کد خبر: ۱۸۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۶

آغاز صادرات گاز به عمان از سال آینده


درحالی که مذاکره بین ایران و عمان برای گسترش روابط نفتی و گازی سابقه طولانی دارد و عمان همواره یکی از بازارهای صادراتی گاز ایران محسوب می‌شده، سفیر ایران در این کشور روز گذشته در مسقط با وزیر نفت و گاز عمان دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های نفت و گاز رایزنی کردند و دعوتنامه بیژن زنگنه به همتای عمانی برای سفر به ایران تقدیم شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دو طرف  درباره همکاری‌های دو جانبه با محور نفت و گاز و برنامه های آینده در زمینه انتقال گاز طبیعی ایران به عمان بحث و گفت‌وگو کردند که به نظر می‌رسد سرآغاز دیگری برای روابط بین دو کشور باشد.

یکی از محورهای مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین ایران و عمان طرح صادرات گاز به عمان، استفاده از ظرفیت خالی صنعت LNG این کشور و نهایتا صادرات گاز مایع ایران از طریق عمان به بازارهای جهانی بود. اگرچه قدمت مذاکرات گازی بین این دو کشور به سال‌های قبل بازمی‌گردد، صحبت‌های جدی‌تر در این زمینه با برگزاری GECF در تهران از سر گرفته شد، زمانی که ایران اعلام کرد برنامه‌هایی برای صادرات گاز به عمان و تبدیل آن به ال ان جی و سپس صادرات مجدد دارد.

این برنامه‌ها طی صحبت‌هایی میان وزیر نفت ایران و وزیر نفت و گاز عمان صورت گرفته بود و قرار شده بود با امضای قرارداد خط لوله‌ای به سمت جاسک به همین منظور کشیده شود. در این راستا وزیر نفت ایران، تهران را به پایتخت مسقط برای انجام مذاکرات گازی با محوریت LNG ترک کرد، نتیجه این دیدار توافق برای احداث خط لوله ای با ظرفیت ارسال یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب در روز و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب از سوی ایران و به صورت مشترک میان دو کشور بود .ارزش صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب گازایران به این کشور نیز حدود ۱.۵ تا دو میلیون دلار تمام می‌شود .

اواسط زمستان سال گذشته زنگنه پس از مذاکرات میان هئیت‌های متشکل از مسئولان و مدیران وزارت نفت ایران و عمان در یک نشست خبری مشترک با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان با اشاره به ادامه فرآیند فعالیت‌های رو به جلو مربوط به پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، گفت: نقشه برداری در آب‌های عمیق که ظرف چند ماه آینده و تا ۱۰ اسفندماه ۹۵ تمام می شود و  پس از آن ما وارد مرحله رفتن به مناقصه می‌شویم.

به گفته وی، شرکت های خارجی علاقه مند به مشارکت در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و موضوع بازاریابی گاز از جمله شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، میتسوئی ژاپن، کوگس کره جنوبی و یونیپر آلمان در جمع هئیت‌های ایرانی و عمانی گزارش‌ها و توضیحاتی ارائه دادند در نتیجه پرسش‌هایی مطرح و مواضع ما روشن شد.من فکر می کنم درباره اجرای پروژه و روش آن پیش از پایان فوریه با همکاران عمانی به نتیجه برسیم، امروز بحث‌های بسیار جدی و در محیطی صمیمانه و دوستانه میان هیئت‌های ایران و عمان برگزار شد.

وزیر نفت اظهار کرد: سند امضا شده، موافقتنامه‌ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بود، با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.کارهای زیادی در حال انجام است، یکی از تصمیم‌ها این است که گاز ایران در بخشی از ظرفیت عمان ال ان جی به گاز طبیعی مایع شده تبدیل شود و آنها ال‌ان‌جی را برای فروش و صادرات به ما تحویل دهند.روش انجام کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان تا پایان فوریه میان دو کشور نهایی می‌شود، پیشنهادهای متعددی مطرح شده است و ما گزارش‌ها را دریافت کردیم قرار شده است ما پیشنهادهایی آقای الرمحی را باید بررسی و تا پایان ماه میلادی فوریه نهایی کنیم.من فکر می کنم پروژه صادرات گاز ایران به عمان نیاز به یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلاری سرمایه گذاری داشته باشد که این برآورد با درنظر گرفتن عبور از آب‌های عمیق است.

چندی پس از تاریخی که از سوی وزیر نفت برای مشخص شدن مدل صادرات گاز به عمان و درحالی که هنوز مدلی تعیین نشده بود حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: صادرات گاز به عمان منوط به تصمیم وزارت نفت است و شرکت ملی گاز بعد از تصمیم گیری وزارت نفت و انعقاد قرارداد وارد عمل خواهد شد.

نامشخص بودن صادرات گاز به عمان به سال ۹۶ نیز کشیده شد و اواخر خرداد سال جاری بود که وزیر نفت در مورد صادرات گاز به عمان توضیح داد: این موضوع دنبال می‌شود و تقریبا بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارائه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود.

در نهایت در برنامه ای که وزیر نفت به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ارائه کرد ذکر شده بود که صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
*ایسنا