کد خبر: ۱۸۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۶

ولایتی در اولین بازدید از دانشگاه آزاد مشهد؛ ظرفیت دانشگاه آزاد امکان توسعه را فراهم می کند

رییس هییت امنا و موسس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از سه بخش دانشگاه، آزاد و اسلامی تشکیل شده است، گفت : دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که در نوع خود بی نظیراست.
به گزارش تیک، دکترولایتی که در اولین بازدید خود از دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سلسله دیدارها از استان ها به مشهد سفر کرده است،عصر روز سه شنبه ۳۱ مردادماه  از دانشگاه ازاد اسلامی مشهد بازدید و در نشست  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد، معاونین، روسای دانشکده ها و بیمارستانهای واحد مشهد حضور یافت .

رئیس هیئت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی قبل از این برنامه با حضور در مزار شهدای گمنام به مقام شهدا با قرایت فاتحه و اهدا گل ادای احترام کرد.
رییس هییت امنا و موسس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از سه بخش دانشگاه، آزاد و اسلامی تشکیل شده است، گفت : دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که در نوع خود بی نظیراست.
وی به ضرورت تاسیس این دانشگاه اشاره و ان را پاسخ به براوردن نیاز مردم به تحصیلات عالیه دانست و گفت: اکنون یک و نیم میلیون دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه حدود 5 میلیون نفر است که و اکنون تعداد  70 هزار استاد تمام وقت و پاره وقت و حدود 40 هزار کارمند در این خانواده بزرگ علمی آموزشی در خدمت اموزش عالی هستند و باید با برنامه ریزی دقیق برای بهره مندی همه این ظرفیت ها گام برداشت.
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان کشور در استانه انقلاب اسلامی به 200 هزار نفر هم نمی رسید، تصریح کرد: اکنون این تعداد 20 برابر شده اما این امر طبیعی است که در برخی از رشته ها صندلی خالی داریم و متقاضیان برخی رشته ها چندین برابر ظرفیت دانشگاه است.
وی با اشاره به افزایش متقاضیان رشته های علوم تجربی، اظهار کرد: در کنکور سراسری سال جاری شاهد بودیم از مجموع 900 هزار داوطلب، 700 هزار نفر خواهان شرکت در رشته تجربی هستند و این نیاز سبب می‌شود تا دانشگاه در این بخش توسعه یابد .
رئیس هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی  با تأکید بر این که نباید  در این دانشگاه قید و بندهای دست و پا گیری که مانع پیشرفت می شود، وجود داشته باشد، اظهار کرد: این دانشگاه  متعلق به نظام و همه مردم است چرا که هزینه اش را مردم به طور مستقیم از طریق شهریه می دهند یا امکانات آن بوسیله نظام در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه این دانشگاه ملک خصوصی نیست بیان کرد: رسیدن به جایگاه ویژه و درخور شان این دانشگاه از مطالبات مقام معظم رهبری است به طوری که در رقابت درست حرکت دقیق و رو به رشدی را داشته باشد و همه علاقه مند  ورود به این دانشگاه باشند. 
وی از افزایش 20 درصدی شرکت کنندگان دانشگاه آزاد در کنکور سراسری سال جاری خبر داد و گفت: مردم احساس کردند یک اراده ای وجود دارد که نقطه شروع آن مقام معظم رهبری است؛ بنابراین بایستی این دانشگاه به موفقیت ها و پیشرفت های علمی دست یابد .
وی در خصوص برخی شرایط و وضعیت فرهنگی دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد با حمایت امام (ره) تاسیس شد و در ابتدا اعضای سه قوه اعضای هیات موسس آن بودند، بنابراین این مجموعه عظیم با پسوند اسلامی نبایستی به لحاظ فرهنگی باید با دقت و پیش رو حرکت کند.
دکتر ولایتی با بیان اینکه خواجه نصیرالدین طوسی به لحاظ جامعیت و عمق فکر و خدمتی که به فرهنگ اسلامی و شیعه کرده بی نظیر است و هیچکدام از بزرگان جامعیت ایشان را ندارد، تاکید کرد : مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا (ع) و پایتخت معنوی کشور بایستی شیخ طوسی پرور و خواجه نصیرالدین پرور باشد و پزشک متدین ، حقوقدان متدین و مدیران متدین که در کشور نمونه باشند تربیت کند.
وی از انتخاب دکتر ملک نژاد به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ومشهد اظهار خرسندی کرد و خواستار جهت گیری علمی این دانشگاه در خراسان و مشهد، رونق فرهنگ انقلابی و اسلامی و کاربردی شدن پژوهشها در این دانشگاه شد.
وی کاربردی شدن پژوهش ها را مقدمه اقتصاد دانش محور خواند و گفت: امروز صنعت در دنیا مبتنی بر پژوهش است و می تواند نیازهای روزافزون جامعه را پاسخگو باشد.
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تیم جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اظهار کرد: همه این افراد از سابقه دانشگاهی، اجرایی و مدیریتی مناسب و سطح بالا در کشور برخوردارند وامیدواریم علم را در درجه ای برسانیم که ایران استحقاق آن را دارد.
این برنامه از سلسله بازدیدهای رییس هیات موسس از دانشگاههای سراسر کشور و پس از تغییرات مدیریتی در این دانشگاه انحام گردیده و معارفه دکتر ملک نژاد ریاست جدید دانشگاه مشهد و استان خراسان رضوی نی  با حضور دکتر رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به انجام رسید.
پیش از این دکتر ولایتی در همایش فرهنگ و سیاست در سیره امام جواد (ع) به دعوت استان قدس رضوی سخنرانی کرد.

*نامه نیوز