدیریت سایت راست افراطی «برایت ‌بارت نیوز» را عهده دار بوده و در زمان رقابت های انتخاباتی با انتشار مطالب پوپولیستی و راست ‌گرایانه کمک چشمگیری به پیروزی ترامپ کرده است.

از طرفی، ترامپ با قربانی کردن بنن تلاش کرد تا بخشی از فشارهای وارد شده بر خود را تعدیل کند، ضمن آن که برکناری این تئوریسین مناقشه انگیز از سطح تنش ها در هیات حاکمه خواهد کاست چرا که او از همان زمان ورود به کاخ سفید به اخراج برخی از نیروها اقدام کرد. همچنین شماری از چهره های مطرح به سبب اختلاف با بنن و اندیشه های او از کار کنار گذاشته شدند. جدا از نقش مشاوران ترامپ، ویژگی های شخص رییس جمهوری و اتهام های مطرح شده علیه دولت جدید آمریکا، تاثیر فزاینده ای بر تزلزل در هیات حاکمه گذاشته است که نگاهی کوتاه به تغییر و تحولات از این موضوع پرده برمی دارد.
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت، نخستین قربان کاخ سفید و مهره آغاز دومینوی برکناری ها بود که سه هفته پس از روی کار آمدن به خاطر افشای تماس های او با سفیر روسیه در واشنگتن کنار گذاشته شد.

پس از وی، «جیمز کومی» رییس پلیس فدرال نیز با دستور مستقیم ترامپ از کار برکنار شد. اخراج «راینس پریبس» رییس دفتر کارکنان و شاغلان کاخ سفید، کناره گیری «والتر شاب» مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا و «مایکل دوبکه» مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید از دیگر تحولات در هیات حاکمه آمریکا در ماه های گذشته بود.

در ادامه حرکت این دومینو، «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش از منصب خود کناره گیری کرد و به فاصله چند روز از این رویداد، «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در حالی که فقط ۱۰ روز در این سمت قرار داشت اخراج شد و استیو بنن هم آخرین قربانی کاخ سفید تا این لحظه است اما باید دید که اختلاف نظرهای ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه وی به برکناری تیلرسون ختم خواهد شد یا خیر.

** تزلزل در هیات حاکمه آمریکا؛ چرایی و احتمال تداوم
با نگاهی به تغییرات زودهنگام و متوالی در ترکیب هیات حاکمه و اتهام های پرتنش و دامنه دار علیه کابینه ترامپ انتظار می رود که این روند دست کم در ماه های آتی ادامه یابد و استیو بنن آخرین مهره سوخته کاخ سفید نباشد.

تاکنون موضوع های مختلفی بسترساز استعفای اخراج چهره های شناخته شده دولت جمهوریخواه ترامپ بوده اند. ارتباط با روسیه، اختلاف نظر با رییس جمهوری و مشاوران ارشد وی پیرامون مسائل داخلی و بین المللی، تنش های داخلی بین اعضای هیات حاکمه و ... از این موضوع ها محسوب می شود.
درک اندک رییس جمهوری تازه وارد از تحولات منطقه ای و جهانی باعث شده که بر دامنه اختلاف ها در کابینه او افزوده شود همان گونه که مدتی است نگاه متفاوت او به برجام با تیلرسون بر جامعه جهانی آشکار شده است. قضیه آنجا پیچیده تر می شود که ترامپ در مقام کارشناس در تمام حوزه ها ورود پیدا کرده و در صدد تحمیل نقطه نظرات خود به مسوولان و وزیران مربوطه برمی آید.

در همین ارتباط بود که تارنمای آمریکایی «سالون» چندی پیش در گزارشی به برخی ویژگی های شخصی ترامپ در حوزه سیاستگذاری خارجی اشاره کرد و نوشت که «مقام های عالی رتبه سیاست خارجی در وزارت امور خارجه آمریکا از ترامپ ناراضی و معتقدند که رییس جمهوری آمریکا اجازه نمی دهد آنان به طور مستقل کار تخصصی خود را انجام دهند.»

علاوه بر آن، ترامپ با مهره چینی خانوادگی و گماردن نزدیک ترین وابستگان خود به پست های کلیدی به نارضایتی ها دامن زده به ویژه اینکه افرادی چون داماد، پسر و دختر ترامپ به عنوان شخصیت های تاثیرگذار بر رفتار و تصمیمات وی، از تخصص و تجربه لازم بی بهره اند.

در مجموع، عوامل مذکور دست به دست هم داده تا آن طور که نظرسنجی ها نشان می دهند ترامپ به عنوان نامحبوب ترین رییس جمهوری آمریکا شناخته شود. هنوز چند ماه از ریاست جمهوری او نمی گذرد که موضوع استیضاح و برکناری شخص ترامپ به صورت جدی مطرح و پیگیری می شود. ضمن این که با ادامه این روند حتی در صورت ماندگاری ترامپ تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در انتخابات دور بعدی او با چالش های عمیقی مواجه خواهد شد.
*ایرنا